skip to Main Content

سال نو مبارک ، سفارش های کتب فارسی که از تاریخ ۲۶ اسفند ثبت میشوند از تاریخ ۶ فروردین و کتاب های زبان اصلی از ۱۸ فروردین ارسال خواهند شد.

جزئیات تسهیل ادامه تحصیل بدون آزمون نخبگان پزشکی در دوره دستیاری

جزئیات تسهیل ادامه تحصیل بدون آزمون نخبگان پزشکی در دوره دستیاری

دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی این آئین نامه را در راستای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری، آرمان های سند چشم انداز ۲۰ ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی و اهداف برنامه های توسعه، در زمینه استفاده بهینه از ظرفیت های علمی نخبگان، استعدادهای درخشان و استعدادهای برتر تهیه و ارائه کرده است.

این آئین نامه به منظور گسترش مرزهای دانش با الهام از آموزه های متعالی اسلامی، دستیابی به افق های مورد نظر در چشم انداز ۲۰ ساله، توسعه علمی، تقویت انگیزه ها، ارتقاء مراتب معنوی، ایجاد رقابت سالم و شور و نشاط علمی، گسترش و تعمیق پژوهش و مشارکت اجتماعی در میان دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور تنظیم شده است.

هماهنگی با مصوبات و آئین نامه های اجرایی کشوری و وزارتی نخبگان، استعدادهای درخشان و استعدادهای برتر، شرایط عمومی و اختصاصی، تعهدات قانونی متناسب، تعیین و تعریف امتیازات ترجیحی و ضوابط و شرایط استفاده از آنها و شرایط ادامه تحصیل مستقیم در این آئین نامه قید شده است.

شرایط عمومی داوطلبین استفاده از تسهیلات آئین نامه

التزام به موازین و شئونات اسلامی و حرفه ای و اخلاق پزشکی، دانشجویان سال آخر رشته پزشکی عمومی و فارغ التحصیلان این رشته تا سن ۳۰ سالگی تمام، دارا بودن حداقل معدل کل ۱۶ و نداتشن حکم قطعی در زمینه تخلفات آموزشی، اخلاقی، انتظامی (سازمان نظام پزشکی) و قضایی (مراجع مربوطه) شرایط عمومی داوطلبین استفاده از تسهیلات آئین نامه است.

شرایط اختصاصی داوطلبین استفاده از تسهیلات آئین نامه

شرایط اختصاصی داوطلبین استفاده از تسهیلات آئین نامه در چهار بخش آموزش، پژوهش، فرهنگی و فوق برنامه و توانمندی های فردی و اجتماعی تدوین شده است.

در بخش آموزش، دارندگان رتبه های برتر المپیادهای معتبر جهانی و کشوری، دارندگان رتبه های برتر کنکور سراسری، دارندگان رتبه های برتر آزمون های جامع علوم پایه و پیش کارورزی و دارندگان رتبه های برتر دوره پزشکی عمومی بر اساس معدل کل شامل این آئین نامه می شوند.

در بخش پژوهش، رتبه های برتر در جشنواره های معتبر داخلی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه علوم پزشکی (خوارزمی و رازی و …)، چاپ مقالات علمی در مجلات معتبر داخلی و خارجی دارای رتبه علمی – پژوهشی در زمینه علوم پزشکی (مطابق آئین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاهها …)، شرکت در سمینارهای معتبر علمی – پزشکی داخل یا خارج از کشور با ارائه پوستر یا سخنرانی علمی، ابداع یا اختراع ثبت شده در زمینه علوم پزشکی که با تأیید معاونت تحقیقات و فناوری وزارت متبوع رسیده باشد، مجری و همکار طرح های تحقیقات بنیادی، توسعه ای، کاربردی و سایر حیطه های معتبر پژوهشی در حیطه علوم پزشکی با تأیید دانشگاه های علوم پزشکی مربوطه یا معاونت تحقیقات و فناوری وزارت متبوع مشمول آئین نامه خواهند بود.

در بخش فرهنگی و فوق برنامه، برگزیدگان مسابقات بین المللی قرآن کریم، احکام و معارف اسلامی و برگزیدگان مسابقات یا المپیادهای فرهنگی، هنری، ادبی و ورزشی شامل این آئین نامه هستند.

در بخش توانمندی های فردی – اجتماعی، کسب عنوان دانشجوی نمونه کشوری، کسب مدرک معتبر زبان های خارجی، کسب مدرک IT (در سطح پیشرفته) با مهارت های قابل قبول و مورد نیاز، سوابق اجرایی و مدیریتی، حضور در اقدامات انسان دوستانه و داوطلبانه، مشارکت فعال در زمینه اقدامات ویژه در حیطه علوم پزشکی با محوریت سلامت نیز مشمول این آئین نامه خواهند بود.

