skip to Main Content

سال نو مبارک ، سفارش های کتب فارسی که از تاریخ ۲۶ اسفند ثبت میشوند از تاریخ ۶ فروردین و کتاب های زبان اصلی از ۱۸ فروردین ارسال خواهند شد.

آشنایی با رشته آناتومی (علوم تشریح) | معرفی چهار کتاب رفرنس اصلی

رشته آناتومی

کاملا قبول دارم که به برخی از رشته‌های ارشد علوم پزشکی درست پرداخته نشده، مخصوصا رشته آناتومی، برای همین دانشجویان هم منابع معتبری پیدا نمی‌کنند و به‌ناچار مجبور می‌شوند با اطلاعات غلط مسیرشان را انتخاب کنند و یا اصلا این مسیر را انتخاب نکنند! خلاصه که ما طاقت نیاوردیم این حجم از آشفتگی شما را ببینیم و سعی کردیم مقاله‌ای خلاصه و مفید، و در عین حال کامل و جامع ارائه دهیم تا نه‌تنها رشته آناتومی را کامل و جامع برایتان توضیح دهیم، بلکه بهترین کتاب‌ها و رفرنس‌های آن را هم به شما معرفی کنیم. بیش از این سرتان را به درد نمی‌آوریم و سراغ اصل مطلب می‌رویم.

اصلا رشته آناتومی چی هست؟

زیربنای هر رشته از رشته‌های علوم پزشکی همین آناتومی است. شما هر کاری هم بخواهید انجام دهید و هر رویایی داشته باشید، تا زمانی که به رشته آناتومی و مفاهیم آن تسلط نداشته باشید، موفق نمی‌شوید.

هر رشته‌ای را که شما نگاه کنید سرمنشایی از رشته آناتومی دارد، به همین دلیل است که درس آناتومی تشریح یکی از دروس مهم رشته‌های مختلف است و هر روز هم در حال پیشرفت است. شاید به‌طور کلی رشته آناتومی به این سه قسم تقسیم شود:

  • کالبد شناسی
  • بافت شناسی
  • جنین شناسی

اما آناتومی یکی از رشته‌هایی است که آینده درخشانی دارد و هر روز نیاز علم پزشکی به آن بیشتر می‌شود. برای مثال با پیدایش و به‌کار گیری ابزارهایی نوین مانند میکروسکوپ نوری،‌ میکروسکوپ الکترونی و علوم نوین هیستوشیمی، سیتوشیمی، اتورادیوگرافی، کشت سلولی و مهندسی بافت انسان می‌تواند به‌طور بسیار واضح و دقیق‌تری آناتومی را بررسی کند؛ این موضوع آنقدر گسترش یافته که دامنه این علم به بافت‌شناسی و زیست‌شناسی سلولی و ملکولی نیز گسترش یافته است. پیشرفت همین مسائل باعث شده تا رشته آناتومی از محدوده عملی خودش در بیاید و به‌صورت زیر شاخه‌های جنین شناسی، تشریح مقایسه‌ای و آناتومی کاربردی و آناتومی بالینی نیز بررسی شود.

خلاصه که شاید در گذشته به رشته آناتومی و علوم تشریح درست پرداخته نشده بود، اما امروزه علم پزشکی به اهمیت آن پی برده است و قطعا آینده بسیار روشن‌تری در انتظار آن خواهد بود.

رشته های کارشناسی مجاز برای ورود به این رشته بر اساس دفترچه کنکور ارشد عبارتند از:

کارشناسی علوم تشریح، بافت شناسی، زیست شناسی، فیزیوتراپی، ارتوپدی فنی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، رادیولوژی، شنوایی شناسی، پرستاری، مامایی، بینایی سنجی، هوشبری، اتاق عمل، علوم آزمایشگاهی

هدف از تحصیل و بازار کار رشته آناتومی

تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی، کار در آزمایشگاه‌های تشریح و بیمارستان‌ها تنها گوشه‌ای از بازار کار رشته آناتومی است که همه دانشجویان با آن آشنا هستند، قسمت‌هایی را که عموما کسی نمی‌بیند هم بسیار زیاد هستند. از جمله تهیه لام‌های میکروسکوپی بافت شناسی – جنین شناسی، تشریح جسد و شناخت واریاسیون‌های طبیعی کالبد انسان، کار در مراکز تحقیقاتی و آموزشی نوین و مدرن، کار در پزشکی قانونی و…

خلاصه که شما با انتخاب این رشته، خواندن منابع و رفرنس‌های تایید‌شده و تمرکز بر روی توانایی‌هایتان می‌توانید آینده‌ای درخشان برای خودتان رقم بزنید.

