skip to Main Content

مقایسه کتاب آناتومی گری و اسنل , کدام را بخوانیم ؟

مقاله مقایسه کتاب های آناتومی بالینی اسنل و آناتومی گری برای دانشجویان ویرایش 2024

(( مقایسه کیفی و متنی کتاب های آناتومی برای دانشجویان پزشکی گری و آناتومی بالینی اسنل ))

از جمله دروس بسیار مهمی که در دوره‌های علوم پایه پزشکی و دندان پزشکی ارائه می‌شود، آناتومی است. اغلب اساتید کتاب‌های ترجمه آناتومی گری و یا اسنل را به دانشجویان معرفی میکنند . البته بعضی از اساتید کتاب های تالیفی ای دارند که برای این بخش به دانشجویان ارائه میدهند . مثلا کتاب هایی مثل کلیات آناتومی و آناتومی عمومی شیرازی از منابعی هستند که ممکن است به گوش دانشجویان خورده باشد . این کتاب ها بر اساس همین کتاب های آناتومی گری و اسنل تالیف شده اند . اما یکی از معضلاتی که در بین دانشجویان علوم پایه و حتی متقاضیان ارشد و دکتری وجود دارد، این مسئله است که کدام کتاب را به عنوان منبع انتخاب کنند؟ در این مقاله هدف ما پاسخ به این سوال است پس با ما همراه باشید.

کتاب آناتومی گری بهتر است یا اسنل؟

قبل از مقایسه این دو کتاب، بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که هر دو این کتاب‌ها از نظر علمی و محتوایی تا حد زیادی مشابه هستند با این تفاوت که هر یک محتوا را به شیوه‌ای متفاوت بیان می‌کنند. در کتاب آناتویم گری زبان اصلی ارجینال برای آشنایی بهتر و بیشتر با بعضی مباحث و یادگیری دقیق تر , ویدیوها و مطالب آنلاینی وجود دارد که میتوانید با استفاده از کد Consult به آنها دسترسی داشته باشد . برای استفاده از این کد ها میبایستی کتاب ارجینال زبان اصلی آناتومی گری ۲۰۲۴ را تهیه بفرمایید. البته این مباحث عمدتا در کتاب فارسی نیز ترجمه شده است.

آناتومی گری

خب! ابتدا با معرفی آناتومی گری شروع می‌کنیم. یکی از منابع درسی معتبر در حوزه علوم پزشکی و دندان پزشکی در جهان که در میان دانشجویان نیز بسیار محبوب است، آناتومی گری می‌باشد. این کتاب در ۴ جلد به ترجمه فارسی برگردانده شده است که عبارتند از:

آناتومی تنه

آناتومی اندام

آناتومی سر و گردن

نورو آناتومی

از جمله ویژگی‌های خوب این منبع توضیح روان، ساده و با جزئیاتی است که ارائه می‌دهد و در کنار توضیحات، استفاده از تصاویر مرتبط با متن است که فهم و درک کتاب و موضوعات را راحت‌تر می‌کند. همچنین لازم به ذکر است که این تصاویر از کتاب اطلس و آناتومی گری اقتباس شده‌اند. نحوه توضیح هر بخش طوری برنامه‌ریزی شده است که هر مطلب تکمیل کننده مطلب قبلی است و مطالب به هیچ عنوان پراکنده و غیر قابل درک نمی‌باشند.

آناتومی بالینی اسنل

از دیگر منابع درس آناتومی، کتاب اسنل است. این کتاب تا چندی پیش به عنوان منبع فرعی استفاده می‌شد اما مدتی است که جز رفرنس‌های اصلی به شمار می‌رود. همانطور که از اسم این کتاب پیداست (آناتومی بالینی اسنل)، بیشتر جوانب بالینی آناتومی را بررسی کرده است و حتی ابتدای هر فصل یک کیس بالینی مرتبط را مثال می‌زند که درک و فهم مطالب را بالاتر ببرد. دقیقا یکی از دلایلی که این کتاب را از آناتومی گری متفاوت می‌کند، شیوه تدرس ویژه آن است. در این کتاب وجود مطالب بالینی که در ابتدای هر فصل گفته می‌شود، به شما هنگام معاینه و تشخیص بیماری کمک شایانی می‌کند. با وجود تمامی ویژگی‌های مثبت این منبع، یکی از نقدهایی که می‌توان به این کتاب کرد وجود تصاویر غیر واقعی و شماتیک آن است. که گرچه جزئیات زیادی را نشان می‌دهند، اما تجسم اشکال را به صورت سه‌بعدی سخت‌تر و غیر قابل فهم می‌کند.

تا اینجا محتوای این دو کتاب را مورد بررسی قرار دادیم، در ادامه می‌خواهیم دو منبع را از نظر متن، تصویر، کاربرد و قیمت مقایسه کنیم. پس با ما همراه باشید.

مقایسه متن:متن کتاب‌ها، روان بودن یا نبودن، نحوه بیان کلمات و جملات و… همگی به مترجم کتاب بستگی دارد. در خصوص این دو کتاب هم، آناتومی گری تا حد زیادی متنی روان با کلمات قابل فهم و ساده دارد در حالی که آناتومی اسنل متنی گنگ و تا حدودی سخت دارد.