نظام امتیاز بندی ترجیحی استفاده از تسهیلات آئین نامه

نظام امتیاز بندی ترجیحی استفاده از تسهیلات آئین نامه، در بخش های آموزش، پژوهش، فرهنگی و فوق برنامه و امتیازات توانمندی های فردی – اجتماعی بر اساس جدول امتیازات محاسبه خواهد شد.

در بخش آموزش، امتیازات کلیه مشمولان بند آموزش بر اساس جدول شماره یک نحوه محاسبه امتیازات آموزشی محاسبه خواهد شد.

بر اساس این جدول دارندگان رتبه های برتر المپیادهای معتبر جهانی و کشوری (دانش آموزی)، مدال طلای المپیاد جهانی ۲۵ امتیاز، مدال نقره المپیاد جهانی 20 امتیاز، مدال برنز المپیاد جهانی ۱۵ امتیاز و مدال طلای کشوری 10 امتیاز برای فرد در بر دارد.

همچنین دارندگان رتبه های برتر کنکور سراسری، رتبه های یک تا ده 20 امتیاز، رتبه های یازده تا بیست 15 امتیاز، رتبه های بیست و یک تا سی 10 امتیاز و رتبه های سی و یک تا پنجاه ۵ امتیاز برای فرد در بر دارد.

بر اساس این جدول دارندگان رتبه های برتر آزمون های جامع علوم پایه و پیش کارورزی ، نفرات یک تا ده آزمون جامع علوم پایه کشوری 10 امتیاز، نفرات یک تا سه آزمون جامع علوم پایه دانشگاهی 5 امتیاز، نفرات یک تا ده آزمون پیش کارورزی کشوری 20 امتیاز و نفرات یک تا سه آزمون پیش کارورزی دانشگاهی ۵ امتیاز برای فرد در بر دارد.

همچنین دارندگان رتبه های برتر فارغ التحصیلی بر اساس معدل کل، نفر اول در صورت ظرفیت ورودی تا ۳۰ نفر ۲۰ امتیاز، نفر اول و دوم در صورت ظرفیت ورودی تا 60 نفر ۲۰ امتیاز، نفر اول تا سوم در صورت ظرفیت ورودی تا 90 نفر به بالا 20 امتیاز، نفر چهارم در صورت ظرفیت ورودی تا 120 نفر 15 امتیاز، نفر چهارم و پنجم در صورت ظرفیت ورودی تا 150 نفر 15 امتیاز، نفر چهارم و پنجم و ششم در صورت ظرفیت ورودی تا 180 نفر 15 امتیاز برای فرد در بر دارد.

توضیح : در صورت کسب رتبه جهانی امتیاز رتبه کشوری محاسبه نمی شود. منظور از رتبه کنکور، رتبه کل داوطلب است و رتبه منطقه ای منظور نیست. در صورت کسب رتبه کشوری و دانشگاهی در یک آزمون جامع، امتیاز رتبه دانشگاهی محاسبه نمی شود و در صورت افزایش ظرفیت ورودی، به ازای هر ۳۰ نفر یک رتبه به امتیاز ۱۵ اضافه می شود.

در بخش پژوهش، امتیازات کلیه مشمولین بر اساس جدول شماره ۲ نحوه محاسبه امتیازات پژوهشی محاسبه خواهد شد و در صورت مشارکت افراد در ردیف های مربوطه جدول نحوه امتیاز دهی مطابق آئین نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی است.

بر اساس این جدول، رتبه های برتر در جشنواره های معتبر داخلی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه علوم پزشکی (خوارزمی و رازی و …) دارنده رتبه اول ۲۰ امتیاز و دارنده رتبه دوم و سوم ۱۰ امتیاز برای فرد در پی دارد.

همچنین چاپ مقالات علمی در مجلات معتبر داخلی و خارجی دارای رتبه علمی – پژوهشی در زمینه علوم پزشکی (مطابق آئین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاهها …) هر مقاله داخلی ۳ امتیاز و هر مقاله خارجی ۵ امتیاز برای فرد در پی دارد.

به گزارش مهر، شرکت در سمینارهای معتبر علمی – پزشکی داخل یا خارج از کشور با ارائه پوستر یا سخنرانی علمی هر مورد داخلی یک امتیاز و هر مورد خارجی ۲ امتیاز دارد و یا اختراع ثبت شده در زمینه علوم پزشکی که با تأیید معاونت تحقیقات و فناوری وزارت متبوع رسیده باشد نیز برای هر مورد ثبت شده داخلی ۲ امتیاز و برای هر مورد ثبت شده در مراکز معتبر خارجی ۱۰ امتیاز برای داوطلب در پی دارد.

