skip to Main Content

سال نو مبارک ، سفارش های کتب فارسی که از تاریخ ۲۶ اسفند ثبت میشوند از تاریخ ۶ فروردین و کتاب های زبان اصلی از ۱۸ فروردین ارسال خواهند شد.

کتاب های ترم اول پزشکی

رفرنس-های-آزمون-علوم-پایه-پزشکی-نشر | آشنایی با آزمون علوم پایه پزشکی + معرفی کتاباشراقیه

اگر به‌ تازگی در رشته پزشکی قبول‌ شده‌اید و یا از علاقمندان به این رشته هستید و در ادامه برای جستجوی کتاب های این رشته به این مقاله رسیده اید نیاز است که چند نکته را قبل از شروع مقاله با هم بررسی کنیم .

نکته اول – برای شروع از شما میخواهیم که کتاب هایی که در بخش مقالات معرفی شده را در بخش فروشگاه سرچ کنید و حتما بخشی از هر کدام از این کتاب ها را به صورت آنلاین بخوانید . خواندن مقدمه یا چند صفحه از هر کتاب بهتر از هر مقاله ای شما را راهنمایی میکند .


نکته دوم – حتما سعی کنید منابع را با این اولویت بخوانید
اولویت ۱ : منابع زبان اصلی
اولویت ۲ : منابع ترجمه شده
اولویت ۳ : کتاب های خلاصه و چکیده ی منابع


نکته سوم – کتاب های علوم پایه پزشکی کتاب هایی هستند که دانشجویان این رشته در ابتدای تحصیل آنها را مطالعه میکنند اما در دانشگاه‌های مختلف در سطح کشور، منابع معرفی‌شده از طرف اساتید ممکن است رفرنس‌های متفاوتی باشند. در واقع اساتید بر حسب سلیقه ممکن است ترجمه های متفاوتی از رفرنس های هر رشته را به شما معرفی کنند اما جای نگرانی نیست چون منابع آزمون علوم پایه مشخص هستند

و نکته آخر و مهم ترین نکته :

با مطالعه دفترچه آزمون علوم پزشکی می‌توانید منابع اعلام‌شده برای هر درس را پیدا کنید. البته ما این کار را برای شما آسان کرده ایم؛ به‌طوری‌که با مطالعه این مقاله در ادامه، علاوه بر یافتن کتاب‌های ترم اول پزشکی می‌توانید با تک‌تک دروس علوم پایه و کتاب‌های مورد تائید برای آزمون جامع علوم پایه نیز آشنا شوید. همچنین برخی از منابع که به شکل خلاصه نیز تدوین‌شده و از مقبولیت مناسبی برخوردار هستند نیز به شما دانشجویان عزیز معرفی‌شده است.

در انتهای مقاله هم تعداد سؤالات هر درس در آزمون علوم پایه پزشکی را در یک جدول برای شما آورده‌ایم تا بتوانید راحت‌تر جمع‌بندی کنید که کدام درس ارزش زمان گذاشتن را دارد .ما به شما توصیه می‌کنیم تا با توجه به این نکته برای دروس کم اهمیت‌تر کتاب‌های خلاصه را انتخاب کنید و زمان خود را بیشتر بر روی تکست ها و رفرنس‌هایی بگذارید که در آزمون هم از اهمیت بیشتری برخوردارند .

در انتهای مقاله هم تعداد سوالات هر درس در آزمون علوم پایه پزشکی را در یک جدول برای شما آورده ایم تا بتوانید راحت تر جمع بندی کنید که کدام درس ارزش وقت گذاشتن را دارد .

برای خرید کتاب‌های پزشکی معرفی‌شده، می‌توانید این کتاب‌ها را به‌صورت آنلاین از سایت اشراقیه سفارش دهید.


۱– آسیب شناسی یا همان پاتولوژی

آسیب‌شناسی یا پاتولوژی شاخه‌ای از علوم پزشکی است که در خصوص تأثیر بیماری‌ها و آسیب آن‌ها در سطح بافتی و سلولی و مولکولی بحث می‌کند و در مورد فرآیند بیماری در یک اندام یا تمامی بدن برای شناخت ماهیت و علت‌های آن است .

