skip to Main Content

سال نو مبارک ، سفارش های کتب فارسی که از تاریخ ۲۶ اسفند ثبت میشوند از تاریخ ۶ فروردین و کتاب های زبان اصلی از ۱۸ فروردین ارسال خواهند شد.

هر آنچه باید در مورد کرونا بدانیم !

هر آنچه باید در مورد کرونا بدانیم - Corona virus - مقاله - نشر اشراقیه

اواخر سال ۲۰۱۹ بود که ووهان، نام یکی از شهرهای کشور چین که شاید تابه‌حال به گوشمان نخورده بود، به‌عنوان منشا شیوع ویروس کووید-۱۹ خبرساز شد. در کمتر از دو ماه به دلیل شدت شیوع ویروس کرونا، مبتلایان جدید و قربانیان این ویروس در نقاط مختلف دنیا شناسایی شدند و ترس و وحشت در دل مردم سراسر جهان افتاد. با همه‌گیر شدن ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای دنیا و گذشتن آمار مبتلایان از چند میلیون نفر، همچنان مردم در سراسر دنیا با این ویروس دسته پنجه نرم می‌کنند و سبک زندگی خود را به‌ناچار بر اساس پروتکل‌های بهداشتی ویروس کرونا تغییر داده‌اند. رفتار چندگانه و جهش‌های چندباره ویروس کرونا سبب بروز مشکلات بسیاری در مسیر تحقیق پزشکان و محققان و درنهایت به تعویق افتادن کشف واکسن این ویروس تا به امروز شده است. با ما همراه باشید تا در ادامه مقاله با جدیدترین اطلاعات و دانستنی‌های موردنیاز ویروس cocvid-19 آشنا شوید.

هر آنچه باید در مورد کرونا بدانیم -  Corona virus - مقاله - نشر اشراقیه

ویروس کرونا چیست؟

به‌طورکلی کروناویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که شامل ویروس سرماخوردگی معمولی و عامل بیماری‌های شدیدتری مانند سارس و کووید ۱۹ می‌شود. کروناویروس‌ها بااینکه به‌طور طبیعی در پستانداران و پرندگان گسترش پیدا می‌کنند، اما تا امروز ۷ نوع از  خانواده کروناویروس که به انسان نیز منتقل می‌شوند، شناخته شده ‌است. آخرین نوع آن‌ها، که این روزها با آن درگیر هستیم کروناویروس سندرم حاد تنفسی است.

علائم جدید ویروس کرونا

در ابتدای شیوع ویروس کووید-۱۹ مواردی همچون تب، سرفه خشک و کوفتگی شدید از علائم بارز این بیماری بودند. اما با گذشت زمان و جهش‌های مختلف این ویروس علائم جدیدی از ویروس کرونا ظاهر شد. سازمان بهداشت جهانی بر اساس شدت علائم دسته‌بندی انجام داده است که در ادامه ی مقاله | هر آنچه باید در مورد کرونا بدانیم ! | به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

علائم شایع ویروس کرونا:

  • تب و لرز
  • سرفه خشک
  • خستگی و کوفتگی بدن

علائم کمتر شایع ویروس کرونا:

  • گلودرد و آب‌ریزش بینی
  • اسهال و حالت تهوع
  • ورم و قرمزی انگشتان پا (شبیه به سرمازدگی)
  • سردرد
  • از دست دادن بویایی یا چشایی
  • جوش زدن پوست یا رنگ‌پریدگی انگشتان دست و پا

علائمی خطرناک و جدی ویروس کرونا:

  • به‌سختی نفس کشیدن یا کم‌آوردن نفس
  • درد یا فشار روی قفسه­ سینه
  • از دست دادن توانایی حرکت یا تکلم

نکته مهم و قابل‌توجهی که باید در نظر داشته باشید این است که ممکن است بسیاری از افراد بدون داشتن هیچ‌یک از علائم ذکرشده در بالا به ویروس کرونا مبتلا شوند و ناقل این بیماری باشند.

توصیه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

بااینکه تا امروز هیچ دارو و واکسنی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا تولید نشده، اما می‌توانیم با به کار بردن توصیه‌هایی که توسط سازمان بهداشت جهانی ارائه شده از خطر ابتلا به ویروس کووید ۱۹ بکاهیم.

  • از حضور در مهمانی‌های بزرگ و مکان‌های پرجمعیت پرهیز کنید.
  • از مسافرت‌های غیرضروری پرهیز کنید.
  • فاصله خود را از افراد مریض یا دارای علائم، حداقل تا ۲ متر حفظ کنید.
  • در محیط‌های بسته مانند مغازه و فروشگاه، آسانسور، تاکسی و … حتماً ماسک بزنید.
  • به چشم، بینی و دهان خود دست نزنید.
  • سطوحی مانند دستگیره در، کلید چراغ، وسایل الکترونیکی و … را که مرتب با آن‌ها در  تماس هستید، ضدعفونی کنید.

