skip to Main Content

سال نو مبارک ، سفارش های کتب فارسی که از تاریخ ۲۶ اسفند ثبت میشوند از تاریخ ۶ فروردین و کتاب های زبان اصلی از ۱۸ فروردین ارسال خواهند شد.

کتاب های ترم اول پرستاری

اشنایی با کتاب های ترم اول رشته پرستاری

پرستاری یکی از شغل‌های شریف و حیاتی در کل جهان است و یکی از اعضای مهم در تیم مراقبت‌های بهداشتی پرستار می‌باشد. پرستاری به معنای مراقبت و حمایت از بیمار، هماهنگی بین بیمار، پزشک و خانواده بیمار (انتقال دهنده خواسته‌ها و نیازهای بیمار یا مددجو)، مسئولیت مدیریت بخش (اولویت‌بندی برای رسیدگی به بیماران و تصمیم‌گیری به موقع در مورد بیماران اورژانسی) می‌باشد.

با وجود این تعاریف اگر شما از علاقه‌مندان این رشته پرطرفدار یا از دانشجویان مشغول به تحصیل در این رشته هستید، با ما همراه باشید تا در ادامه با منابع ترم اول کارشناسی و کتاب‌های مناسب برای دانشجویان رشته پرستاری آشنا شوید.

چارت درسی ترم اول رشته پرستاری

نام درستعداد واحد نظریتعداد واحد عملی
میکروب شناسی۱۰/۵
بیوشیمی۱۰/۵
انگل شناسی۱۰/۵
تشریح (آناتومی)۱/۵۰/۵
فیزیولوژی۲/۵۰/۵
اصول مهارت های پرستاری۲/۵۱/۵
کارآموزی اصول و مهارت۱
اخلاق اسلامی (مبانی و مفاهیم)۲
اخلاق پرستاری۱۰/۵
تغذیه و تغذیه درمانی۲
گذراندن کارگاه مهارت‌های ارتباطی به مدت ۴ ساعت 

دروسی که برای ترم اول پرستاری ارائه می‌شوند تقریبا با دروسی که در کشورهای خارجی ارائه می‌شوند مشابه هستند. برای مثال در کشورهای اروپایی دانشجویان در ترم اول باید این دروس را بگذرانند:

میکروبیولوژی
آمار
روانشناسی رشد
آناتومی عمومی
فیزیولوژی
زبان تخصصی

اکنون که با دروس ترم اول و تعداد واحدهای نظری و عملی آشنا شدید، در ادامه قصد داریم دروس اصلی ترم اول که شامل آناتومی تشریح، فیزیولوژی و بیوشیمی هستند را به صورت کامل توضیح دهیم. بنابراین برای تکمیل اطلاعات خود با ما همراه باشید!

آناتومی تشریح

از آنجا که آناتومی بدن و شناخت دقیق آن برای دانشجویان رشته پرستاری از اهمیت بالایی برخوردار است، درس آناتومی تشریح در ترم اول به دانشجویان ارائه می شود. در این درس علاوه بر توضیح پایه‌ای آناتومی، به تشریح نکات بالینی به ویژه نکات آناتومیکی مربوط به اقدامات پرستاری پرداخته می‌شود. همچنین علاوه بر ذکر نکات بالینی کاربردی، سعی شده تا مطالب آناتومیکی به طور ساده و روان بیان گردد تا دانشجویان بتوانند به راحتی با مفاهیم پایه‌ای آناتومی آشنا شوند.