کتاب پاتولوژی رابینز در دو بخش عمومی و اختصاصی ترجمه‌شده است . ترجمه‌های مختلفی از این کتاب در بازار موجود است که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کتاب پاتولوژی رابینز عمومی 2023 | ترجمه اندیشه رفیع - این کتاب  در ویرایش قبلی توسط انتشارات میرماه و ترجمه دکتر بهادری چاپ شده بود

آسیب شناسی رابینز ۲۰۲۳ | پایه عمومی

آسیب شناسی پایه رابینز – ۲۰۱۸ – عمومی | ترجمه دکتر عباس شکور

۲ – آناتومی :

امروزه یکی از روش‌های آموختن آناتومی تشریح جسد توسط دانشجویان است. روش‌های دیگر شامل مشاهده ساختارهای آناتومیک تشریح شده و مدل‌های پلاستیکی یا استفاده از مدل‌های کامپیوتری و سایر تجهیزات کمک‌آموزشی می‌باشد. برای این درس دو عنوان کتاب آناتومیبرای دانشجویان گری و آناتومی بالینی اسنل معرفی‌شده است که هرکدام از این کتاب‌ها در سه بخش ترجمه‌شده اند.

کیفیت چاپ کتاب زبان اصلی آناتومی گری 2024 - سه جلدی

بخش تنه، اندام و سر و گردن از بخش‌های اصلی این کتاب هستند که معمولاً در ترم‌های متفاوتی تدریس می‌شوند . در کناب این مباحث یک بخش نوروآناتومی هم وجود دارد که در یک کتاب جدا به صورت مجزا ترجمه و ارائه میشود . کتاب آناتومی گری نوروآناتومی به عنوان جلد چهارم کتاب گری هم معرفی شده است . ترجمه های فارسی کتاب آناتومی گری ۲۰۲۴ هم به بازار ارائه شده اند . تا امروز کتاب های آناتومی گری تنه و اندام و سر و گردن لز دکتر مهدی زاده از ویرایش ۲۰۲۴ ارائه شده اند . به تازگی انتشارات ابن سینا هم ترجمه آناتومی گری اندام دکتر حسن زاده را از ویرایش ۲۰۲۴ و ترجمه مباحث نوروآناتومی و سر و گردن هم به بازار ارائه کرده است .

در ادامه لیست کامل از کتاب های آناتومی گری که تا این تاریخ ( ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ ) ترجمه شده است تقدیم میشود.

نام کتابترجمهناشرقیمت : تومان
آناتومی گری تنه ۲۰۲۰دکتر شیرازیاندیشه رفیع۳۵۰.۰۰۰
آناتومی گری اندام ۲۰۲۰دکتر شیرازیاندیشه رفیع۲۵۰.۰۰۰
آناتومی گری سر  و گردن ۲۰۲۰دکتر شیرازیاندیشه رفیع۲۵۰.۰۰۰
ترجمه کامل  سه جلدیدکتر شیرازیاندیشه رفیع۸۵۰.۰۰۰
آناتومی گری تنه ۲۰۲۰دکتر حسن زادهابن سینا۲۷۰.۰۰۰
آناتومی گری اندام ۲۰۲۴دکتر حسن زادهابن سینا۳۵۰.۰۰۰
آناتومی گری سر  و گردن ۲۰۲۴دکتر حسن زادهابن سینا۳۵۰.۰۰۰
ترجمه کامل  سه جلدیدکتر حسن زادهابن سینا۷۲۰.۰۰۰
آناتومی گری تنه ۲۰۲۴دکتر مهدی زادهآرتین طب۴۹۰.۰۰۰
آناتومی گری اندام ۲۰۲۴دکتر مهدی زادهآرتین طب۳۵۰.۰۰۰
آناتومی گری سر  و گردن ۲۰۲۴دکتر مهدی زادهآرتین طب۳۵۰.۰۰۰
دوره کامل سه جلدی ویرایش ۲۰۲۴دکتر مهدی زادهآرتین طب۱.۱۹۰.۰۰۰
آناتومی گری تنه ۲۰۲۰دکتر والیانیحیدری۲۵۰.۰۰۰
آناتومی گری اندام ۲۰۲۰دکتر والیانیحیدری۱۸۰.۰۰۰
آناتومی گری سر  و گردن ۲۰۲۰دکتر والیانیحیدری۱۸۰.۰۰۰
دوره کامل سه جلدی ویرایش ۲۰۲۰دکتر والیانیحیدری۶۱۰.۰۰۰
جلد کتاب آناتومی گری تنه 2024 | جلد اول - ترجمه دکتر مهدی زاده

