skip to Main Content

کتاب های علمی پزشکی برای نوجوانان

بهترین کتاب های علمی پزشکی برای نوجوانان - نشر اشراقیه

کتاب‌های علمی و تخیلی همیشه اولین مشوق و دوست نوجوانان در راه آشنایی با علوم جدید بوده است . اگر به دوره ی کودکی و نوجوانی نخبگان و دانشمندان نگاهی بیاندازید، متوجه یک نکته مشترک بین آن‌ها می‌شوید و آن هم داشتن ذهن جستجوگر و خلاق است. اگر به دنبال دلیل این خلاقیت ذهنی بروید خواهید دید که خواندن کتاب‌های علمی و گاه تخیلی باعث باز شدن ‌ذهن آن‌ها و در نهایت نبوغشان در راه‌های مختلف شده است. و دلیل توصیه به خرید کتاب‌های علمی برای نوجوانان نیز همین مورد است.

در این بین نوجوانانی که به رشته های علوم پزشکی علاقمند هستند معمولا به دنبال پیدا کردن کتاب های مناسبی برای آشنایی بیشتر با رشته پزشکی هستند . در این مقاله ما سعی داریم که بهترین کتاب های پزشکی برای نوجوانان را به شما معرفی کنیم . اما در ابتدا بهتر است که با رشته پزشکی و اولویت های مطالعه در آن آشنا شوید


به طور کلی دوره پزشکی عمومی شامل چهار مقطع است که به ترتیب شامل مقاطع زیر می‌شود:

  • علوم پایه
  • فیزیوپاتولوژی 
  • استاجری
  • اینترنی

دوره علوم پایه چهار تا پنج ترم اول را شامل‌ می‌شود که بسیاری از علوم بنیادی رشته پزشکی از قبیل فیزیولوژی و آناتومی در این ترم‌ها ارائه می‌شود و جزء مهم‌ترین دروس و دروس پایه به شمار می‌روند. در ترم اول، دانشجوی پزشکی باید به خوبی این مطالب را فراگیرد تا پایه علمی خوبی برای فراگیری دوره‌های بعدی پزشکی داشته باشد.

اگر در طی دوره نوجوانی متوجه علاقه نوجوان خود به رشته پزشکی شدید و قصد دارید یک سری منابع برای آشنایی نوجوانان با دانش علوم در اختیار داشته باشید، در ادامه چند کتاب را در این خصوص به شما معرفی می‌کنیم. این کتاب ها به ترتیب میتوانند برای مطالعه ی نوجوان شما و آشنایی بهتر او با مطالب این حوزه مناسب باشد . توصیه میکنیم حتما مقاله کتاب های علمی پزشکی برای نوجوانان را تا انتها مطالعه کنید.

یکی از جذابترین مطالب ها برای نوجوانانی که به پزشکی علاقه دارند همین مبحث آناتومی بدن انسان است . از آنجایی که در ترم های اول پزشکی هم اساتید با آموزش آناتومی به دانشجویان شروع میکنند این مبحث میتواند برای نوجوانان بسیار جذاب و خواندنی باشد . کتابی که برای این مورد معرفی میشوند ,کتاب کلیات آناتومی عمومی نوشته دکتر مهدی زاده می‌باشد که در برگیرنده اصول کلی و مفاهیم لازم و کاربردی برای مخاطبین است . این کتاب به سبب رنگی بودن و شکل های مناسبی که دارد میتواند برای نوجوان ها جذاب باشد . در این کتاب شما با تمامی قسمت های بدن و اسامی آن و همینطور وظایف آن ارگان آشنا میشوید . توصیه میکنیم که حتما این کتاب خواندنی را از سایت نشر اشراقیه تهیه کنید .

نویسندهدکتر بنفشه اسماعیل زاده، دکتر سام زر بخش، دکتر فاطمه کرمانیان مجرد، دکتر محمد باقر پورحیدر، دکتر مهدی مهدی زاده، سارا سلیمانی اصل
ناشراشراقیه، بابازاده
سال چاپ۱۴۰۳
قیمت۱/۸۵۰/۰۰۰ ریال