از آنجا که این درس از دروس پایه و اساسی در ترم اول پرستاری است، برای آن منابع مختلفی در دانشکده‌های پرستاری سراسر کشور معرفی شده است که شامل موارد زیر می باشند:

کلیات آناتومی
آناتومی عمومی شیرازی
آناتومی عمومی نراقی
آناتومی عمومی عمیدی

کتاب کلیات آناتومی

این کتاب که نوشته دکتر مهدی زاده می باشد، در برگیرنده اصول کلی و مفاهیم لازم و کاربردی بر اساس سر فصل‌های تعیین شده‌ی درسی و ترکیبی از جدیدترین منابع در زمینه‌ی آناتومی عمومی است که هر دانشجویی برای مطالعه در این زمینه به آن نیازمند است. به توصیه‌ی اساتید تمامی تصاویر و اشکالی که در این کتاب به کار رفته از آخرین ویراست‌های کتب مرجع پزشکی نظیر آناتومی گری و اطلس نتر گرفته شده است و وضوح آن‌ها تفسیر و تشریح را برای اساتید و دانشجویان آسان نموده است.

نویسندهدکتر بنفشه اسماعیل زاده، دکتر سام زر بخش، دکتر فاطمه کرمانیان مجرد، دکتر محمد باقر پورحیدر، دکتر مهدی مهدی زاده، سارا سلیمانی اصل
ناشراشراقیه، بابازاده
سال چاپ۱۴۰۱
قیمت۱/۸۵۰/۰۰۰ ریال

کتاب آناتومی عمومی شیرازی

این کتاب که نوشته دکتر رضا شیرازی می‌باشد، علاوه بر ارائه مطالب ضروری، حاوی مجموعه‌ای کامل از تصاویر رنگی از منابع مختلف است تا دانشجویان هنگام مطالعه هر بخش از بدن بدون نیاز به کتاب‌های اطلس دیگر، با رجوع به تصاویر داخل متن به یادگیری سریع آناتومی بپردازند.

نویسندهدکتر رضا شیرازی
ناشراندیشه رفیع
سال چاپ۱۴۰۰
قیمت۲/۱۰۰/۰۰۰ ریال

کتاب آناتومی عمومی نراقی

در این کتاب که نوشته دکتر محمدعلی نراقی می‌باشد، سعی شده است جهت آگاهی از تشریح و طرز کار و نظم موجود در عمل کلیه دستگاه‌‌های بدن و ارتباط شگفت‌ انگیز آن‌ها با یکدیگر به گونه‌ای موثر توضیحات کامل و کاربردی را در اختیار دانشجویان مقاطع مختلف رشته آناتومی قرار دهد.

نویسندهپریچهر پاسبخش، دکتر مهدی مهدی زاده، محمد تقی جغتایی، محمد علی نراقی
ناشراشراقیه
سال چاپ۱۳۹۹
قیمت۲/۳۵۰/۰۰۰ریال

کتاب آناتومی عمومی عمیدی

این کتاب نوشته دکتر فردین عمیدی است و بر اساس آناتومی گری تالیف شده است که در ارتباط با کالبد شناسی بدن بوده و در بر گیرنده کلیه مفاهیم لازم و مهم در زمینه آناتومی عمومی بدن انسان است. وجود تصاویر فراوان از جمله ویژگی‌های این کتاب به شماره می آید و برای سهولت در مطالعه مهم و پر حجم به صورت جدول ارائه شده اند.

نویسندهدکتر فردین عمیدی
ناشرخسروی
سال چاپ۱۳۹۹
قیمت۱/۸۹۰/۰۰۰ ریال

بیوشیمی

درس بیوشیمی در رشته پرستاری به آموزش اساس شیمیایی فعالیت‌های سلولی، بافتی و نهایتا موجودات زنده می‌پردازد. و از آنجا که فراگیری این مطالب بیوشیمی برای درک بهتر سایر دروس آموزشی نظیر فیزیولوژی و فارماکولوژی حائز اهمیت است، این درس در ترم اول به دانشجویان ارائه می‌شود. علاوه بر این، شناخت فرآیندهای بیوشیمیایی بدن برای درک اساس ایجاد بیماری‌ها، نحوه تشخیص بیماری‌ها و درمان آن‌ها بسیار مهم است.

