skip to Main Content

آزمون MCAT چیست؟ به همراه معرفی کتاب‌های مرتبط

آزمون MCAT

کانادا؟ آمریکا؟ یا استرالیا؟ شما با رویای کدام یک از این کشورها درس می‌خوانید؟ سرتان را با مقدمه‌های طولانی به درد نمی‌آورم و سر اصل مطلب می‌روم. آزمون MCAT!

آزمون MCAT چیست؟

جامع‌ترین و ضروری‌ترین آزمون پزشکی برای دانشجویان است و هر ساله ۸۵۰۰۰ دانش‌آموز در این آزمون شرکت کرده و برای رسیدن به کالج‌های پزشکی آمریکا و کانادا حدودا هفت تا هشت ساعت رقابت می‌کنند.

محدودیت‌های آزمون هم جای خود را دارند. اینطور نیست که فکر کنید تا آخر عمرتان می‌توانید هر سال در این آزمون شرکت کنید تا یک بار سیستم از روی دلسوزی شما را قبول کند!

قضیه از این قرار است که شما می‌توانید در یک سال سه بار، در دو سال چهار بار و در تمام عمر خود هفت بار در آزمون MCAT شرکت کنید؛ و لاغیر!

ساختار آزمون

هرچیزی کهنه‌اش خوب است، به‌جز مقالات مربوط به آزمون MCAT!

حالا چرا؟ چون شکل این آزمون کاملا با سال‌های قبل فرق کرده است و اگر بخواهید از تجربیات اطرافیانتان بهره بگیرید، اصلا به نتیجه نمی‌رسید. آزمون MCAT حالا بسیار سخت‌تر و طولانی‌تر از گذشته است. شما باید در یک رقابت تنگاتنگ حدودا ۷ ساعته، چنان با انرژی بمانید که با رقبایتان مسابقه داده و به سوالات سخت آن جواب دهید.

ساختار کلی آزمون MCAT به چهار قسمت تقسیم می‌شود.

۱- CPBS: مبانی شیمیایی و فیزیکی سیستم‌های بیولوژیکی

در این بخش شما باید به ۵۹ سوال فیزیکی و شیمیایی که بر اساس مکانیسم‌های عملکرد در بدن انسان می‌باشد پاسخ دهید؛ در ۹۵ دقیقه.

این بخش یک جنبه خوب و یک جنبه منفی دارد. اول آنکه شما با گذراندن سخت‌ترین بخش، می‌توانید با خیال راحت به پاسخ دادن به مابقی بخش‌ها بپردازید و دوم هم اینکه شما در اول کار باید با سخت‌ترین سوالات مواجه شوید. 😄

راهی هم جز تمرین پیش رویتان نیست و از آنجا که امکان استفاده از ماشین حساب را هم ندارید، باید خیلی به مطالب مسلط باشید و مهارت‌های لازم را داشته باشید.

۲- CARS: تجزیه و تحلیل انتقادی و مهارت‌های استدلال

۵۳ سوال این قسمت، ۹۰ دقیقه مهلت پاسخ‌دهی دارند. برای گذراندن این غول شما نمی‌توانید از قبل تمرین کنید! تنها باید ذهن بازی داشته باشید که به‌خوبی استدلال کند و مو را از ماست بیرون بکشد. پس تا می‌توانید سعی کنید قبل از آزمون خود را به چالش بکشید و معماهای سخت را حل کنید.

۳- BBLS: مبانی بیولوژیکی و بیوشیمیایی سیستم‌های زنده

۵۹ سوال در مورد چگونگی عملکرد سلول ها و اندام های درون بدن، در مدت ۹۵ دقیقه! قضاوت با شماست. 🙄

۴- PSBB: مبانی روانشناسی، اجتماعی و زیست شناختی رفتار

این بخش همان غول مرحله آخر مشهور است! آخر جامعه‌شناسی و روانشناسی چه ربطی به پزشکی دارند؟ شما هم همین موضوع را در ذهنتان مرور می‌کنید؟ آزمون MCAT است دیگر… سخت است!

در این بخش شما باشد به ۵۹ سوال زیرشاخه گروه انسانی پاسخ دهید. آن هم در مدت ۹۵ دقیقه.

اما نگران نباشید. شما با پک کامل MCAT Complete 7-Book Subject Review می‌توانید به‌خوبی برای آزمون MCAT آماده شوید و نمره خوبی هم از آن بگیرید

آزمون MCAT

نمرات آزمون MCAT

بعد از حدود ۳۵ روز انتظار نمره‌ها می‌رسند. همانطور که آزمون به ۴ بخش تقسیم می‌شود،‌ نمرات نیز ۴ بخش دارند:

  • score
  • percentile rank
  • confidence band
  • score profile
آزمون MCAT

Score

برای هر بخش در این قسمت یک نمره بین ۱۱۸ تا ۱۳۲ به شما تحویل می‌دهند. در نهایت هم یک نمره کل بین ۴۷۲ تا ۵۲۸، که تقریبا میانگین نمرات بخش‌های مختلف شماست.

percentile rank

این قسمت مقایسه‌ای بین شما و سایر دانش‌جویانیست که در این رقابت شرکت کرده‌اند. بسته به دانشگاهی که قصد ادامه تحصیل در آن را دارید، باید ببینید که کدام قسمت برایشان مهم است. برخی تنها نمره کل شما را نگاه می‌کنند، برخی مقایسه شما را می‌خواهند و برخی هم رنج نمره در آزمون MCAT! 🤷🏻‍♀️

confidence band

در هر امتحانی امکان خطای سیستمی وجود دارد، حتی در آزمون‌های آمریکایی!