مقایسه تصاویر: همانطور که پیش‌تر گفتیم، کتاب گری تصاویر بهتر و متنوع‌تری دارد و وجود این تصاویر در کنار متنی ساده و روان، یادگیری را دوبرابر می‌کند. این در حالیست که تصاویرکتاب اسنل شماتیک‌تر و مبهم‌تر هستند و همین امر گیرایی متن را نیز کمتر می‌کند.

نمونه تصویر از کتاب آناتومی گری

نمونه تصویر از کتاب آناتومی بالینی اسنل

مقایسه کاربرد: در خصوص مقایسه کاربرد کتاب‌ها، سوالی که پیش می‌آید این است که هدف شما از خواندن این کتاب‌ها چیست؟ اگر صرفا یاد گرفتن تئوری و کسب نمره بالاتر با توضیحات ساده را می‌خواهید، پس پیشنهاد ما آناتومی گری است اما اگر قصد دارید علاوه بر یادگیری مطالب، در عمل نیز مطالب ماندگارتر شوند، پیشنهاد ما آناتومی اسنل است زیرا این کتاب جنبه بالینی را نیز مورد توجه قرار داده است که باعث می‌شود مطالب در ذهن بهتر جای گیرند.

مقایسه قیمت: از لحاظ قیمت، آناتومی گری کمی گران‌تر است اما درحدی نیست که قابل توجه باشد و می‌توان گفت تا حدودی قیمت‌ها مشابه است.


جمع بندی; آناتومی گری بهتر است یا اسنل؟

از آنجا که هر فردی نحوه خواندن، یادگیری و برداشتی متفاوت از کتاب‌ها دارد، بنابراین نمی‌توان به همه یک کتاب واحد را پیشنهاد داد. در خصوص خرید این دو کتاب اولین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید پیشنهاد استاد است. هر استاد شیوه تدریس و نحوه تفکر مختص به خود را دارد بنابراین بهتر است کتاب پیشنهادی استاد را تهیه کنید که با نحوه تدریس استاد همراه و همسو باشید.

دومین نکته کاربرد مطالب است. اگر شما قصد دارید فقط مطالب را بیاموزید آناتومی گری مناسب‌تر است اما از آنجایی که شما این منابع را می‌خوانید تا در عمل برایتان کاربردی باشد، آناتومی اسنل بهتر است. به همان دلیلی که مطالب بالینی را نیز بیان کرده است و در هنگام معاینه بیشتر به کار می‌‌آیند. و در آخر اینکه در نظر داشته باشید اگر متقاضی آزمون ارشد، علوم پایه و دکتری هستید، پیشنهاد ما مطالعه رفرنس اصلی است زیرا عموما سوالات از رفرنس اصلی مطرح می‌شوند.

از کتاب گری – Gray’s For students ترجمه‌های متفاوتی وجود دارد که همین امر باعث می‌شود دانشجویان بین انتخاب ترجمه‌ها مردد شوند. قبل از معرفی ترجمه‌ها لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که انتخاب ترجمه سلیقه‌ای است و ممکن است یک فرد از یک ترجمه لذت ببرد و شخصی دیگر نتواند با همان ترجمه ارتباط برقرار کند. برای خلاصه کردن بخش ترجمه‌ها، ویژگی‌های ترجمه را در قالب چند جدول به شما ارائه می‌کنیم.

ترجمه کامل فارسی کتاب آناتومی برای دانشجویان گری 2024 - ترجمه دانشگاه تهران | دکتر حسن زاده

مقایسه ترجمه کتاب آناتومی گری | چهار جلد ( تنه,اندام ,سر و گردن و نوروآناتومی )

چه ترجمه هایی وجود دارد؟

ترجمه دکتر شیرازی ( انتشارات اندیشه رفیع )ترجمه دکتر حسن زاده ( انتشارات ابن سینا )
ترجمه دکتر مهدی زاده ( انتشارات آرتین طب )ترجمه استاد شریفی ( انتشارات حیدری )

بهترین ترجمه کدام است؟

ترجمه دکتر شیرازی ( اندیشه رفیع )ترجمه دکتر حسن زاده ( ابن سینا )

مقایسه ترجمه های فارسی کتاب آناتومی اسنل:

همانطور که پیشتر گفته شد، کتاب آناتومی اسنل از جمله مهم‌ترین رفرنس‌های پزشکی و دندانپزشکی است که توسط ریچارد اسنل در قالب ۴ جلد تالیف شده است. در ادامه قصد داریم انتشارات و مترجمان و بهترین ترجمه این کتاب را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

معرفی انتشارات و مترجمان:

انتشارات اندیشه رفیعمترجم دکتر رضا شیرازی
انتشارات ابن سینامترجم دکتر مظفر خزایی
انتشارات ارجمندمترجم دکتر غلامرضا حسن زاده

بهترین ترجمه آناتومی اسنل:

انتشارات اندیشه رفیعمترجم دکتر رضا شیرازی

کلام آخر

با وجود تمامی مقایسه‌ها و نکات گفته شده در این مقاله، پیشنهاد ما این است که زیاد خودتان را درگیر انتخاب بهترین ترجمه نکنید و بهتر است کتابی را که استادتان معرفی می‌کند تهیه کنید و اگر بازهم در انتخاب خود شک داشتید امیدواریم مقاله فوق در خرید شما کمک کننده باشد.

3 دیدگاه

  1. سلام من دنبال بهترین کتاب های آناتومی میگردم میخوام مقایسه کنم . اگر ممکنه میشه لیست کاملی از کتاب های آناتومی بهم بدید ؟

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
preloader