skip to Main Content

سال نو مبارک ، سفارش های کتب فارسی که از تاریخ ۲۶ اسفند ثبت میشوند از تاریخ ۶ فروردین و کتاب های زبان اصلی از ۱۸ فروردین ارسال خواهند شد.

آنچه باید در مورد طب سوزنی بدانید !

آنچه باید در مورد طب سوزنی بدانید !

دانش سنتی پزشکی و طبابت ازجمله میراث‌های ارزشمندی است که از مردمان گذشته باقی‌مانده است و امروزه در بسیاری از جوامع مدرن نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌طورکلی طب سنتی دسته‌ای از دانش و مهارت‌هایی است که بر اساس عقیده و تجربه‌های بومی فرهنگ‌های مردمان مختلف در بهداشت و همچنین پیشگیری، تشخیص و بهبود بیماری‌ها مورداستفاده قرار می‌گرفتند. طب سنتی در فرهنگ‌های مختلف شامل روش‌های مختلفی است؛ برای مثال طب سوزنی شیوه‌ای رایج، با قدمت ۲۰۰۰ ساله است که در گروه طب چینی قرار دارد. برای آشنایی با رشته طب سوزنی با ما در مقاله ی ” آنچه باید در مورد طب سوزنی بدانید ! “همراه باشید تا در ادامه با مواردی همچون تحصیل در رشته طب سوزنی، بهترین دانشگاه‌های رشته طب سوزنی، شرایط تحصیل و ورود به رشته طب سوزنی و برخی از مهم‌ترین کتاب‌های طب سوزنی آشنا شوید.

فواید طب سوزنی

طب سوزنی چیست؟

نظریه‌ و عقیده اصلی که بر اساس آن طب سوزنی شکل‌گرفته است باور پزشکان سنتی چینی به وجود کانال‌های انرژی در بدن است. این کانال‌ها که مسیر جریان انرژی‌ چی (chee)  هستند، کل بدن ما را فراگرفته‌اند. پزشکان چینی تحقیقات بسیاری برای پیدا کردن نقاط ورودی سوزن به بدن، انجام داده‌اند. هر نقطه مربوط به یک عضو یا اندام خاص است. متخصصان طب سوزنی معتقد هستند زمانی که کانال‌های انرژی مسدود شوند یا انرژی به‌صورت نامتعادل در درون کانال‌ها جریان پیدا کند فرد دچار بیماری می‌شود. بر این اساس طب سوزنی روشی برای متعادل کردن جریان انرژی در بدن است.

بیماری‌هایی که به‌وسیله طب سوزنی امکان درمان آن‌ها وجود دارد درزمینهٔ کنترل درد است. انواع سردردها، دردهای شانه و گردن، کمر، زانو، میگرن و … با طب سوزنی به‌راحتی قابل‌درمان هستند. این بیماران معمولاً با مراجعه به پزشک مسکن دریافت می‌کنند که مصرف مسکن خود عارضه‌هایی به همراه دارد و باعث بیشتر شدن مشکلات می‌شود.

شیوه طب سوزنی همچنین درزمینهٔ بیماری‌های اعصاب و روان، افسردگی و اضطراب، کم‌خوابی، بیماری‌های گوارشی کمک‌کننده است. طب سوزنی در برخی بیماری‌های مربوط به سیستم عصبی مرکزی و محیطی(نورولوژیک)، مثل فلج بلز یا سکته‌های مغزی بخصوص در مراحل اولیه بسیار مؤثر است. سازمان جهانی بهداشت بیش از ۶۰ بیماری را با به کار گرفتن شیوه طب سوزنی قابل‌درمان دانسته است.

تحصیل در رشته طب سوزنی در خارج از کشور

با ورود غربی‌ها به چین و آشنایی با طب چینی، به این شیوه طبابت سنتی علاقه‌مند شدند و در مسیر توسعه طب چینی و شیوه‌های رایج آن مانند طب سوزنی و طب گیاهی بسیار تلاش کردند. مراکز تحقیقاتی بسیاری در چین، طب سنتی چین و طب سوزنی را آموزش می‌دهند. بسیاری از افراد خارجی چه برای تحصیل در دوره‌های تکمیلی طب چینی و چه برای اینکه از ابتدا طب چینی را فرابگیرند، به چین سفر می‌کنند.

طب چینی مجموعه‌ای است که مبانی آن برای افرادی که می‌خواهند آن را فرابگیرند یکسان است. طب سوزنی، طب گیاهی و سایر روش‌های طبی آن، اصول تئوریک یکسانی دارند؛ اما در طول تحصیل، هر فرد بر اساس علاقه خود یکی از شیوه‌های طب چینی را انتخاب می‌کند.