کتاب آناتومی گری ۲۰۲۴ | ترجمه فارسی

برای این درس دو عنوان کتاب آناتومی برای دانشجویان گری و آناتومی بالینی اسنل معرفی شده است که هر کدام از این کتاب ها در سه بخش ترجمه شده اند . اساتید معمولاً برحسب مواردی خاص تصمیم می‌گیرند که کدام یکی از این کتاب‌ها را به دانشجو معرفی نمایند .
بخش تنه , اندام و سر و گردن از بخش هاص اصلی این کتاب هستند که معمولا در ترم های متفاوتی تدریس میشوند .
اساتید معمولا بر حسب مواردی خاص تصمیم میگیرند که کدام یکی از این کتاب ها را به دانشجو معرفی نمایند .

ترجمه های مختلف از کتاب آناتومی گری ۲۰۲۴

کیفیت چاپ و صحافی کتاب آناتومی گری ۲۰۲۴ | افست زبان اصلی

آناتومی بالینی اسنل | دوره کامل ۳ جلدی

کتاب آناتومی اسنل ۲۰۱۹ | ترجمه دکتر عمیدی

کتاب آناتومی بالینی اسنل یکی از قوی‌ترین کتب آناتومی و از جمله رفرنس‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای دانشجویان علوم پایه پزشکی است .

این عنوان ایده آل برای دانشجویان پزشکی ، دندانپزشکی ، بهداشت  و پرستاری است . این کتاب دانش آموزان را از طریقی اصولی با  آناتومی انسانی آشنا می کند . در مورد چگونگی و چرایی هر ساختار  به خوانندگان راهنمایی‌های مفیدی ارائه و برای تشخیص‌های بالینی صحیح آن‌ها را هدایت می‌کند.

اطلس آناتومی نتر | Netter Atlas of Human anatomy 2023

Netter Atlas of Human Anatomy 8th Edition | اطلس آناتومی نتر 2023
Netter Atlas of Human Anatomy 8th Edition | اطلس آناتومی نتر ۲۰۲۳

رای آشنایی با آناتومی بدن انسان کتاب های متفاوتی وجود دارد اما هیچ کدام از این عناوین اطلس نتر نمیشود . کتاب اطلس آناتومی نتر یکی از معتبرترین کتاب های آناتومی برای دانشجویان ترم اول پزشکیه . محتوای این کتاب به صورت نقاشی هایی است که دکتر فرانک نتر از اعضا و ارگان های بدن به صورت تصویرهایی دو بعدی به تصویر کشیده است . برای آشنایی بیشتر با جدیدترین ویرایش این کتاب میتونید با کلیک روی تصویر زیر به ویدیوی این کتاب مراجعه کنید و اطلاع دقیق تری در مورد این کتاب به دست بیارید .

۳ – فیزیولوژی پزشکی

فیزیولوژی ( به انگلیسی: Physiology ) یا کاراندام‌شناسی* دانش عملکرد سامانه‌های زنده است و یکی از مهم‌ترین شاخه‌های زیست‌شناسی (بیولوژی) است که به مطالعه اعمال حیاتی موجود زنده، اندام‌ها، بافت‌ها، سلول‌ها و عناصر سلول می‌پردازد. برای درک عمیق اعمال حیاتی، سعی می‌گردد که خواص و روابط بین این اعمال و تغییراتشان در محیط‌های مختلف یا در شرایط گوناگون موجود زنده و با استفاده از روابط علم فیزیک و ریاضی، موردبررسی قرار گیرد. فیزیولوژی، تکامل و توسعه این اعمال در یک گونه و در یک موجود زنده و همچنین تغییرات و تطابق آن‌ها با شرایط محیطی متغیر را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

برای این درس سه رفرنس معرفی‌شده است . کتاب‌های فیزیولوژی پزشکی گایتون , فیزیولوژی برن و لوی , مروری بر فیزیولوژی گانونگ . البته در میان این سه کتاب اکثر دانشجویان کتاب گایتون را مطالعه می‌کنند.

فیزیولوژی گایتون 2021 فارسی | کتاب فیزیولوژی پزشکی گایتون 2020 اندیشه رفیع حائری روحانی

فیزیولوژی پزشکی گایتون و هال ۲۰۲۱ (جلد ۱)

کتاب فیزیولوژی گایتون 2021 ترجمه حائری - جلد دوم - نشر اشراقیه - اندیشه رفیع

فیزیولوژی پزشکی گایتون و هال ۲۰۲۱ (جلد ۲)

برای این درس اساتید مختلف جزوات و درس‌نامه‌های خلاصه شده‌ای را به دانشجویان ارائه کرده اند که اکثرا به‌صورت کتاب‌های خلاصه به چاپ رسیده است . به خاطر وجود ترجمه‌های فراوان از این کتاب بالطبع خلاصه‌های فراوانی هم در بازار فروش کتاب موجود است . ما دو نسخه از این کتاب‌ها را به شما معرفی می‌کنیم .