خیلی از مخاطبین کتاب های بیولوژی دانش آموزانی هستند که به این حوزه علاقمند هستند . البته در میان این علاقمندان نوجوانانی هم هستند که برای آزمون های المپیاد زیست شناسی اقدام به تهیه کتاب میکنند . کتاب بیولوژی کمپبل از جمله رفرنس هایی است که هم به درد دانش آموزان شرکت کننده در المپیاد میخورد و هم به درد نوجوانانی که میخواند با مطالب علمی بیولوژی – زیست شناسی – آشنایی پیدا کنند . این کتاب بی‌نظیر در هشت موضوع متفاوت به بررسی بیولوژی موجودات زنده می‌پردازد. شیمی حیات، سلول، ژنتیک،‌ مکانیسم تکامل، تاریخچه تکامل و تنوع زیستی، ساختار و عمل گیاهان، ‌ساختار و عمل جانوران و اکولوژی موضوعاتی هستند که هر یک در چندین فصل و با زیبایی‌های کاملاً منحصربه‌فرد مورد بررسی دقیق قرار گرفته‌اند. کتاب مذکور در سطح جهانی مشهور است و بیش از نیم میلیون دانش‌آموز در سطح دبیرستان و پیش‌دانشگاهی از آن استفاده کرده‌اند.

نویسنده/ مترجمCampbell ، Reece/ گروه مترجمین
ناشرحیدری
سال چاپ۱۴۰۰
قیمت۱۲/۹۹۰/۰۰۰ ریال

کتاب دورلند بیش از یک قرن است که توسط پرسنل مراقبت‌های بهداشتی در هر سطحی از مبتدی تا حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کتاب به شما اجازه می‌دهد تا به راحتی از معانی و اصطلاحات پزشکی استفاده کنید.

نویسنده/ مترجمدورلند/ دکتر عبدالرضا منصوری راد، دکتر فرید مدرس موسوی، دکتر محسن ملک علایی، دکترمحسن ارجمند
ناشرارجمند
سال چاپ۱۳۹۲
قیمت۲/۲۹۰/۰۰۰ ریال

منابع و رفرنس‌های اصلی رشته پزشکی

در هر رشته و حیطه‌ای که در حال تحصیل باشید قطعا یک سری منابع را به عنوان مرجع خواهید یافت. پزشکی نیز از جمله حوزه‌هایی است که به دلیل گسترده بودن مطالب و مفاهیم در دسته‌بندی‌های مختلف خود، شامل رفرنس‌های متعدد و مهمی در بخش‌های گوناگون است. افرادی که وارد رشته پزشکی می‌شوند باید به این نکته توجه داشته باشند که کتاب‌های رفرنس کتابهایی نیستند که قرار باشد در طول یک ترم خوانده شوند بلکه همانطور که از اسمشان پیداست به عنوان مرجع باید در طول سال‌های تحصیل و حتی در دوران فعالیت پزشکی همراه شما باشند. این کتاب ها میتوانند به نوجوانان کمک کنند که با مطالب و محتوای رشته پزشکی آشنایی بیشتری داشته باشند . اگر شما جزو والدینی هستید که تمایل دارید نوجوان خود را بیشتر با کتاب های پزشکی آشنا کنید و یا اینکه خود شما نوجوانی هستید که به این حوزه علاقمند هستید , توصیه میکنیم که رفرنس های زیر را تهیه و مطالعه کنید .

برای رشته پزشکی نیز منابع زیادی وجود دارد که در ادامه قصد داریم مهم‌ترین و پرکاربردترین منابع را به شما معرفی کنیم.

این کتاب به‌عنوان مهم‌ترین مرجع فیزیولوژی برای تمامی دانشجویان رشته‌های پزشکی و علوم پزشکی به شمار می‌رود و از ابتدای ورود به رشته پزشکی همراه شما خواهد بود و از مهم‌ترین کتاب‌های ترم اول پزشکی محسوب می‌شود و عنوان پرفروش‌ترین کتاب درسی فیزیولوژی پزشکی در جهان را به خود اختصاص داده است.

نویسنده/ مترجمگایتون و هال
ناشرMc Graw-Hill
سال چاپ۲۰۲۱
قیمت۶/۳۰۰/۰۰۰ ریال

این کتاب در بیشتر دانشگاه‌های دنیا به عنوان منبع معتبر جنین شناسی برای دانشجویان پزشکی و سایر رشته‌های پیراپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در طی زمان با پیشرفت‌های بیولوژی، سلولی مولکولی، ژنتیک این کتاب نیز کامل تر می‌شود.

