skip to Main Content

نمایشگاه کتاب سال ۹۶ با تغییرات جدید برگزار می‌شود

سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در حاشیه بازدید از فروشگاه شهر کتاب مرکزی در جمع خبرنگاران گفت: در دوره نخستی که در این دولت نمایشگاه بین المللی کتاب را برگزار کردیم پاره‌ای اصلاحات صورت گرفت و در دوره دوم برخی سیاست‌های واگذاری نمایشگاه کتاب تعقیب شد. همچنین در سال ۹۴ در این حوزه چند اتفاق روی داد از جمله آنکه چند ناشر و معتمد در شورای سیاست گذاری نمایشگاه قرار گرفتند. اتفاق دوم تشکیل شورای نشر در سال ۹۵ بود و اعضای ناشران که در دوره قبل انتصابی بود حالت انتخابی پیدا کرد.

وی در خصوص تغییرات نمایشگاه کتاب در سال ۹۶ اظهار داشت: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باید به سمتی برود که تثبیت نهایی خود را پیدا کند. بدین منظور کارگروه تفویضی را ایجاد کردیم. در این کارگروه سه نفر از تشکل‌های نشر و دوستانی از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد حضور دارند.

صالحی تصریح کرد: ساختار نمایشگاه از سه باکس که در آن رئیس، قائم مقام و معاونت اجرایی نمایشگاه حضور داشت، تغییر می‌کند. همچنین تصمیم گرفتیم به جای قائم مقام، مدیر عامل و معاونت اجرایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باشد و مقرر شد مدیر عامل و معاون اجرایی از صنف نشر انتخاب شوند.

وی ادامه داد: صنف نشر برای اینکه در مراحل تصمیم گیری و اجرای نمایشگاه بین المللی کتاب تهران دچار مشکل نشوند دو تشکل اتحادیه ناشران و تعاونی‌های کشور (اشنا) را معرفی کردند و در عمل این دو مجموعه اجرای نمایشگاه را بر عهده دارند. تشکل‌های نشر کار سال گذشته خود را نیز در نمایشگاه امسال دنبال می‌کند.

وی تصریح کرد: شورای سیاست گذاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تصویب, کرد این شورا می, تواند هفت کارگروه اجرایی نمایشگاه را به مدیران کمیته ها معرفی کنند. قرار شد از چهار شنبه کارگروه اجرایی و تا دو شنبه معاون اجرایی نمایشگاه بین المللی کتاب مشخص شوند. امیدواریم مدل نهایی واگذاری نمایشگاه کتاب به تشکل های نشر را در سال ۹۶ اجرایی کنیم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص سیاست‌های نمایشگاه کتاب در سال ۹۶ بیان کرد: سیاست‌های نمایشگاه بین المللی کتاب تهران جزو سیاست‌های کلان است که توسط شورای سیاست گذاری آن تصویب می‌‎شود و در حال حاضر این شورا در حال بررسی سیاست‌های جدید برای آن است. بورسیه مهمانان خارجی، میهمان ویژه و شهر مهمان از جمله این سیاست‌ها است. توافق‌ها و قرار دادهای نمایشگاه کتاب در اجرا تعهدآور هستند. یک سری تعهدات را شهرداری تهران فراتر از تعهدات خود انجام داد و باید ببینیم چه نکاتی را در سال ۹۶ اجرایی می‌کند.

صالحی : یکی از مسائلی که در واگذاری امور اجرایی نمایشگاه کتاب به تشکل‌های نشر مدنظر بود، موقتی نبودن اتفاقات است. چون مسیر این واگذاری به صنف نشر را طی کرده و بخشنامه‌ای نبوده است. امیدوارم دولت‌های بعدی نیز به این تفاهم فرهنگی احترام بگذارند.

در این بازدید مهدی فیروزان مدیر عامل شهر کتاب در خصوص رویدادهای جدید این کتابفروشی گفت: در شهر کتاب طرح جدیدی را به نام شهر دیجیتال تا چند روز دیگر راه اندازی می‌شود و اجازه فروشگاه زنجیره‌ای شدن را نیز برای آن گرفتیم.

وی افزود: واگذاری امور اجرایی نمایشگاه کتاب به تشکل‌های نشر، یکی از درخشان‌ترین تصمیمات دوران آقای صالحی است. تمام سعی دولت‌ها بر این باشد که تعداد افراد کتابخوان را افزایش دهند. امروز باید در حوزه کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی کیفیت را افزایش دهیم. اگر تقاضا وجود داشته باشد صد تا شهر کتاب ایجاد می‌شود. از افزایش فروشگاه‌های عرضه کتاب نهراسیم از این بهراسیم که در آن کتاب با کیفیت عرضه نشود.

0 دیدگاه

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
preloader