skip to Main Content

سال نو مبارک ، سفارش های کتب فارسی که از تاریخ ۲۶ اسفند ثبت میشوند از تاریخ ۶ فروردین و کتاب های زبان اصلی از ۱۸ فروردین ارسال خواهند شد.

آشنایی با رشته علوم تغذیه و منابع آزمون ارشد

تغذیه بخشی جدانشدنی و ضروری در زندگی است و داشتن برنامه غذایی و تغذیه درست باعث سلامتی روح و جسم شده  و علاوه بر رشد جسمی، با تأثیر بر روی مغز و روان باعث رشد فکری نیز می‌شود. با توجه به اهمیت تغذیه و تأثیر آن بر روح و جسم  انسان‌ها، امکان تحصیل در رشته علوم تغذیه فراهم‌شده و نام آن در میان رشته‌های تحصیلی پرطرفدار دیده می‌شود. اگر از علاقه‌مندان به رشته علوم تغذیه و یا از متقاضیان آزمون کارشناسی ارشد این رشته هستید با ما همراه باشید تا در ادامه با مطالبی همچون معرفی رشته علوم تغذیه، گرایش‌های ارشد رشته علوم تغذیه، زمینه فعالیت و بازار کار و منابع آزمون کارشناسی ارشد علوم تغذیه آشنا شوید.

معرفی رشته علوم تغذیه

دانشجویان علوم تغذیه در مسیر تحصیلی خود به یادگیری مباحثی همچون ارزیابی ارزش‌های غذایی در روند سلامت، نحوه داشتن تغذیه مناسب برای بهبودی بیماران و درمان‌های مبتنی بر تغذیه و رژیم‌های خاص غذایی می‌پردازند. برای مثال، تعیین برنامه غذایی مناسب برای یک بیمار  یا یک کودک در حال رشد و یا تشخیص و تعیین ارزش مواد غذایی یک محصول کنسرو یا کمپوت شده از توانایی‌ها و تخصص یک متخصص علوم تغذیه به شمار می‌رود.

گرایش‌های کارشناسی ارشد رشته علوم تغذیه

امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری برای علاقه‌مندان رشته علوم تغذیه وجود دارد. رشته علوم تغذیه در مقطع کارشناسی ارشد به ۴ گرایش علوم تغذیه، علوم تغذیه در بحران و حوادث غیرمترقبه، علوم بهداشتی در تغذیه و تغذیه بالینی تقسیم می‌شود و ازآنجایی‌که فارغ‌التحصیلان گرایش علوم تغذیه از امکان تأسیس مرکز مشاوره تغذیه برخوردار هستند این گرایش محبوبیت و طرفداران بیشتری در میان داوطلبان کارشناسی ارشد علوم تغذیه دارد.

زمینه فعالیت و بازار کار رشته علوم تغذیه

رشته علوم تغذیه از تنوع بازار کار خوبی برخوردار است و فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در زمینه‌های مختلفی فعالیت داشته باشند. زمینه‌های کاری همچون کارشناس آزمایشگاه غذا، دارو و بهداشتی و نیز کارشناس مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی؛ همچنین کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی نیز نیاز به حضور کارشناس تغذیه در مجموعه خود دارند.  تأسیس دفتر مشاوره تغذیه نیز از زمینه‌های کاری پرطرفدار این رشته است که لازم است بدانید فارغ‌التحصیلان کارشناسی علوم بهداشتی تغذیه می‌توانند بدون گذراندن دوره طرح مجوز تأسیس دفتر مشاوره تغذیه را کسب کنند و کسانی که مدرک کارشناسی آن‌ها غیر مرتبط است باید مدرک کارشناسی ارشد علوم تغذیه را دریافت کرده و برای راه‌اندازی دفتر مشاوره تغذیه به مدت دو سال نیز در طرح شرکت کنند.

 رشته‌های مجاز برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت گرایش علوم تغذیه

 علوم تغذیه: کارشناسـی علـوم و صـنایع غـذایی، مهندسـی علـوم و صـنایع غـذایی، علـوم تغذیـه، بهداشـت مواد غذایی (کلیه گرایش‌ها به‌جز گـرایش بـا منشـأ دامـی)، مهندسـی کشـاورزی گـرایش صـنایع غذایی، زیست‌شناسی جانوری، زیست‌شناسی عمومی، زیست‌شناسی سـلولی مولکـولی (گرایش‌های ژنتیک و بیوشیمی)، دبیـری زیست‌شناسی (با گرایش زیست‌شناسی عمـومی)، پرستاری، مامایی، بهداشت عمومی، فیزیولوژی، علوم آزمایشگاهی، بیوشیمی، رژیم‌شناسی، اقتصاد تغذیه.

علوم تغذیه در بحران و حوادث غیرمترقبه: کارشناسـی علـوم تغذیـه، علـوم و صـنایع غـذایی (کلیـه گرایش‌ها)، علـوم آزمایشـگاهی، زیست‌شناسی عمومی، بهداشت عمومی، زیست‌شناسی گرایش میکروبیولوژی.

علوم بهداشتی در تغذیه: کارشناسی یا بالاتر در رشته‌های: علوم تغذیه؛ رژیم‌شناسی، صنایع غذایی؛ بهداشت عمـومی، مامایی، پرسـتاری، داروسـازی، بهداشـت مواد غذایی (کلیـه گرایش‌ها به‌جز گـرایش بـا منشـأ دامی)، کارشناسـی علـوم پزشـکی (science medical in BS) ایـن رشـته در خـارج از ایـران وجـود دارد، زیست‌شناسی (جانوری، سـلولی مولکـولی)، مهندسـی منـابع طبیعـی، دکتـری حرفه‌ای دامپزشکی.

تغذیه بالینی: کارشناسی در رشته علوم تغذیه.

منابع آزمون کارشناسی ارشد علوم تغذیه

تغذیه اساسی و کاربردی:

کتاب اصول تغذیه کراوس از منابع اصلی رشته ی تغذیه میباشد که سالهاست به فارسی ترجمه میشود . انتشارات های مختلفی نیز در سالیان گذشته ترجمه های این کتاب را در ۴ یا ۵ جلد ارائه داده اند . به تازگی ویرایش جدیدی از این کتاب در سال ۲۰۲۰ به چاپ رسیده است .ویرایش پانزدهم کتاب اصول تغذیه کراوس ۲۰۲۰ از این کتاب میباشد به زودی توسط انتشارات اندیشه رفیع به فارسی ترجمه و خدمت علاقمندان و متخصصین و البته متقاضیان رشته ی علوم تغذیه ارائه خواهد شد .

خرید کتاب افست تغذیه کراوس 2020 - Krause and Mahan's Food & the Nutrition Care Process 15th Edition - تغذیه کراوس

کتاب اصول تغذیه کراوس در۴ جلد به چاپ رسیده است . این کتاب ها به شرح زیر می باشند :

اصول تغذیه کراوس ۲۰۱۷ – جلد ۱
اصول تغذیه کراوس – جلد ۲ | تغذیه دوران ها – تغذیه در سلامت و تناسب
اصول تغذیه کراوس ۲۰۱۷ – جلد ۳ ( رژیم درمانی )
اصول تغذیه کراوس ۲۰۱۷ – جلد ۴ ( ارزیابی , تشخیص و مداخله تغذیه ای )

بیوشیمی عمومی:

فیزیولوژی:

فیزیولوژی پزشکی-گایتون

0 دیدگاه

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
preloader