نویسنده/ مترجمT.W. Sadler
ناشرفردین عمیدی
سال چاپ۱۴۰۱
قیمت۲/۸۰۰/۰۰۰ ریال
کتاب بافت شناسی جان کوئیرا ترجمه دکتر نوبخت 2024

یکی از مهم ترین کتاب های علوم پایه برای دانشجوهای پزشکی کتابی است تحت عنوان کتاب بافت شناسی جان کوئیرا . این کتاب پایه‌ای محکم برای درک بیشتر دیگر شاخه‌های علوم پایه در ارتباط با علوم زیستی است.یکی از اولویت های دانشجوهای پزشکی درک بیشتر و بهتر بافت شناسی است چرا که با تسلط بر این متن میتوانند درک بهتری از مباحث فیزیولوژی ک و پاتولوژیک داشته باشند . این کتاب منبعی مهم برای رفع نیازهای دانشجویان در خصوص مسائلی همچون زیست شناسی سلولی و بافتی می‌باشد. اگر به مبحث پاتولوژی و بافت شناسی علاقمند هستید توصیه میکنیم که حتما این کتاب را بخوانید . ویرایش جدید این کتاب به تازگی همزمان با نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ به بازار عرضه شده است .

نویسنده/ مترجمMeschner/ دکتر رضا شیرازی، دکتر شبنم بخشعلی زاده
ناشراندیشه رفیع
سال چاپ۱۴۰۰
قیمت

اگر تمایل دارید تا با محتوای انگلیسی مباحث مربوط به پزشکی را مطالعه کنید و در ضمن در مورد تمامی مباحث پایه ای پزشکی اطلاعاتی کسب کنید میتوانید از کتاب ترمینولوژی کوهن استفاده کنید . این کتاب به زبان انگلیسی است , اما میتوانید در کنار این کتاب از راهنمای آن هم استفاده کنید . به طور کلی ترمینولوژی به معنای مطالعه واژه‌ها و اصطلاحات تخصصی در یک حوزه خاص است. کتاب ترمینولوژی کوهن یک راهنمای مصور است که به خوانندگان کمک می‌کند تا دانش اساسی در مورد اصطلاحات پزشکی لازم را در هر محیط مراقبت‌های بهداشتی کسب کنند. منظور از ترمینولوژی پزشکی نیز مجموعه واژه‌ها و اصطلاحات اختصاصی علم پزشکی است که در علم پزشکی، معنای تخصصی پیدا می‌کنند.

احتمالا واژه ی آناتومی گری به گوش شما خورده باشد . از اسم این کتاب برای ساخت سریالی با عنوان grey’s Anatomy استفاده شده بوده که در مورد گروهی از پزشکان است که در بیمارستانی مشغول به کار هستند . این سریال برای نوجوانان و آشنایی آنها با شرایط کار در مجموعه های درمانی و همینطور اصول اولیه گرفتن شرح حال یا حتی روش آموزش و درمان پزشکی خوب است . منتها ما در این مقاله قصد داریم بهترین کتاب هایی که به نوجوان ها برای پزشکی میتواند کمک کند معرفی کنیم .

نویسنده/ مترجمGray’s/ دکتر غلامرضا حسن زاده
ناشرابن سینا، اشراقیه
سال چاپ۲۰۲۰
قیمت۱۹/۵۰۰/۰۰۰ ریال

در این مقاله ما سعی کردیم بهترین کتاب هایی علمی پزشکی که به نوجوانان کمک میکند تا در مطالعه ی آزاد خود به آنها بپردازند معرفی کنیم . کتاب هایی که معرفی شده عمدتا رفرنس های دانشگاهی هستند و ممکن است بعضی از آنها اصطلاحاتی را داشته باشند که نوجوانان برای درک و فهم آن موضوع نیاز به مطالعه ی بیشتر پیدا کنند . لذا توصیه میکنیم در کنار این کتاب ها حتما از طریق فضای آنلاین محتواهای ویدیویی و تصویری را نیز مشاهده کنید و حتما در حین مطالعه ی این کتاب ها واژه ها و مطالبی که متوجه نمیشوید را در گوگل سرچ کنید . این سرچ میتواند به شما کمک کند که با محتوای مورد نظر بهتر آشنا شوید . امیدواریم که این مقاله توانسته باشد به شما کمک کند . در صورت داشتن هر سوالی میتونید در زیر همین مقاله کامنت بگذارید , ما در اسرع وقت به شما پاسخ میدهیم .



بهرین کتاب های پزشکی برای نوجوانان چه کتابی است ؟

توصیه ی ما خوندن کتاب هایی مثل کلیات آناتومی یا پزشکی برای همه از رویا تا واقعیت است .

کتاب های پزشکی دانشگاهی به درد مطالعه ی نوجوان ها هم میخورد ؟

اکثر کتاب های دانشگاهی پزشکی که در ترم های اول و دوم تدریس میشوند برای نوجوان ها هم قابل فهم هستند .

0 دیدگاه

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top