در خصوص این درس رشته پرستاری منابعی معرفی شده است که در ادامه بهترین منابع را به شما معرفی خواهیم کرد:

کتاب بیوشیمی برای پرستار 
بیوشیمی برای پرستار سعیده حسینی
بیوشیمی پرستاری مامایی رضا محمدی
بیوشیمی برای پرستار پروین پاسالار

کتاب کتاب بیوشیمی برای پرستار

این کتاب که تالیف دکتر احسانی و دکتر زمانی می‌باشد، مطالبی مانند بیوشیمی خون، هورمون‌ها، متابولیسم ترکیبات نیتروژن‌دار، اختلالات متابولیکی، انتقال صفات ژنتیکی و بیوسنتز پروتئین‌ها و …به ترتیب اولویت توضیح می‌دهد.

نویسندهدکتر عبدالوهاب احسانی، دکتر مرتضی زمانی
ناشرچهر
سال چاپ۱۴۰۰
قیمت۱/۲۵۰/۰۰۰ریال

کتاب بیوشیمی برای پرستار سعیده حسینی

این کتاب که نوشته سعیده حسینی می‌باشد به نیاز دانشجوی پرستاری در زمینه‌ی مطالعه‌ی شیمی آلی و شیمی عمومی برای درک بهتر دانش بیوشیمی توجه داشته است. در این کتاب با استفاده از منابع معتبر شیمی در فصول اول تا سوم مفاهیم اولیه‌ی شیمی توضیح داده شده است.

نویسندهسعیده حسینی
ناشراندیشه رفیع
سال چاپ۱۳۹۲
قیمت۹۵۰/۰۰۰ ریال

کتاب بیوشیمی پرستاری مامایی رضا محمدی

این کتاب که نوشته دکتر رضا محمدی می‌باشد، اساس شیمیایی فعالیت سلول‌ها را آموزش می‌دهد. به‌علاوه به اساس شیمیایی فعالیت بافتی و موجودات زنده نیز می‌پردازد. در این کتاب همچنین سعی شده علاوه‏‌بر مرور مطالب پایه مهم بیوشیمی، به جنبه‌‏های کاربردی بیوشیمی در شناخت، تشخیص و درمان بیماری‏‌ها نیز اشاره گردد.

نویسندهدکتر رضا محمدی
ناشرآییژ
سال چاپ۱۳۹۸
قیمت۱/۳۵۰/۰۰۰ ریال

کتاب بیوشیمی برای پرستار پروین پاسالار

این کتاب که نوشته دکتر پروین پاسالار می‌باشد، حاوی اصلی ترین مفاهیم بیوزیستی به زبان ساده است که توسط اساتید برترین دانشگاه‌ها در ۱۴۲ صفحه تالیف شده است. در این کتاب به دور از تکرار و با زبانی گویا, مفاهیم پیچیده به کمک اشکال و تصاویر شرح داده شده‌اند و شامل مباحث عمده‌ای است که نه تنها برای دانشجویان پرستاری بلکه برای رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی نیز مهم و کاربردی است.

نویسندهدکتر پروین پاسالار، دکتر جواد محمد نژاد اروق، محسن محمدیان یاجلو
ناشراندیشه رفیع
سال چاپ۱۳۹۹
قیمت۷۹۰/۰۰۰ ریال

فیزیولوژی

درس فیزیولوژی یا کاراندام‌شناسی، دانشی است که به مطالعه اعمال حیاتی بر موجودات زنده، از سلول تا انواع اندام‌ها می‌پردازد. فیزیولوژی در آموزش پزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است، به‌طوری‌که فیزیولوژی را کلید فهم بسیاری از بیماری‌ها و حالات فیزیولوژیک دانسته‌اند.

