skip to Main Content

کتاب های ترم اول رادیولوژی

ترم اول رشته رادیولوژی + کتاب ها

در این مقاله ما سعی داریم به علاقمندان به رشته رادیولوژی یا پرتو شناسی کمک کنیم تا ضمن آشنایی اولیه با این رشته با برخی از دروس و کتاب های این درس که برای ترم اول به دانشجویان این رشته در مقطع لیسانس ارائه میشود آشنا شوند .

لازم است که قبل از شروع با این موضوع آشنا شویم که کارشناس رادیولوژی با رادیولوژیست متفاوت است . تکنولوژیست رادیولوژی یا تکنسین رادیولوژی کسی است که مدرک کارشناسی رشته پرتو شناسی یا رادیولوژی را دریافت کرده است در حالی که رادیولوژیست پزشکی است که پس از دوره ی عمومی دوره تخصصی رادیولوژی را گذرانده است . پزشکان بعد از اتمام دوره ی عمومی میتوانند با شرکت در آزمون دستیاری رشته هایی را به صورت تخصصی انتخاب کنند که این رشته هم یکی از رشته های این مجموعه است .
کار پزشک رادیولوژیست عملا تفسیر همان تصاویری است که کارشناس رادیولوزی با استفاده از دستگاه تصویربرداری آن را تهیه کرده است .
پس یادمان باشد که رادیولوژیست با رادیوتکنولوژیست متفاوت است . در ضمن باید بدانیم که رشته پرتو شناسی با رشته پرتو درمانی متفاوت است . در دفترچه آزمون سراسری از رشته ی رادیولوژی با نام پرتو شناسی نام برده شده است .

ما در این مقاله به موارد و رفرنس های مربوط به رشته کارشناسی پرتو شناسی یا رادیولوژی میپردازیم که با عنوان رادیوتکنولوژیست هم شناخته میشود .

در ترم اول این رشته دانشجویان با دروسی نظیر : آناتومی , فیزیک عمومی , زیست شناسی سلولی , ریاضیات عمومی , اصطلاحات پزشکی و زبان انگلیسی آشنا میشوند . ما در ادامه به تک تک این دروس پرداخته و رفرنس های مربوط به آنها را به شما معرفی میکنیم .

آناتومی

درس آناتومی به منظور آشنایی دانشجویان با بدن انسان است . همانطور که در مقالات مرتبط رشته های دیگر علوم پزشکی اشاره کردیم این درس از جمله پایه ای ترین دروس برای دانشجویان رشته ی پزشکی و پیزاپزشکی است . به همین دلیل تمام دانشجویان این رشته ها در اولین ترم های خود با این درس آشنا میشوند .
برای این درس کتاب های متنوعی تهیه شده ولی به این لحاظ که برای اینگونه رشته ها به کتاب هایی خلاصه و در عین پر محتوا نیاز داریم . ما در این مقاله سه کتاب را به شما معرفی میکنیم . هر سه این کتاب ها از دقیق ترین و به روزترین متون درسی اصلی استفاده کرده اند و عملا خلاصه های بسیار مفید و موثری برای شناخت آناتومی انسان می باشند .

کلیات آناتومی – دکتر مهدی زاده ( آناتومی عمومی + آزمون )

کلیات آناتومی عمومی دکتر مهدی زاده

آناتومی عمومی – نراقی

آناتومی عمومی به همراه اطلس - دکتر نراقی و مهدی زاده و پاسبخش

زیست شناسی سلولی و مولکولی

این درس یکی از مهم ترین دروس ترم اول این رشته است . آشنایی با بیولوژی یا زیست شناسی برای دانشجویان تمام رشته های مرتبط با علوم پزشکی به علت پیوند عمیق بین علم پزشکی و ژنتیک و زیست شناسی بسیار خائز اهمیت است . بسیاری از محققان رشته های علوم پزشکی معتقدند که دیر یا زود تمام علم درمان معطوف به ژن درمانی خواهد بود لذا برای تسلط بر دانش پزشکی نیاز است تا دانشجویان با مبانی پایه علم زیست شناسی کاملا آشنا باشند . برای این درس از رفرنس های متعددی استفاده میشود . رفرنس ها و منابعی نظیر کتاب سلولی و مولکولی لودیش , زیست شناسی پایه آلبرتس و کتاب کلون سازی ژن و آنالیز DNA . البته برای این دروس کتاب های خلاصه ی متعددی ارائه شده که البته کتاب چکیده و نکات کلیدی زیست شناسی دکتر عباس بهادر از معتبرترین و قوی ترین این درسنامه ها برای دانشجویان مقطع کارشناسی میباشد .

چکیده و نکات کلیدی زیست شناسی سلولی مولکولی و ضروریات مهندسی ژنتیک

چکیده و نکات کلیدی زیست شناسی سلولی مولکولی و ضروریات مهندسی ژنتیک
چکیده و نکات کلیدی زیست شناسی سلولی مولکولی و ضروریات مهندسی ژنتیک – تمام رنگی

خلاصه زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش ۲۰۱۶

ریاضیات عمومی و فیزیک عمومی

این دو درس که به صورت مجزا آموزش داده میشوند یکی از مهر ترین دروس پایه برای دانشجویان این رشته است . دانشجویان رشته ی رادیولوژی در واقع تکنسین هایی هستند که در انتها با دستگاه های مربوط به این کار به کادر درمانی کمک خواهند کرد . اشنایی با فیزیک .و ریاضیات برای این دانشجویان از همین جهت حائز اهمیت است . تکنولوژیست رادیولوژی عملا عنوان مهندسی را دارد که به کادر درمان کمک میکند و در عین حال به اصول اولیه ی علوم پزشکی احاطه دارد .
برای این دروس چندین کتاب معرفی شده که به معرفی بعضی از آنها میپردازیم

فیزیک پزشکی – عقابیان

DRS مرور جامع ریاضیات در علوم پزشکی

اصطلاحات پزشکی در رادیولوژی

یکی از آخرین دروس و البته مهم ترین دروسی که به دانشجویان رشته ی رادیولوژی یا همان پرتو شناسی ارائه میشود درس اصطلاحات پزشکی است . این دانشجویان نیاز است که در ترم های اول تحصیل با اصطلاحات و لغات پرکاربرد پزشکی آشنا شوند تا در ادامه بتوانند درک بهتری از کتب و مباحث ارائه شده داشته باشند .
دانش پزشکی دانشی غربی محسوب شده لذا آشنایی با زبان انگلیسی که عمده ی متون پزشکی به آن است برای تمام دانشجویان پزشکی و پیزاپزشکی ضروری است . بسیاری از کتب جدید این رشته ها تا مدت ها بعد از چاپ نیز به فارسی ترجمه نشده اند لذا برای به روز بودن نیاز است که دانشجویان با آشنایی کامل به زبان انگلیسی بتوانند خود را بدون کتب فارسی به روز نگه دارند .
در این بخش چند کتاب به شما معرفی میکنیم که برای درس اصطلاحات پزشکی و البته زبان بسیار کارآمد هستند .

اصطلاحات پزشکی گیلیس و ودینگ – ۲۰۱۷

اصطلاحات پزشکی گیلیس و ودینگ – ۲۰۱۷

Medical Terminology : An Illustrated Guide – Cohen – ۲۰۲۰

زبان انگلیسی برای پرستار و رشته های علوم پزشکی

اصطلاحات پزشکی ( بر اساس سرفصل های دروس کارشناسی )

در مقالات بعدی سعی میکنیم به دروس رشته رادیولوژی در ترم های بعدی بپردازیم .

0 دیدگاه

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top