skip to Main Content

آشنایی با آزمون علوم پایه پزشکی + معرفی کتاب

رفرنس-های-آزمون-علوم-پایه-پزشکی-نشر | آشنایی با آزمون علوم پایه پزشکی + معرفی کتاباشراقیه

مشخصه که هدف رشته ی پزشکی پیدا کردن درمان برای هر نوع بیماریه و خب اهمیت این رشته توی شیوه ی زندگی امروزی رو نمیشه دست‌کم گرفت؛ کافیه این نکته رو در نظر بگیرید که تغییرات در شکل بیماری‌ها و ظهور امراض جدید، درمان رو برای بسیاری از بیماری‌ها سخت و دشوار کرده , لذا اهمیت رشته های وابسته به علوم پزشکی روز به روز در حال بیشتر شدنه .

به طور مثال کوچک‌ترین علائم، هرچند جزئی، در حال حاضر با انبوهی از اقدامات پزشکی تشخیصی درمان می‌شه تا مشخص شه آیا مشکل اساسی وجود داره یا نه؟ در عین حال پزشکان تمام تلاش خود را می‌کنند تا علل اصلی پشت هر علامت را پیدا کنند تا بیماران هر چه زودتر بهبود یابند. با این مطالب می‌شه به اهمیت رشته پزشکی پی برد. توی این مقاله ما قصد داریم تا تمامی مطالب مهم برای آزمون علوم پزشکی را بگیم تا به شما که به دنبال قبولی در این رشته هستید، کمک کرده باشیم.

شرایط آزمون علوم پزشکی

آزمون علوم پایه پزشکی پس از ۵ ترم تحصیل از دانشجویان گرفته می‌شه و این آزمون سالی دوبار در ایران برگزار می‌شه. در آزمون پزشکی، پذیرفته‌شدگان در نیمسال اول باید در آزمون برگزار شده در اسفندماه شرکت کنند. همچنین پذیرفته‌شدگانی که در نیمسال دوم وارد دانشگاه شدند می‌تونند در آزمون شهریورماه شرکت کنند.

معدل کل دانشجویان متقاضی در آزمون علوم پزشکی باید حداقل ۱۲ باشه. یکی دیگه از شرایط شرکت تو این آزمون، پاس‌کردن تمامی دروس عمومی پایه هست؛ زیرا در غیر این صورت مجاز به شرکت در آزمون علوم پزشکی نیستید.

همچنین دانشجویانی که در خارج از کشور دوره پزشکی خود را گذرانده‌اند می‌توانند با شرکت در آزمون علوم پایه، دوره پزشکی عمومی خود را تکمیل کنند.

شرایط شرکت در آزمون علوم پزشکی

باتوجه‌به مصوبه ستاد عالی انقلاب‌فرهنگی و گروه پزشکی شورای‌عالی، امتحان جامع علوم پایه پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی برنامه‌ریزی می‌شود. هدف از آزمون علوم پزشکی، ارتقا سطح علمی در علوم پایه است و یکی دیگر از اهداف مهم این آزمون، هماهنگی و یکنواختی کیفیت آموزش در تمام دانشگاه‌های کشور قلمداد می‌شود.

در آزمون علوم پایه پزشکی ، دانشجویانی می‌توانند شرکت کنند که در کلیه دروس مرحله اول، نمره قبولی و معدل کل ۱۲ کسب کرده باشند.

برای افراد فارغ‌التحصیل در خارج از کشور نیز، پس از تکمیل دوره دکتری عمومی پزشکی اگر قصد دارند که وارد دانشکده‌های پزشکی شوند، لازم است در آزمون جامع پزشکی شرکت کنند، البته به شرطی که مشمول باشند.

همچنین اگه دانشجویی قسمتی از تحصیل خود رو تو کشورهای خارجی گذرونده باشه و برای ادامه و یا اتمام تحصیل، قصد بازگشت به دانشگاه‌های ایران رو داشته باشه، لازم هست تو این آزمون شرکت کنه. لازم به ذکر هست که اگه از لحاظ درسی، مشابه دانشجویان مشمول باشه.

دانشجویان با شرایط گفته شده فقط درصورتی‌ که در آزمون نمره قبولی کسب کنند می‌تونند تحصیل خود رو ادامه بدند. همچنین برای دانشجویانی که در دروس مذکور قبول نشند و یا میانگین کل مرحله اول اونها کمتر از ۱۲ باشه، شرایط شرکت ‌در آزمون وجود نداره.

غیبت در آزمون علوم پایه پزشکی به‌عنوان یک نوبت شرکت در امتحان به‌حساب میاد؛ بنابراین، اگر غیرموجه باشه دانشگاه این افراد رو معرفی نمی‌کنه.