بر اساس این جدول، مجری و همکار طرح های تحقیقات بنیادی، توسعه ای، کاربردی و سایر حیطه های معتبر پژوهشی در حیطه علوم پزشکی با تأیید دانشگاه های علوم پزشکی مربوطه یا معاونت تحقیقات و فناوری وزارت متبوع برای مجری هر طرح بین المللی ۵ امتیاز، مجری هر طرح ملی 4 امتیاز، مجری هر طرح دانشگاهی 3 امتیاز، همکار هر طرح بین المللی 2 امتیاز، همکار هر طرح ملی 1 امتیاز برای داوطلب دارد.

توضیح داوطلب مجاز است فقط برای یک مقاله پذیرش آنرا جهت کسب امتیاز ارائه کند و برای بقیه مقالات متن چاپ شده مورد نیاز است.

در بخش فرهنگی و فوق برنامه، امتیازات کلیه افراد بر اساس جدول شماره ۳ محاسبه خواهد شد. توضیح : برگزیدگان مسابقات بین المللی قرآن کریم، احکام و معارف اسلامی و برگزیدگان مسابقات یا المپیادهای فرهنگی، هنری، ادبی و ورزشی با تأیید معاونت فرهنگی وزارت بهداشت است.

مسابقات ورزشی کشوری نیز مسابقات معتبری است که طبق نظر سازمان تربیت بدنی اعلام می شود. مسابقات ورزشی بین المللی نیز مسابقاتی است که در رتبه بندی مسابقات بین المللی قرار دارد و طبق نظر سازمان تربیت بدنی با مشارکت چند کشور برگزار می شود.

بر اساس جدول، برگزیدگان مسابقات یا المپیادهای فرهنگی، هنری، ادبی، ورزشی، احکام و معارف اسلامی، رتبه اول کشوری ۵ امتیاز، رتبه دوم کشوری ۴ امتیاز، رتبه سوم کشوری ۳ امتیاز، رتبه اول بین المللی ۷ امتیاز، رتبه دوم بین المللی ۶ امتیاز، رتبه سوم بین المللی ۵ امتیاز، رتبه اول جهانی 15 امتیاز، رتبه دوم جهانی 12 امتیاز، رتبه سوم جهانی 8 امتیاز دارد.

در بخش توانمندی های فردی – اجتماعی، امتیازات کلیه مشمولین در جدول شماره ۴ محاسبه می شود. نحوه امتیازدهی و ارزشیابی با ارائه سوابق داوطلب توسط شورای منتخب دانشگاه متشکل از معاونتهای دانشجویی، آموزشی، پژوهشی ، رئیس دفتر استعدادهای درخشان، بررسی و جهت تأیید نهایی به دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی ارسال می شود.

در صورتیکه داوطلب اقدام ویژه ای انجام داده که از نظر شورای منتخب دانشگاه حائز امتیاز بالاتری از سقف امتیازات منظور شده است پس از تأیید شورای منتخب دانشگاه و دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی قابل محاسبه جهت داوطلب خواهد بود. 

در این جدول آمده است، کسب عنوان دانشجوی نمونه کشوری بر اساس آئین نامه مصوب وزارتخانه ۷ امتیاز، کسب مدرک معتبر زبان های خارجی برای IELTS نمره ۶.۵ به بالا و تافل معادل و دیگر زبان های خارجی معادل ۵ امتیاز، کسب مدرک IT (در سطح پیشرفته) با مهارت های قابل قبول و مورد نیاز ۴ امتیاز، سوابق اجرایی و مدیریتی، حضور در اقدامات انسان دوستانه و داوطلبانه و مشارکت فعال در زمینه اقدامات ویژه در حیطه علوم پزشکی در سطح دانشگاهی ۷ امتیاز، در سطح استانی و منطقه ای ۱۵ امتیاز و در سطح کشوری ۲۰ امتیاز دارد.

دوره های توانمندسازی علمی نخبگان و استعدادهای درخشان

به گزارش مهر، یکی از اهدافی که پس از شناسایی نخبگان از اهمیت خاصی برخوردار است، توانمند سازی این افراد در راستای حل معضلات ملی به منظور تحقق اهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی است. به همین منظور بسته های خاص آموزشی و پژوهشی با محوریت سلامت تدوین می شود که نخبگان و استعدادهای درخشان پس از آموزش موفق به کسب امتیازات لازم خواهند شد.

نحوه امتیازدهی و اعتبار بخشی و سرفصلهای بسته های آموزشی و پژوهشی بر اساس نیاز کشور با محوریت سلامت و با هماهنگی معاونت های مربوطه توسط دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی تدوین و ابلاغ خواهد شد.