همان‌طور که می‌دانید کشور چین از سالیان دور مهد طب سنتی بوده است و از پیشگامان طب سوزنی در جهان به شمار می‌رود. اگر از علاقه‌مندان به تحصیل در رشته طب سوزنی هستید می‌توانید در دانشگاه‌های معتبر این کشور تحصیل نمایید. خوب است بدانید که برای شروع دوره‌های طب سوزنی در دانشگاه‌های چین، باید دارای مدرک پزشکی عمومی و یا فوق‌لیسانس دوره‌های بالینی باشید. علاوه بر کشور چین در حال حاضر در کشورهای آمریکا، انگلستان ،کانادا، استرالیا و اکثر کشورهای آسیای جنوب شرقی فرصت تحصیل در رشته طب سوزنی در مقاطع MSc و PhD فراهم‌شده است.

بهترین دانشگاه‌های طب سوزنی خارج از کشور

در ادامه ی مقاله ی آنچه باید در مورد طب سوزنی بدانید می‌توانید تعدادی از بهترین دانشگاه‌های طب سوزنی در جهان را مشاهده کنید؛ که اکثر آن‌ها در آمریکا قرار دارند:

  • Oregon College of Oriental Medicine
  • Emperor’s College School of Traditional Oriental Medicine
  • New England School of Acupuncture NESA
  • American College of Traditional Chinese Medicine
  • AOMA Graduate School of Integrative Medicine
  • Bastyr University
  • Five Branches University
  • Maryland University of Integrative Health
  • Northwestern Health Sciences University
  • Pacific College of Oriental Medicine-San Diego
  • American College of Acupuncture & Oriental Medicine
  • Atlantic Institute of Oriental Medicine
  • Pacific College of Oriental Medicine-New York
  • Tri-State College of Acupuncture
  • Finger Lakes School of Acupuncture & Oriental Medicine of New York Chiropractic College
  • Seattle Institute of Oriental Medicine
  • Texas Health and Science University
  • American Academy of Acupuncture & Oriental Medicine
  • New York College of Traditional Chinese Medicine

تحصیل در رشته طب سوزنی در دانشگاه‌های ایران

به‌طورکلی رشته طب سنتی در ایران به ۴ گرایش تقسیم می‌شود که دانشجو می‌تواند هرکدام از این گرایش‌ها را بر اساس علاقه‌مندی خود برای  تحصیل انتخاب کند. این ۴ رشته شامل موارد زیر هستند:

  • رشته طب سنتی ایرانی
  • رشته طب چینی و مکمل
  • رشته داروسازی سنتی
  • رشته تاریخ علوم پزشکی

رشته طب چینی و مکمل

دانشجویان در این رشته دانش‌هایی همچون طب سوزنی، ماساژ درمانی، طب فشاری و مامایی را فرامی‌گیرند. در حال حاضر این رشته در سراسر ایران تنها در یک دانشگاه، یعنی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تدریس می‌شود.

شرایط تحصیل و ورود به رشته طب سوزنی

شرط شرکت در آزمون دستیاری که همان مرحله جذب دانشجو در رشته طب سنتی است، دارا بودن مدرک پزشکی است و از این طریق تنها افرادی که پزشک هستند، می‌توانند برای ادامه تحصیل و کسب تخصص طب سوزنی اقدام کنند. همچنین دانشجویان استعدادهای درخشان تمامی دانشگاه‌ها که در رشته پزشکی تحصیل کرده‌اند می‌توانند بدون گذراندن کنکور برای تحصیل در رشته طب سنتی بدون کنکور درخواست دهند.

اضافه شدن رشته طب سوزنی به رشته‌های آزمون دکتری تخصصی

بر اساس اعلام دبیرخانه علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، رشته طب سوزنی به رشته‌های آزمون دکتری تخصصی سال ۹۹ اضافه‌شده است. افرادی که دارای مدرک دکتری عمومی پزشکی و کلیه رشته‌های تخصصی بالینی هستند امکان شرکت در آزمون طب سوزنی را خواهند داشت.

