skip to Main Content

معرفی آزمون پرومتریک + معرفی کتاب

معرفی آزمون های پرومتریک کشور های عربی | عمان - امارات - قطر

آزمون پرومتریک یک فرصت طلایی برای مهاجرت کادر درمان است که به وسیله آن افراد خصوصا در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی می‌توانند اقامت کاری دریافت کنند. این آزمون در بسیاری از کشورهای دنیا خصوصا کشورهای حوزه خلیج فارس مانند دبی (امارات)، عمان و قطر از اعتبار بالایی برخوردار است. آزمون مذکور عمدتا رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری و دیگر رشته‌های زیر مجموعه‌ حوزه بهداشت و درمان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

۱- چه تخصص‌هایی باید برای مهاجرت در آزمون پرومتریک شرکت کنند؟

۲- حداقل امتیاز قبولی آزمون در هر کشور چقدر است؟

۳- بررسی شرایط شرکت در آزمون، هزینه و مکان‌های برگزاری آزمون

اگر می‌خواهید جواب سوالات فوق را با جزئیات بدانید، در ادامه به تفصیل توضیح داده‌ایم پس با ما همراه باشید.


پزشکی شامل شاخه ها و رشته‌های متفاوتی است که افراد براساس علایق خود یکی از آن‌ها را انتخاب میکنند . طبیعتا همه ی این رشته ها در کشورهای حاشیه خلیج فارس هم وجود دارند . در ادامه برای راحتی کار شما رشته‌های آزمون پرومتریک برای کشورهای عمان، قطر و امارات را به صورت جدول ارائه می‌دهیم و زقزنس های اصلی این آزمون مثل کتاب پرومتریک پرستاری را به شما معرفی خواهیم کرد.

دندانپزشکی عمومیجراحی عمومی
داخلیمامایی
نفرولوژیمغز و اعصاب
زنان و زایمانکار درمانی
چشم پزشکیبینایی سنجی
ارتودنسیارتوپدی
پزشک اطفالدستیار داروخانه
فیزیوتراپیستجراحی پلاستیک
روانپزشکیرادیوگرافی
رادیولوژیاورولوژی
قلب و عروقآسیب‌شناسی بالینی
دستیار دندانپزشکمتخصص پوست
رادیولوژی تشخیصی برای پزشکانمتخصص تغذیه
گوش، حلق و بینیفوریت‌های پزشکی
اندودنتیکسپزشک خانواده
گوارشمتخصص بیهوشی
تکنولوژیست میکروبیولوژیمامایی
جراحی مغز و اعصابکار درمانگر
بینایی سنجیگوش، حلق و بینی
جراحی اطفالپریودنتیکس
داروسازیتکنسین داروخانه
طب فیزیکی و توانبخشیارتوپدی
فیزیوتراپیستتکنسین فیزیوتراپی
جراحی پلاستیکروانپزشکی
روانپزشکیرادیوگرافی
رادیولوژیتکنسین رادیوگرافی
پرستار دیالیزتکنسین تنفسی
اورولوژیپزشک متخصص بهداشت عمومی
متخصص بیماری ریویمتخصص روماتولوژی
متخصص جراحی عروقپزشک ورزشی
دستیار استریلیزاسیونتکنسین دندانپزشکی ترمیمی
متخصص پوستپزشک متخصص خانواده
متخصص معاینه گوارشمتخصص جراحی عمومی
متخصص معاینه نفرولوژیمتخصص هماتوپاتولوژی
متخصص مغز و اعصابمتخصص زنان و زایمان
متخصص چشم پزشکیجراحی تخصصی دهان
متخصص دهان، فک و صورتمتخصص ارتودنسی
متخصص جراحی ارتوپدیمتخصص اطفال
متخصص دندانپزشکی کودکانبیوتی تراپیست
آسیب‌شناسی تشریحیبیهوشی
کمک پرستارشنوایی سنجی
قلب و عروقجراحی قلب و توراسیک
بیوشیمی بالینیآسیب‌شناسی بالینی
روانشناسی بالینیمشاور پوست و مو
مشاور خانوادهمشاور داخلی
مشاور اطفالدستیار دندانپزشک
آسیب‌شناسی تشریحیبیهوشی
ماماییپیراپزشکی پایه
قلب و عروقپاتولوژی بالینی
پزشک جامعهپزشک مراقبت‌های ویژه
درماتولوژیدستیار دندانپزشک
متخصص بهداشت دندانتکنسین آزمایشگاه دندانپزشکی
رادیولوژی تشخیصیمتخصص تغذیه
فوریت‌های پزشکیمتخصص غدد
پزشک خانوادهپزشکی قانونی
گوارشدندانپزشکی عمومی
پزشک عمومیجراح عمومی
هماتولوژی و انکولوژیمتخصص داخلی
تکنسین آزمایشگاهمیکروبیولوژی پزشکی
نفرولوژیمغز و اعصاب
جراحی مغز و اعصابمتخصص زنان و زایمان
پزشک ورزشیجراحی پلاستیک
روانپزشکیجراحی اطفال
داروسازیتکنسین داروخانه
طب فیزیکی و توانبخشیفیزیوتراپیست
گوش، حلق و بینیتکنسین رادیوگرافی
رادیولوژیاورولوژی