از آنجا که این درس در رشته پرستاری جز دروس مهم به شمار می‌رود، در ادامه چند منبع مهم این درس را معرفی خواهیم کرد:

خلاصه فیزیولوژی گایتون حائری روحانی
کتاب خلاصه فیزیولوژی پزشکی گایتون هال
چکیده فیزیولوژی پزشکی گایتون – هال ۲۰۲۱

کتاب خلاصه فیزیولوژی گایتون حائری روحانی

این کتاب از معدود کتب فیزیولوژی است که در عین سادگی مطالب، حاوی نکات بسیار مهم و روزمره در مورد فیزیولوژی پزشکی است. استفاده از این کتاب برای آزمون المپیاد زیست شناسی نیز توصیه شده است.

نویسندهگایتون و هال
ناشراندیشه رفیع
سال چاپ۱۳۹۹
قیمت۲/۰۰۰/۰۰۰ ریال

کتاب خلاصه فیزیولوژی پزشکی گایتون هال

کتاب خلاصه فیزیولوژی پزشکی گایتون و هال تقریباً تمام نکات اصلی و لازم برای فراگیری فیزیولوژی را به صورت مختصر و مفید ارائه می‌کند. این کتاب با هدف مرور دقیق مهمترین مفاهیم نسخه اصلی به گونه‌ای ارائه شده که درک سریع اصول فیزیولوژی را آسان سازد.

نویسندهگایتون و هال
ناشراطمینان، حیدری
سال چاپ۱۴۰۰
قیمت۱/۹۸۰/۰۰۰ ریال

کتاب چکیده فیزیولوژی پزشکی گایتون – هال ۲۰۲۱

کتاب چکیده فیزیولوژی پزشکی گایتون – هال ۲۰۲۱، با داشتن بیانی شفاف و واضح و تمرکز بر مطالبی که بیشتر مرتبط با بخش بالینی و پیش بالینی است، برای اطمینان از یادگیری حداکثری و درک دقیقِ مفاهیم پیچیده، از یک قالب بخصوص و مفهومی استفاده می‌کند.

نویسندهگایتون و هال
ناشرابن سینا
سال چاپ۱۳۹۹
قیمت۲/۲۵۰/۰۰۰ ریال

در این مقاله سعی داشتیم خلاصه ای کامل و جامع از دروس رشته پرستاری را برای علاقمندان و دانشجویان این رشته ارائه دهیم و امیدواریم نهایت استفاده را از این اطلاعات ببرید. از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما کمال تشکر را داریم.

بخش سؤال و جواب‌های کاربردی

چه منابع و کتاب‌هایی برای درس تشریح در ترم اول پرستاری مناسب هستند؟

جواب: این درس که به اسم تشریح عملی و نظری عنوان می‌شود درواقع همان درس آناتومی است، که معمولاً در اکثر دانشکده‌های پرستاری کشور برای آن سه کتاب معرفی می‌شود که به شرح زیر است:
کلیات آناتومی – دکتر مهدی زاده ( آناتومی عمومی + آزمون )
آناتومی عمومی – نراقی
آناتومی عمومی بر اساس گری – چوراسیا – اسنل

سؤال: کتاب آناتومی عمومی دکتر شیرازی بر اساس چه منابعی نوشته‌شده و برای چه گروهی از دانشجویان پزشکی مناسب است؟

جواب: چارچوب اصلی نگارش این کتاب بر اساس کتاب «آناتومی عمومی چوراسیا» است و مطالبی مهم و کلیدی از منابعی همچون «آناتومی انسان چوراسیا» ، «اطلس آناتومی انسان نتر» و «اطلس آناتومی انسان زوبوتا» جمع‌آوری و در این کتاب گنجانده‌شده است. این کتاب علاوه بر منبعی کاربردی برای دانشجویان رشته‌های پرستاری، منبع مناسبی برای دانشجویان رشته‌های مامائی، پیراپزشکی، توان‌بخشی، مهندسی پزشکی و دندانپزشکی نیز به شمار می‌رود.