آزمون میان‌دوره علوم پزشکی

طبق قانون وزارت بهداشت برای آزمون علوم پایه پزشکی ، افرادی که نتونند آزمون علوم پایه را با موفقیت پشت سر بذارند، مجاز به شرکت در آزمون میان‌دوره رو دارند. امتحان میان‌دوره معمولاً حدود یک تا دو ماه پس از آزمون اصلی هست و به‌صورت کشوری برگزار می‌شه.

سیاست‌های آموزشی وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۱ کاملاً متحول شد و یکی از مهم‌ترین این تصمیمات، حذف آزمون‌های میان‌دوره برای آزمون علوم پایه پزشکی هست. در نتیجه اگر درآزمون علوم پایه پزشکی قبول نشدید، باید تا برگزاری آزمون بعدی، منتظر بمانید؛ یعنی زمانی در حدود شش ماه.

منابع آزمون علوم پایه پزشکی

تمامی دانشجویان رشته پزشکی و متقاضیان آزمون علوم پایه پزشکی برای شرکت در آزمون علوم پایه باید درس‌های اختصاصی که تا آن زمان گذرانده‌اند رو دوباره مطالعه کنند. منابع درس‌ها در آزمون پایه پزشکی شامل آناتومی، بافت‌شناسی، بیوشیمی، میکروب‌ ‌و انگل‌‌شناسی، اصول خدمات سلامت، معارف و زبان انگلیسی می‌شه.

از شهریور سال ۱۳۹۸ به بعد، درس‌های «پاتولوژی عمومی، فیزیک پزشکی، ژنتیک، و تغذیه» از منابع آزمون علوم پایه برای دانشجویانی که طبق کوریکولوم آموزشی نوین پیش رفته بودند، حذف شده. لازم به ذکر است که این دروس به آزمون پره انترنی منتقل شدند.

بنابراین، افرادی که قصد شرکت در آزمون جامع پیش کارورزی را از اسفند سال ۱۴۰۱ به بعد دارند باید به سؤالات دروس شناور علوم پایه و فیزیوپات جواب بدند.

بودجه‌بندی سؤالات در آزمون علوم پایه پزشکی

نام دروس آزمون علوم پایه پزشکیتعداد سؤال
دروس علوم تشریح
(آناتومی، بافت‌شناسی، جنین‌‌شناسی)
۵۴
فیزیولوژی۳۶
بیوشیمی پزشکی۲۰
باکتری‌شناسی پزشکی۱۶
انگل‌شناسی و حشره‌شناسی۱۲
قارچ‌شناسی پزشکی۵
ویروس‌شناسی پزشکی۵
اصول خدمات سلامت۱۱
اصول اپیدمیولوژی۹
زبان تخصصی پزشکی۲۰
معارف اسلامی۱۲
مجموع سوالات۲۰۰

معرفی کتاب های رفرنس آزمون علوم پزشکی

همونطور که در بخش بودجه بندی تمامی رشته ها و دروس تخصصی مشخص شده بود در اینجا هم ما کتاب های رفرنس مربوط به همان درس را خدمت شما معرفی میکنیم

آشنایی با آزمون علوم پایه پزشکی + معرفی کتاب فیزیولوژی گایتون

سوالات متداول

  1. تعداد سوالات آزمون علوم پایه چند تاست ؟

    مجموع سوالات آزمون علوم پایه ۲۰۰ سوال است . بیشتر تعداد سوال از درس علوم تشریح است که شامل آناتومی، بافت‌شناسی، جنین‌‌شناسی است . رفرنس آناتومی ( کتاب گری ) و بافت شناسی ( جان کوئیرا ) و جنین شناسی ( لانگمن ) است .

  2. با چه معدلی میتوان برای آزمون علوم پایه ثبت نام کرد ؟

    معدل کل دانشجویان متقاضی در آزمون علوم پزشکی باید حداقل ۱۲ باشه. یکی دیگه از شرایط شرکت تو این آزمون، پاس‌کردن تمامی دروس عمومی پایه هست؛ زیرا در غیر این صورت مجاز به شرکت در آزمون علوم پزشکی نیستید.

  3. نحوه ی ورود دانشجوهای خارج از کشور به دانشگاه های علوم پزشکی چطور است ؟

    افراد فارغ‌التحصیل در خارج از کشور پس از تکمیل دوره دکتری عمومی پزشکی اگر قصد دارند که وارد دانشکده‌های پزشکی شوند، لازم است در آزمون جامع پزشکی شرکت کنند، البته به شرطی که مشمول باشند.

0 دیدگاه

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
preloader