از چه رشته‌هایی می‌تونیم در کنکور رشته آناتومی شرکت کنیم؟

نگران نباشید؛ برای شرکت در کنکور این رشته محدودیت‌ها و سختی‌های زیادی سر راهتان نیست. شما از هر یک از رشته‌های رادیولوژی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، شنوایی شناسی، پرستاری، مامایی، بینایی سنجی، هوشبری، اتاق عمل، بافت شناسی، زیست شناسی و … می‌‌توانید در کنکور این رشته شرکت کنید.

خب رسیدیم به قسمت اصلی

معرفی دروس و ضرایب آن‌ها

تشریح عمومی ضریب ۴

بافت شناسی ضریب ۳

زیست شناسی سلولی ضریب ۲

جنین شناسی ضریب ۳

زبان انگلیسی ضریب ۳

نگران نباشید اگر به دنبال کتاب‌ها و رفرنس‌هایی برای کسب بهترین نمره هستید، ما اینجا شما را راهنمایی می‌کنیم.

 

برنامه درسی (سرفصل) ارشد علوم تشریحی و تعداد واحدها:

تعداد کل واحدها : ۳۲ واحد
دروس اختصاصی اجباری : ۲۴ واحد
دروس اختصاصی اختیاری : ۲ واحد
پایان نامه : ۶ واحد

 

دروس اختصاصی اجباری

نام درس تعداد واحد نام درس تعداد واحد
تشریح سر و گردن ۲ تشریح تنه ۴
تشریح اندامها ۲ تشریح مغز و اعصاب ۲
بافت شناسی عمومی ۱/۵ بافت شناسی اختصاصی ۲/۵
جنین شناسی عمومی ۱/۵ جنین شناسی اختصاصی ۲/۵
تکنیک های میکروآناتومی ۲ بیولوژی سلولی و ملکولی ۲
کارآموزی ۲ جمع ۲۴
 
دروس اختصاصی اختیاری
نام درس تعداد واحد نام درس تعداد واحد
روش تحقیق و آمار حیاتی ۲ سمینار ۱
بیوشیمی ۲ کار با حیوانات آزمایشگاهی ۱
پاتولوژی ۲ جمع ۸
  •  دانشجو باید ۲ واحد از دروس فوق را بگذراند.

دانشگاه‌هایی که در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم تشریحی (آناتومی) دانشجو می‌‌‌‌پذیرند:

دانشگاه علوم پزشکی اراک اردبیل ارومیه اصفهان اهواز دانشگاه علوم پزشکی ایران
ایلام دانشگاه علوم پزشکی تهران بابل بقیه اله بیرجند تبریز
تربیت مدرس زاهدان تهران سمنان شهید بهشتی شیراز
قزوین کاشان کردستان کرمان کرمانشاه گلستان
گیلان لرستان مازندران همدان یاسوج یزد
 

بازار کار کارشناسی ارشد و دکتری رشته علوم تشریحی

فارغ‌التحصیلان رشته علوم تشریحی می‌توانند در سه زمینه آموزشی، پژوهشی و خدماتی فعالیت داشته باشند.

آموزشی:

– طراحی، تدوین و اجرای برنامه­های آموزشی مرتبط برای دانشجویان در دانشگاه­ها درصورتی‌که فرد عضو هیئت‌علمی دانشگاه باشد.
– تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها

پژوهشی:

– مشارکت در پروژه­های دانشگاهی، بین دانشگاهی و ملی

– فعالیت در پروژه‌های پژوهشی شرکت‌های دانش‌بنیان

خدماتی:

– فعالیت در پزشکی قانونی

– فعالیت در شرکت‌های مرتبط با صنایع ساخت وسایل کمک‌آموزشی آناتومی نظیر مولاژ، پلاستینشن، ۳D printing  و نرم‌افزارهای آموزشی رشته آناتومی.

درآمد فارغ‌التحصیلان رشته علوم تشریحی

بسته به فعالیت در حوزه کاری، درآمد شما از رشته علوم تشریحی می‌تواند متفاوت باشد. اگر در بخش آموزشی این رشته مشغول شوید در چارچوب دانشگاه و فعالیت آموزشی شما، درآمدتان مقدار مشخصی خواهد بود. اما اگر به درآمد و چالش بیشتری علاقه‌مند هستید می‌توانید درزمینهٔ طراحی و ساخت لوازم و وسایل آناتومی مشغول شوید.

در صورت فعالیت در حوزه پژوهشی این رشته اگر در واحد تحقیقات یک سازمان دولتی مشغول به کار باشید، طبق مقررات بر اساس قانون خدمات کشوری که به‌صورت یکپارچه در دستگاه‌های دولتی اجرا می‌شود، حقوق و مزایا دریافت خواهید کرد.
اگر که به‌عنوان پژوهشگر دریکی از مراکز تحقیقاتی و یا پژوهشکده‌ها مشغول شوید، بر اساس دستورالعمل‌ها و قوانین داخلی آنجا حقوق دریافت می‌کنید.