هر یک از کشورهای برگزار کننده یک نمره حداقلی برای قبولی را در نظر دارند که اگر فرد این نمره را دریافت کند، واجد شرایط تحصیل در آن کشور خواهد شد. نمره‌ها شامل موارد زیر است:

  •  در کشور عمان ۷۰ درصد
  • در کشور امارات (DOH) 65 درصد
  • در کشور امارات (DHA , MOH) 60 درصد
  • در کشور قطر ۵۰ درصد
  • در کشور عربستان ۵۰ درصد

درصدهای ذکر شده کمک می‌کند افراد براساس علاقه‌مندی به هر یک از کشورها میزان مطالعات خود را برای آزمون پرومتریک برنامه‌ریزی کنند.


شرایط شرکت در آزمون

۱- حضور در محل آزمون

لازم است حداقل ۳۰ دقیقه قبل از شروع، در محل برگزاری آزمون حضور داشته باشید تا زمان کافی برای انجام فرایندهای مختلف وجود داشته باشد. چنانچه دیر به محل آزمون برسید، نمی‌توانید در آزمون شرکت کنید و در نتیجه هزینه پرداخت شده سوخت خواهد شد.

۲- فرایند قبل از آزمون

فرایند پیش از برگزاری آزمون پرومتریک چیست؟ و چه مواردی در این موقعیت مهم است؟

نکته مهم این است که تمام وسایل شخصی افراد، در محل آزمون تحویل گرفته شده و در کمدی مخصوص خود فرد نگهداری می‌شود. سرپرست مرکز آزمون، جیب‌ها، مچ دست‌ها و پاها و هرگونه لوازم جانبی دیگر مانند عینک، ساعت، جواهرات، دستبندها و کروات را مورد بررسی قرار می‌دهد. در نهایت نیز داوطلبان پیش از ورود به محل برگزاری آزمون، به وسیله دستگاه ردیاب فلز اسکن خواهند شد.

۳- در حین آزمون

  • همه امتحانات به صورت صوتی و تصویری کنترل می‌شوند.
  • در صورتی که در حین آزمون با مشکل خاصی مواجه شدید، دستپاچه نشوید و این مشکل را به برگزارکنندگان آزمون اطلاع دهید.
  • از جمله وسایل ممنوعه که نباید در جلسه آزمون به همراه داشته باشید، عبارتند از: نوشیدنی، نوت بوک، لوازم برقی و هوشمند، کیف پول، ساعت (معمولی و هوشمند)، کلاه،کوله، دارو، غذا، خوراکی، تلفن همراه و…
  • چنانچه شرایط پزشکی خاصی دارید و مجبور به مصرف دارو، مواد غذایی یا نوشیدنی خاصی هستید، باید قبل از شرکت در آزمون برای دریافت مجوزهای لازم اقدام نمایید.

۴-  مدارک شناسایی

  • ارائه کارت شناسایی عکس‌دار مانند پاسپورت، الزامی است.
  • توجه داشته باشید که نامی که با آن در آزمون ثبت‌نام می‌کنید، با هویت اصلی شما مطابقت داشته باشد.

مدارک شناسایی شما باید براساس شرایط زیر باشد:

  • ارائه مشخصات هویت افراد به زبان انگلیسی
  • داشتن عکس
  • داشتن امضا

مدارک شناسایی باید در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشند. هرگونه پارگی، خراش، خمیدگی که منجر به ناخوانا بودن اطلاعات باشد قابل قبول نخواهد بود و ممکن است از ورود شما به جلسه آزمون جلوگیری شود.

متاسفانه این آزمون در کشور ایران برگزار نمی‌شود و پس از ثبت‌نام اینترنتی کشورهای اصلی و محبوبی مانند قطر و ترکیه، ارمنستان، گرجستان و … آزمون پرومتریک را برگزار می‌کنند که در ادامه هرکدام را با جزئیات محل برگزاری معرفی می‌کنیم:

کشور قطر

در کشور قطر، شرکت در آزمون پرومتریک و قبولی در آن یکی از شرایط اصلی برای کار پرستاری در این کشور محسوب می‌شود. این آزمون توسط وزارت بهداشت این کشور برگزار شده و در روند مهاجرت پرستاران به قطر تأثیرگذار خواهد بود. علاوه بر پرستاران، پزشکان و داروسازان نیز باید برای کار در قطر در این آزمون شرکت کنند.