المپیاد علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

نظام امتیازبندی ترجیحی برگزیدگان المپیاد علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صورت تصویب و اجرا توسط دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی کارشناسی و به این آئین نامه اضافه می شود.

پایان نامه های دانشجویی

نظام رتبه بندی پایان نامه در سطح کشور در صورت تصویب و اجرا، برگزیدگان آن توسط دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی کارشناسی و به این آئین نامه اضافه می شود.

مسابقات بین المللی قرآن کریم

هر ساله ۲ نفر از کسانی که در قرائت قرآن کریم در مسابقات بین المللی رتبه اول را کسب کرده باشند ، می توانند بدون کنکور در رشته علوم قرآنی وارد دانشگاه شوند یا اگر در دانشگاه باشند بدون امتحان ورودی به یک رشته بالاتر روند. (طبق مصوبه ۲۹۹ جلسه مورخ ۶ بهمن ماه سال ۷۱ شورایعالی انقلاب فرهنگی)

تعهدات قانونی استفاده کنندگان از تسهیلات آئین نامه

به گزارش مهر، کلیه داوطلبینی که از مزایای ادامه تحصل بر اساس این آئین نامه برخوردار می شوند موظف به سپردن تعهد برای انجام خدمات قانونی پس از فراغت از تحصیل، مشابه پذیرفته شدگان سهمیه آزاد در مناطقی که وزارت بهداشت تعیین می کند، خواهند بود.

نحوه محاسبه امتیازات ترجیحی مکتسبه توسط مصادیق آئین نامه برای ادامه تحصیل در رشته های تخصصی

آئین نامه نحوه محاسبه امتیازات ترجیحی مکتسبه توسط مصادیق آئین نامه استعدادهای درخشان، نخبگان و استعدادهای برتر برای ادامه تحصیل در رشته تخصصی پزشکی را نیز تشریح کرده است.

به گزارش مهر، داوطلبین در صورت کسب حداقل ۴۰ امتیاز از حوزه های چهارگانه (با رعایت حداقل امتیازات لازم مطابق جداول) مجاز به استفاده از سهمیه استعدادهای درخشان هستند.

داوطلبین واجد شرایطی که حداقل ۴۰ امتیاز کسب کرده اند در صورت کسب حد نصاب ۸۵ درصد نمره قبولی آخرین فرد پذیرفته شده آزاد در آزمون دستیاری می توانند طبق ظرفیت های اعلام شده هر سال از امتیازات ترجیحی بهره مند شوند.

هر دانشگاه داوطلب، سالانه تعدادی از ظرفیت خود را به صورت مازاد در رشته هایی که دارای مجوز تربیت دستیار است را به دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی اعلام می کند. از مجموع این ظرفیت تا سقف ۶۰ درصد به استعدادهای درخشان مشمول آئین نامه همان دانشگاه و بقیه به داوطلبین سایر دانشگاهها اختصاص می باد.

ظرفیت رشته تخصصی با نظر دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی قابل تغییر است. داوطلبین تنها برای یک نوبت مجاز به استفاده از سهمیه استعدادهای درخشان هستند.

داوطلبین استفاده از سهمیه استعدادهای درخشان به شرط کسب حداقل امتیاز لازم (۴۰ امتیاز) می توانند بدون شرکت در آزمون ورودی در دوره های MPH (کامل یا پودمانی) ثبت نام و تحصیل کنند. تعیین ظرفیت و برنامه ریزی از سوی دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی و با هماهنگی معاونت های مربوطه انجام می شود.

شرایط ادامه تحصیل مستقیم

به گزارش مهر، رشته های مورد نیاز، ظرفیت و حد نصاب امتیازات ترجیحی لازم برای ورود به آن رشته ها با استفاده از شرایط ادامه تحصیل مستقیم، هر سال از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می شود و داوطلبین واجد شرایط برحسب امتیازات مکتسبه بدون نیاز به در آزمون دستیاری در رشته – محل های مورد نظر پذیرفته خواهند شد.

احراز کلیه شرایط عمومی و اختصاصی و تعهدات قانونی به شرح مندرجات در این آئین نامه و به ویژه ضوابط مذکور در بخش کسب حداقل امتیاز و علاوه بر موارد مذکور رشته های مورد نیاز برای عموم داوطلبین، رقابت بر اساس این ماده الزامی است.

پذیرش بر اساس این آئین نامه در هر سال بعد از بررسی مدارک داوطلبین در دانشگاه های محل تحصیل (توسط شورای منتخب دانشگاه متشکل از نمایندگان معاونت های آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی و رئیس دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه) و ارائه مستندات به دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی، برحسب امتیازات مکتسبه و به صورت متمرکز انجام خواهد شد. 

0 دیدگاه

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
preloader