تأثیر مخرب استرس بر سیستم ایمنی بدن

علاوه بر مواردی که به‌عنوان پروتکل‌های بهداشتی ویروس کرونا و راه‌های پیش‌گیری از این ویروس توسط سازمان بهداشت جهانی توصیه شده، استرس و اضطراب مبتلا شدن به این بیماری از عوامل مخربی است که می‌تواند تأثیر مستقیمی بر روی ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن داشته باشد. توصیه می‌شود در این دوران از پیگیری مدام اخبار کرونا و میزان آمار مبتلایان و قربانیان این ویروس دوری کرده و تنها اطلاعات لازم و توصیه‌های ضروری در شهر محل زندگی‌تان را دنبال کنید. در صورت ابتلای خودتان یا اطرافیانتان به بیماری کرونا، با حفظ آرامش و دوری از استرس می‌توانید روند بهبود را تسریع بخشیده و یا از امکان ابتلا جلوگیری کنید.

مدت‌زمان ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح مختلف

به‌طور قطعی مشخص نیست که ویروس کرونا تا چه مدت روی سطوح زنده می‌ماند. تحقیقات نشان ‌می‌دهند که این ویروس ممکن است از چندین ساعت تا چندین روز روی سطوح مختلف زنده بماند. مدت‌زمان ماندگاری ویروس در شرایط متفاوت، بسته به جنس سطوح، دما و رطوبت محیط متغیر است.

سؤالات رایج در مورد ویروس کرونا

باوجود اطلاع‌رسانی‌های مکرر از سوی سازمان‌های بهداشتی در مورد ویروس کرونا و موارد مختلف مربوط به آن، بازهم سؤالات و دغدغه‌هایی برای مردم در این زمینه ایجاد می‌شود که در ادامه به رایج‌ترین سؤالات در مورد ویروس کووید ۱۹ و پاسخ‌های معتبر از سوی محققان می‌پردازیم:

۱-  آیا امکان ابتلای مجدد به ویروس کرونا وجود دارد؟

در ابتدای شیوع ویروس کرونا محققان پیش‌بینی ‌کردند پس از ابتلا به این ویروس و ساخته شدن پادتن در بدن، امکان ابتلای دوباره به کرونا وجود ندارد و مصونیت پایدار شکل می‌گیرد؛ اما در حال حاضر بر اساس آزمایش‌ها و بررسی‌های صورت گرفته و ابتلای دوباره تعدادی از مبتلایان سابق ویروس کرونا، دریافتند که این‌چنین نیست و امکان مبتلا شدن مجدد وجود دارد.

۲- بدن مبتلایان ویروس کرونا تا چه زمانی پس از بهبود همچنان دارای پادتن کرونا است؟

نتیجه تحقیق جدید محققان نشان می‌دهد که سطح پادتن بیماری کووید-۱۹ در بدن بیشتر از ۹۰ درصد مبتلایان به ویروس کرونا پس از ابتلا افزایش پیدا کرده و تا ۴ ماه پس از بهبودی پایدار مانده است.

۳- آیا ویروس کرونا از فردی بدون داشتن علائم بیماری، به دیگران منتقل می‌شود؟

راه اصلی انتقال این ویروس از طریق قطره‌های تنفسی است که با سرفه‌های فرد بیمار در محیط پخش می‌شود. احتمال ابتلا به کووید-۱۹ از راه تماس با فردی که هیچ علائمی ندارد، بسیار کم است. اما این امکان وجود دارد که این بیماری از فردی که به‌عنوان‌مثال تنها سرفه‌های خفیفی می‌کند و احساس بیماری ندارد، به دیگران انتقال پیدا کند.

۴- دوره نهفتگی ویروس کرونا چقدر است؟

از زمان ورود ویروس به بدن تا بروز علائم بیماری دوره نهفتگی یک بیماری نامیده می‌شود. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، مدت دوره نهفتگی بیماری کووید-۱۹ بین ۲ تا ۱۴ روز بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس است. متداول‌ترین دوره کمون بیماری کرونا ۵ روز است.

۵- آیا کووید-۱۹ می‌تواند از مادر باردار به نوزاد متولد نشده (جنین) یا نوزاد تازه متولدشده، منتقل شود؟

محققان هنوز در مورد انتقال کووید-۱۹ به جنین، در دوران بارداری به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. تا امروز این ویروس در نمونه‌های مایع آمنیوتیک یا شیر مادر یافت نشده است.

۶- چه کارهایی را درزمینهٔ بیماری کرونا نباید انجام دهیم؟

مواردی مانند زدن چندلایه ماسک و  مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها بدون تجویز پزشک، نه‌تنها هیچ تأثیری در جلوگیری از ابتلا به این ویروس ندارند، بلکه ممکن است مضر نیز باشند.
کودکان زیر دو سال و افراد دارای مشکلات تنفسی نباید از ماسک استفاده کنند.
از ماسک یک‌بارمصرف مجدداً استفاده نکنید.
در زمان استفاده از ماسک، از دست زدن به (جلوی) ماسک پرهیز کنید.

آیا کتابی در باره ی ویروس کرونا به چاپ رسیده است ؟

بله انتشارات اشراقیه و البته انشتارات ابن سینا اقدام به چاپ کتاب ویروس کرونا کرده اند

امیدواریم توانسته باشیم درمقاله ی هر آنچه باید در مورد کرونا بدانیم ! شما را با این ویروس بیش از گذشته آشنا ساخته باشیم .

0 دیدگاه

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
preloader