مواد امتحانی و ضرایب رشته تحصیلی طب سوزنی شامل:

  • مبانی طب سوزنی: ضریب ۴
  • آناتومی: ضریب ۲
  • گزیده مباحث پزشکی کلاسیک شامل: (نشانه‌شناسی پزشکی، نورولوژی، روان‌پزشکی، بیهوشی (درد و طب تسکینی)، طب فیزیک و توان‌بخشی، داخلی، تغذیه و زنان، پوست، اطفال، رادیولوژی): ضریب ۳
  • استعداد تحصیلی: ضریب ۱

 

 

بهترین کتاب‌های طب سوزنی

در ادامه d lrhgi آنچه باید در مورد طب سوزنی بدانید , به معرفی برخی از بهترین کتاب‌های رشته طب سوزنی می‌پردازیم:

اطلس طب فشاری

اطلس طب فشاری - طب سوزنی سوجوک رفلکسولوژی شیاتسو - نشر اشراقیه

بدیهین تری و ساده ترین کاربرد طب فشاری، درمان دردهای حاد و مزم است. با تشخیص و بررسی محلی که درد بیشتری دارد، میتوان نقطه مناسب را انتخاب نمود و با وارد ساختن فشار بر آن نقطه ، درد را بر طرف ساخت. گاهی برخی از بیماریها و دردها نشانه های ظاهری و جانبی متفاوتی مانند اضطراب، افسردگی،ءسو هاضمه، نشانه های شکمی و غیره را از خود ظاهر میسازند و البته بعضی اوقات این نشانه ها میتواند در اثر مصرف داروهای مسکن و ضدالتهاب در بیمار بروز کند .

در چنین مواردی نمیتوان فقط با تشخیص محل درد،نقطه ی مناسب را تشخیص داد. در این موارد باید با مطالعه و پیگیری نحوه درمان با طب سنتی (چین) نقطه مورد نظر را یافت و سپس درمان را آغاز نمود. در واقع مشکل ترین بخش کار متخصصان طب فشاری،جستجو و شناسایی مجموعه نقاطی است که از نظر بالینی و عملی در مداوای بیمارمؤثر میباشند.

طب فشاری Acupressure

طب فشاری اسکای الکساندر - نشر اشراقیه - دکتر تهرانی

در این کتاب به طور عملی و همراه با تصاویر رنگی ، روش های موثر در درمان بیماریهای شایع به وسیله طب فشاری تشریح شده است. بیماریهایی همچون میگرن، مشکلات سینوسها، سرماخوردگی، حساسیت، سرفه، ضعف حافظه، جوش (آکنه)، خستگی چشم، دندان درد، درد زانو، رماتیسم، بی خوابی و … را به وسیله طب فشاری درمان کنید.

رفلکسولوژی (بازتاب درمانی)

کتاب رفلکسولوژی

رفلکسولوژی (بازتاب شناسی) نوعی ماساژ است که نقاط خاصی را بخصوص در پاها تحریک می‌کند، ولی گاهی این تحریک می‌تواند روی دست‌ها یا دیگر بخش‌های بدن هم باشد. هر بخش از پا منطبق با عضو، بافت، استخوان، عضله، غده و عملکرد جسمی خاصی است. ماساژ پا موجب بازتاب‌هایی می‌شود که می‌توانند به کم کردن مشکلات در تمام بدن کمک کنند.

رفلکسولوژی گاهی ناحیه درمانی هم گفته می‌شود زیرا پا را به نواحی مختلفی تقسیم می‌کند که آیینه بدن هستند. اگر خطی فرضی را در عرض قوس کف پا رسم کنیم، بخشی که از قوس تا انگشتان است، منطبق با نیمه فوقانی بدن بوده و بخشی که از قوس تا پاشنه است، نشان دهنده نیمه تحتانی بدن است. به همین ترتیب بخش‌های نزدیک به خارج پا منطبق با بخش‌های خارجی بدن هستند، به عنوان مثال، استخوان‌های لگن و کتف. نقاط نزدیک به سطوح داخلی پا مرتبط با اعضایی هستند که در مرکز بدن قرار دارند، نظیر معده. پای راست منطبق با طرف راست بدن و پای چپ منطبق با طرف چپ بدن است.

خود درمانی روشی بر اساس هومیوپاتی و طب سوزنی

خود درمانی روشی بر اساس هومیوپاتی و طب سوزنی

خود درمانی روشی بر اساس هومیوپاتی  و  طب سوزنی . این کتاب در برگیرنده ده سال تجربه کاری من می‌باشد. در طی این دوران هزاران بیمار را در جنوب بریتانیا درمان نموده‌ام. هر موردی که با ترکیب هومیوپاتی و طب سوزنی درمان نمودم، باعث بهت و اعجاب من نیز می­شد.

قدرت طب سوزنی و هومیوپاتی به عنوان عوامل موثر درمان باعث شد که به نیروی امواج ارتعاش پی برده و عصاره جواهرات و اساس گل‌ها را بهتر درک نمایم. ممکن است بشر هیچ‌گاه نیروی عملکرد این ارتعاش را به صورت علمی پی نبرد، لیکن مهم درمان و شفای بیمار است.