بنابراین برای اینکه در حق کسی اجحاف نشود، درصد خطا را با یک عدد بالا و پایین‌تر نشان می‌دهند. یعنی اگر نمره شما ۱۲۸ شده باشد، در این ستون آن را در محدوده ۱۲۷ – ۱۲۹ نشان می‌دهند.

این قسمت می‌تواند امکان قبولی شما را افزایش دهد.

score profile

این ستون نقاط قوت و ضعف شما را نشان می‌دهد. بنابراین اگر دانشگاه مدنظر شما مهارت در زمینه خاصی را نیاز داشته باشد، شما می‌توانید به این ستون تکیه کنید.

آیا آزمون MCAT نمره منفی دارد؟

به‌طور خلاصه و مفید خیر! پس با خیال راحت تمامی سوالات را جواب دهید و نگران نباشید.

چه نمره‌ای مناسب است؟

سعی کردم در زیربخش‌های مختلف این موضوع را توضیح دهم که تنها و تنها به دانشگاهی که می‌خواهید بروید بستگی دارد. بعضی دانشگاه‌ها نمره کل ۵۱۰ را عالی و بعضی دیگر این نمره را افتضاح می‌نامند. 🥴

قسمت خوش‌مزه آزمون MCAT

قسمت شیرین آزمون MCAT استراحت‌های اختیاری آن است. بدین ترتیب که بعد از گذراندن بخش اول ۱۰ دقیقه استراحت دارید و بعد از بخش دوم نیز می‌توانید ۳۰ دقیقه را صرف خوردن ناهار کنید. سپس شما با استراحت خوبی که داشتید سراغ بخش مبانی بیولوژیکی و بیوشیمیایی سیستم‌های زنده می‌روید. در نهایت هم ۱۰ دقیقه استراحت اختیاری و سپس گذراندن بخش روانشناسی اجتماعی.

نکات مهم قبل از آزمون

حواستان باشد که آب و میان‌وعده کافی همراه خود بردارید. هفت تا هشت ساعت امتحان شما به طول می‌انجامد، پس سعی کنید هر چیزی که برای فراهم کردن انرژیتان نیاز دارید همراه خود ببرید.

به‌همراه داشتن مدارک مورد نیاز نیز قسمت مهم بعدی است. حدودا ۳۰ دقیقه اول ورودتان صرف چک کردن مدارک می‌شود و اگر کامل نباشند نمی‌توانید در آزمون شرکت کنید.

چطور برای این آزمون آماده شویم؟

درنظر بگیرید که می‌خواهید بر سر جلسه کنکور حاضر شوید! چه می‌کنید؟

قطعا می‌خواهید کتاب‌های معتبری را مطالعه کنید تا نمونه سوال‌های مهم را در اختیار شما قرار دهند. بنابراین در ادامه کتاب‌های مهم و کاربردی این آزمون را به شما معرفی میکنیم . برای تهیه ی این کتاب ها هم خیالتان راحت … میتونید از طریق سایت فروشگاه پزشکی نشر اشراقیه همه ی این کتاب ها رو تهیه کنید .

کتاب نمونه سوالات آزمون MCAT

کتاب نمونه سوالات آزمون MCAT دارای ۶۰۶ صفحه و ۲۰۰۰ سوال جامع و مهم آزمون MCAT است و به شما کمک می‌کند تا بتوانید آمادگی لازم را برای آن کسب کنید.

آزمون MCAT

کتاب Examkrackers MCAT Biology 7th Edition

حتما می‌دانید مباحث بیولوژی چقدر در آزمون‌های پزشکی مهم هستند و اگر جزو نقاط ضعف شما شناخته شوند دیگر کسی به مابقی نمرات توجهی نمی‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم کتاب Examkrackers MCAT Biology 7th Edition را مطالعه کنید و به مباحث و سوالات آن به‌طور کامل مسلط شوید تا مبحث بیولوژی جزو نقاط قوت شما شناخته شود.

آزمون MCAT

دوره کامل ۷ جلدی MCAT Complete serie

و اما آخرین و کامل‌ترین پیشنهاد ما تهیه دوره کامل ۷ جلدی MCAT Complete serie می‌باشد. این پکیج می‌تواند بیشترین آمادگی شما را برای آزمون MCAT فراهم آورد.

نکته خوب دیگر این کتاب سال نشر ۲۰۲۰ ، ۲۰۲۱ است، بنابراین تازه از تنور درآمده و جدیدترین مطالب را دربر دارد.

آزمون MCAT

آزمون MCAT چیست ؟

آزمون MCAT آزمونی است برای ورود به کالج های آمریکا و کانادا . دانش آموزان برای این آزمون در یک مسابقه ی امتحانی حدودا هفت تا هشت ساعته با هم رقابت می‌کنند.

برای آمادگی آزمون MCAT چه کتاب های میتونه به ما کمک کنه ؟

بهترین کتاب خود کتاب اصلی MCAT Kaplan است که یک سری هفت جلدی از تمامی مباحث آزمون است . مباحثی مثل بیولوژی , فیزیک , بیوشیمی , شیمی عمومی و ارگانیک از این موارد هستند . کتاب سوالات Qbank هم هست که میتونید برای آمادگی آزمون از اون استفاده کنید

کتاب های آزمون MCAT رو از کجا میشه تهیه کرد ؟

کتاب های ارجینال برای آمادگی این آزمون خیلی گرون هستند . اما میتونید همان کتاب ها را با همان محتوا که در ایران چاپ شده ( به اصطلاح افست چاپ شده) رو از نشر اشراقیه تهیه کنید . توی انتهای مقاله هم میتونید اون کتاب ها رو ببینید

0 دیدگاه

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
preloader