سؤال: اصلی‌ترین رفرنس‌های درس فیزیولوژی عملی و نظری برای رشته پرستاری چه کتاب‌هایی هستند؟

جواب: درس فیزیولوژی شامل دو واحد عملی و نظری است که به‌صورت جداگانه ارائه می‌شوند و برای هر دو واحد رفرنس‌های متعددی توسط اساتید معرفی‌شده‌اند . تمامی این منابع دارای یک ویژگی یکسان هستند و آن این است که همه آن‌ها چه به‌صورت ترجمه و چه به شکل تألیفی و خلاصه، بر اساس کتاب« فیزیولوژی پزشکی گایتون» طراحی شده‌اند؛ که اصلی‌ترین منابعی که در زمینه رشته پرستاری می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید به شرح زیر است:
چکیده فیزیولوژی گایتون هال ۲۰۱۶
فیزیولوژی برای پرستاری و مامایی علی راستگار فرج زاده – فاطمه رمضان شمس
فیزیولوژی برای پرستاران  دکتر فرناز نیکبخت،علی محمد خانی زاده

سؤال: بهترین منابع درس بیوشیمی به شکل خلاصه برای رشته پرستاری ترم اول چیست؟

جواب: اکثر کتاب‌های مربوط به مبحث بیوشیمی بر اساس سه کتاب «اصول بیوشیمی هارپر» ، «بیوشیمی لنینجر» و گاهی هم «بیوشیمی استرایر» تدوین می‌گردند. برای دانشجویان رشته پرستاری معمولاً اساتید این رشته، خلاصه و برگزیده‌ای از این سه کتاب را ارائه می‌دهند. در ادامه چند عنوان از بهترین کتاب‌های بیوشیمی به شکل خلاصه را معرفی می‌کنیم:
بیوشیمی برای پرستاران – حیدری زرنق
بیوشیمی برای پرستار- سعیده حسینی
بیوشیمی برای پرستار – دکتر مرتضی زمانی, دکتر عبدالوهاب احسانی

سؤال: منابع مناسب برای درس «اصول تئوری و مهارت‌های بالینی پرستاری» کدام هستند؟

جواب: دانشجویان رشته پرستاری در این درس به‌صورت تئوری و عملی مهارت‌های بالینی را فرامی‌گیرند. برای این درس منابع بسیاری معرفی می‌شود که در ادامه می‌توانید چند مورد از منابع مناسب برای درس «اصول تئوری و مهارت‌های بالینی پرستاری» را بیابید:
اصول و فنون پرستاری پوتر و پری- ترجمه  طاهره نجفی
اصول و مهارت‌های پرستاری تایلور ۲۰۱۹ ( روش های کار )
اصول و مهارت‌های بالینی پرستاری (پوتر و پری)- ترجمه ادریس عبدی فرد – آلیس خاچیان

سؤال: بهترین کتاب‌ها برای درس تغذیه و تغذیه‌درمانی در پرستاری کدام است؟

جواب: سه مورد از بهترین منابع برای درس تغذیه و تغذیه‌درمانی برای رشته پرستاری به شرح زیر است:
تغذیه و تغذیه‌درمانی برای پرستار – ترانه استکی
تغذیه و تغذیه‌درمانی در پرستاری- زهرا تذکری- مریم زارع
اصول تغذیه رابینسون

سؤال: محتوای کتاب « اصول تغذیه رابینسون» شامل چه مطالبی است؟

جواب: این کتاب دارای دو بخش و ۱۵ فصل است؛ که بخش اول آن یعنی، از فصل یک تا یازدهم شامل اصول غذا و تغذیه در سلامت و بیماری است و بخش دوم کتاب که از فصل دوازدهم تا پانزدهم است شامل کاربرد غذا و تغذیه در دوران مختلف زندگی است. اصول تغذیه رابینسون علاوه بر دانشجویان رشته پرستاری، یکی از مهم‌ترین منابع کارشناسی ارشد رشته تغذیه وزارت بهداشت است.

2 دیدگاه

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
preloader