کشور عمان

آزمون پرومتریک عمان به‌صورت شفاهی یا آنلاین توسط هیئت تخصصی پزشکی عمان (OMSB) برگزار می‌شود. تمام متخصصانی که مدرک خود را در داخل یا خارج از کشور عمان دریافت کرده و مایل به کار در زمینه پزشکی در این کشور هستند، باید پس از دریافت مجوز حرفه‌ای، در امتحان پرومتریک شرکت کنند. در صورتی که پرستاران مایل به مهاجرت به این کشور باشند باید این مدرک را داشته باشند.

امارات متحده عربی

ثبت‌نام در امتحان پرومتریک امارات متحده عربی به‌صورت آنلاین است و شامل مراحلی از جمله ارسال درخواست الکترونیکی، تأیید اعتبار، تأیید دیتافلو، برنامه‌ریزی آزمون و … است. این آزمون شامل سوالاتی است که دانش فرد را سنجیده و مهارت تفسیر، تجزیه‌و‌تحلیل، تصمیم‌گیری بالینی و … را مورد بررسی قرار می‌دهد.

هزینه شرکت در آزمون پرومتریک:

برای شرکت در این آزمون ملزم به پرداخت برخی هزینه‌ها از جمله هزینه درخواست ثبت‌نام و هزینه محل برگزاری آزمون هستید. هزینه ثبت‌نام در آزمون پرومتریک بسته به رشته و تخصص شما می‌تواند از ۱۰۰ تا ۳۰۰ دلار متغیر باشد. همچنین در محل برگزاری آزمون نیز لازم است هزینه‌ای بپردازید که بسته به مدت زمان حضور شما در حوزه امتحانی (۱ تا ۸ ساعت) از ۳۵ تا ۱۰۵ دلار متفاوت است.

نمره قبولی در آزمون پرومتریک:

آزمون پرومتریک به صورت ۴ گزینه‌ای و دارای ۱۰۰ نمره است. نمرات بر اساس تعداد سوالاتی که به درستی پاسخ می‌دهید تعیین می‌شوند. برای قبولی در این آزمون باید حداقل نمره ۵۰ را کسب کنید. گزارش نمره شما در آزمون ظرف ۱۰ روز کاری پس از تاریخ امتحان برای شما ایمیل خواهد شد.


در پایان قصد داریم توضیحی کلی درخصوص آزمون پرومتریک عمان را ارائه کنیم پس اگر قصد شما کار در این کشور است تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

همانطور که قبلا گفتیم آزمون پرومتریک یک آزمون بین‌المللی است که برای سنجش سطح علمی کادر درمان برگزار می‌شود. این آزمون به صورت تستی و به زبان انگلیسی است. نکته مهم این است که متقاضیان کار در کشور عمان، بهتر است آزمون را در خود کشور عمان بدهند.

برای آزمون نیاز است ابتدا در سایت ثبت‌نام کنید و سپس با یک ویزای توریستی به این کشور سفر کنید. در صورت عدم قبولی در آزمون، جای هیچ نگرانی نیست! چون می‌توانید دوباره ثبت‌نام کنید. مدت زمان آزمون بین ۲ الی ۲/۵ ساعت است. آزمون ۱۰۰ سوال ۴ گزینه‌ای دارد که حداقل نمره قبولی ۶۰ است و مسلما اگر متقاضی کار در مراکز بهتر باشید باید سعی کنید نمره بهتری کسب نمایید.

و در آخر، مرحله پس از قبولی در آزمون، مصاحبه با وزارت بهداشت عمان یا همان وایوا است. موفق باشید!

کتاب پرومتریک پرستاری

کتاب آزمون پرومتریک پرستاری یک منبع بسیار مفید برای آن دسته از افرادی است که علاقه‌مند به ورود به حرفه پرستاری در خارح از کشور به خصوص کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هستند. این کتاب به طور خاص برای آمادگی در آزمون‌های پرومتریک پرستاری طراحی شده و هدفش تسلط داوطلبان بر دانش و مهارت‌های لازم در زمینه پرستاری و مراقبت از بیماران است.

کتاب سوالات چند گزینه‌ای امتحان پرومتریک برای پرستاران یک منبع ضروری برای پرستاران است که برای امتحان پرومتریک آماده می‌شوند. این راهنما طراحی شده است تا به پرستاران کمک کند با قالب و محتوای امتحان آشنا شوند و سوالات تمرینی ارائه دهد که به آنها کمک کند مهارت‌های آزمون‌گیری خود را بهبود بخشند . برای خرید نمونه سوالات آزمون پرومتریک مامایی عمان میتوانید به سایت نشر اشراقیه مراجعه نمایید.

دیدگاه

  1. سلام . برای خرید کتاب پرومتریک پرستاری میشه راهنمایی کنید , اگر بتونید منابع آزمون پرومتریک پرستاری رو هم بهمون بگید عالی میشه , من خیلی دنبال نمونه سوال های آزمون پرومتریک عمان و قطر گشتم ولی جایی پیدا نکردم

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top