Atlas of acupuncture claudia focks اطلس طب سوزنی کلادیو فوکز

atlas acupuncture claudia faucs - اطلس طب سوزنی کلودیا فاکس

درمان صد بیماری با یک نقطه طب سوزنی و موکساگذاری

درمان 100 بیماری با طب سوزنی - طب فشاری موکسا - شامیران - نشر اشراقیه

درمان با استفاده از یک نقطه، از مفاهیم مهم در طب سوزنی و موکساگذاری می‌باشد. بر طبق این روش فقط به دستکاری یا به بیان دیگر درگیر کردن فقط یک نقطه از نقاط مطرح در طب سوزنی، اقدام می‌شود. این روش از شاخصه‌های مهمی برخوردار است؛ مانند اثرات خوب درمانی، کاربرد وسیع، کارایی ساده و هزینه کم. و هم‌چنین واضح است که بیمار این روش را به راحتی قبول می‌کند.

این کتاب در سال ۱۹۹۲ در چین به چاپ رسید و مورد توجه بسیاری از علاقمندان در چین و سایر کشورها قرار گرفت و ویرایش دوم آن نیز توسط چن‌دی چنگ در سال ۲۰۰۰ منتشر شد. نویسنده، نمونه‌هایی از درمان‌هایی را که نتایج خوبی در پی داشته و کاربرد آن راحت‌تر، و از نظر فراگیری و اجرا نیز ساده می‌باشند را در ویرایش دوم کتاب گنجانیده است.

پس از تکمیل ترجمه و ویرایش کتاب لازم بود راهنمای دقیق‌تری از نقاط طب سوزنی در کنار توضیحات درمانی گنجانده شود، به همین دلیل از کتاب «تعیین نقاط دقیق (استاندارد) طب سوزنی» که توسط سازمان بهداشت جهانی تدوین شده است، استفاده شد و ترسیم و تعیین محل دقیق نقاط نیز انجام شد.

طب سوزنی – راهنمای مصور و دقیق کاربرد دقیق سوزن

طب سوزنی - راهنمای مصور و دقیق کاربرد صحیح سوزن زدن - دکتر فرامرز نیک اندیش - نشر اشراقیه

خلاصه کتاب تکنیک سوزن زدن | طب سوزنی روشی است که می‌توان از طریق آن به پیشگیری و درمان بیماریها پرداخت و فرو بردن صحیح سوزنها و دستکاری مناسب آنها تأثیر درمانی را بهبود می‌بخشد. امروزه سوزنهایی که بطور عمده بکار می‌روند شامل سوزن‌های filiform، dermal، intradermal، و three-edgeهستند که filiformسوزن بطور گسترده‌ای بکار می‌رود.

اهمیت و لزوم تکنیک‌های سوزن زدن در این کتاب مورد تأکید قرار می‌گیرد و از تجربیات آقای پروفسور Liu Yan استفاده شده است که تاکنون بیش از ۲۰ کتاب تألیف کرده و پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۹۶۵ در بخش آموزشی و درمان و پژوهش بعنوان یک متخصص تکنیک Flying Needling شناخته شده و در سال ۱۹۹۳ چندین نشان افتخار به وی داده شده و ریاست دانشکده طب سوزنی و ماساژ دانشگاه TCMشانگهای را برعهده داشته است

مجموعه کتاب های مهم طب سوزنی

سؤالات رایج – آنچه باید در مورد طب سوزنی بدانید !

۱-  دانش آموختگان چه رشته‌هایی می‌توانند در رشته طب سوزنی ادامه تحصیل دهند؟

به‌طورکلی برای تحصیل در رشته طب سنتی، باید فارغ‌التحصیل پزشکی عمومی یا تخصص بالینی  از دانشگاه علوم پزشکی باشید تا امکان ورود به مقطع تخصص، در رشته طب سنتی و گرایش‌های مختلف آن را داشته باشید. گرایش‌های رشته پزشکی سنتی یا طب سنتی شامل رشته طب سنتی ایرانی، رشته طب چینی و مکمل، رشته داروسازی سنتی و رشته تاریخ علوم پزشکی است که رشته طب سوزنی در گرایش طب چینی و مکمل قرار می‌گیرد.

۲- در چه دانشگاه‌هایی در ایران رشته طب سوزنی تدریس می‌شود؟

در حال حاضر رشته طب سوزنی (طب چینی) در سراسر ایران تنها در یک دانشگاه، یعنی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تدریس می‌شود.

2 دیدگاه

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
preloader