رشته‌ها و گرایش‌های دوره دکتری علوم تشریحی

فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد علوم تشریحی می‌توانند در رشته‌های زیر در آزمون مقطع دکترای حوزه علوم پزشکی شرکت کنند:

  • بیولوژی تولیدمثل
  • علوم تشریحی
  • علوم سلولی کاربردی
  • فیزیولوژی ورزشی
  • مهندسی بافت
  • انفورماتیک پزشکی (مجاز برای تمامی رشته‌های ارشد علوم پزشکی)
  • سلامت در بلایا و فوریت‌ها (مجاز برای تمامی رشته‌های ارشد علوم پزشکی)
  • سلامت و رفاه اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته‌های ارشد علوم پزشکی)
  • اپیدمیولوژی( مجاز برای تمامی رشته‌های ارشد علوم پزشکی)
  • مددکاری اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته‌های ارشد علوم پزشکی به‌شرط داشتن کارشناسی مددکاری)
  • گفتاردرمانی (مجاز برای تمامی رشته‌های ارشد به‌شرط داشتن کارشناسی گفتاردرمانی)

منابع و کتاب های اصلی آزمون علوم تشریحی

کتاب زیست شناسی لودیش ۲۰۲۱

منبع اصلی درس زیست شناسی سلولی است. این کتاب ویراست هشتم نوشته لودیش و همکاران است و به‌صورت تمام رنگی در ۱۳۳۴ صفحه به چاپ رسیده است. شما می‌توانید این کتاب را از این قسمت تهیه کنید. برای آشنایی بیشتر با زندگی هاروی لودیش می‌توانید از سایت ویکی پدیا اقدام کنید.

رشته آناتومی

بافت شناسی پایه جان کوئیرا

البته اگر دانشجوی رشته علوم تشریح باشید حتما حداقل یک بار نام این کتاب مشهور و محبوب را شنیده‌اید. بافت شناسی پایه جان کوئیرا در دسترس‌ترین و در عین حال جامع‌ترین دیدگاه در مورد ساختار و عملکرد بافت انسانی را ایجاد کرده است و هیچ کتاب دیگری مانند آن وجود ندارد. این اثر کلاسیک معتبر، ارائه‌ای کاملا منظم و مختصر از زیست شناسی و بافت شناسی سلولی را گرد آورده است که مواد را با مواد بیوشیمی، ایمونولوژی، غدد درون ریز و فیزیولوژی ادغام کرده و پایه خوبی برای مطالعات بعدی در زمینه آسیب شناسی فراهم می‌کند. Junqueira’s تنها مخصوص دانشجویان رشته آناتومی نیست؛ بلکه دانشجویان پزشکی و سایر مشاغل مرتبط با سلامتی نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

این کتاب یکی از مهم‌ترین‌ها برای بافت شناسی می‌باشد.

بافت شناسی جان کوئیرا 2021 | ترجمه اساتید دانشگاه تهران

کتاب‌های آناتومی گری

سری کتاب‌های gray یکی از بهترین و مهم‌ترین‌ها برای تشریح عمومی هستند. برای این قسمت منبع خاصی معرفی نشده و تنها تاکید بر تهیه یکی از کتاب‌های منطبق با کتاب ‌های gray است. پس شما می‌توانید برای کسب نمره‌ای عالی از این قسمت اقدام کنید و منطبق با مهارت و سطحتان، یکی از این کتاب‌ها را تهیه کنید.

تفاوت سایز وزیری و رحلی کتاب آناتومی گری 2024

جنین شناسی لانگمن | ترجمه دکتر مهدی زاده

جنین شناسی لانگمن با نمودارهای رنگی و تصاویر بالینی‌،  به دانشجویان حرفه‌ای پزشکی‌، پرستاری، آناتومی و بهداشتی کمک می‌کند تا بهترین درک را از جنین شناسی و ارتباط بالینی آن داشته باشند. تعدادی دیگر از نقاط قوت این کتاب خلاصه فصل‌های مختصر‌، نمودارهای کلینیکی‌، ارائه مشکلات بالینی و شیوه نوشتن واضح و مختصر است که باعث می‌شود موضوع در طی دوره‌های مختلف، برای دانشجویان جذاب باشد.

Langman’s Medical Embryology 2024 | کتاب افست زبان اصلی جنین شناسی پزشکی لانگمن

نتیجه‌گیری 

درنهایت اگر به تحقیق و پژوهش و سرکار داشتن با میکروسکوپ و انواع ابزارهای بافت و سلول‌شناسی، جمع‌آوری اطلاعات مختلف درباره بدن انسان و نتیجه‌گیری از آن‌ها علاقه‌مند هستید می‌توانید رشته علوم تشریحی یا آناتومی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید و مطمئن باشید در صورت علاقه‌مندی و داشتن مهارت در هر رشته به‌طور حتم به درآمد دلخواه خود خواهید رسید.

دیدگاه

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
preloader