خلاصه فیزیولوژی پزشکی گایتون حائری 2021

برای آسون تر شدن انتخاب ترجمه ی کتاب فیزیولوژی گایتون ما توی ویدیوی زیر ترجمه های مختلف کتاب فیزیولوژی گایتون رو با هم مقایسه کردیم و براتون گذاشتیم . میتونید توی این ویدیو ترجمه های انتشارات های اندیشه رفیع , آرتین طب , چهر و … رو با کیفیت چاپشون ببینید و اون ترجمه ای که به نظرتون بهتره رو انتخاب کنید.

QR | خلاصه فیزیولوژی پزشکی گایتون هال ۲۰۲۱

کتاب چکیده فیزیولوژی پزشکی گایتون ۲۰۲۱ از دکتر شهاب الدین صدر و انتشارات ابن سینا

خلاصه فیزیولوژی پزشکی گایتون و هال ۲۰۲۱ | ترجمه دکتر شهاب الدین صدر

کتاب فیزیولوژی گایتون به عنوان معتبرترین کتاب فیزیولوژی در سراسر دنیا شناخته میشود و چندین دهه است که به صورت مستمر و هر ۴ سال یکبار ویرایش شده است . در حال حاضر چهارمین ویرایش از مجموعه سوالات این کتاب در سال ۲۰۲۰ به چاپ رسیده است . بانک سوالات این کتاب به صورت فارسی نیز توسط انتشارات اندیشه رفیع زیر نظر دکتر حائزی روحانی به چاپ رسیده است

بانک آزمون فیزیولوژی گایتون 2021 | شامل 1156 سؤال - حائری روحانی- نشر اندیشه رفیع

بانک آزمون فیزیولوژی پزشکی گایتون هال ۲۰۲۱ | دکتر حائری روحانی


۴ – ایمنی شناسی

یکی از شاخه‌های زیست‌پزشکی است که به بررسی انواع واکنش ایمنی جانداران در برابر آنتی‌ژن‌های بیگانه و روند ایجاد مصونیت در برابر عوامل بیماری‌زا می‌پردازد. این علم هم به جنبه‌های فیزیولوژیک پاسخ دفاعی بدن به عوامل بیگانه، و هم به جنبه‌های پاتولوژیک سیستم ایمنی مانند بیماریهای خودایمنی، حساسیت، نقص ایمنی، واکسیناسیون و پیوند اعضاء می‌پردازد
برای این درس سه عنوان کتاب معرفی شده است که در زیر به هر سه آنها اشاره میکنیم . کتاب ایمونولوژی سلولی مولکولی ابوالعباس و ایمونولوژی وجگانی جزو دو کتاب اصلی و پر فروش برای این مبحث میباشد

ایمونولوژی وجگانی ( چاپ پانزدهم - 1401 )

ایمونولوژی دکتر محمد وجگانی | ویرایش جدید – سیزدهم

ایمونولوژی پایه ابوالعباس | ترجمه دکتر حمید معدنچی

جلد کتاب ایمونولوژی سلولی مولکولی ابوالعباس 2022 - نشر اندیشه رفیع - دکتر امیر زرگر - سال 1400

ایمونولوژی سلولی مولکولی ابوالعباس ۲۰۲۲

۵ – انگل شناسی

انگل‌شناسی علم پرداختن به موجودات زنده‌ای است که برای بدست آوردن غذا ، به‌طور موقت و یا دائم در سطح خارجی یا داخل بدن موجودات زنده دیگر زندگی می‌کنند. این علم همچنین به رابطه این موجودات به میزبانان خود می‌پردازد.

انگل‌شناسی علم پرداختن به موجودات زنده‌ای است که برای بدست آوردن غذا ، به‌طور موقت و یا دائم در سطح خارجی یا داخل بدن موجودات زنده دیگر زندگی می‌کنند. این علم همچنین به رابطه این موجودات به میزبانان خود می‌پردازد.

برای این درس سه رفرنس معرفی‌شده است که البته اصلی ترین آن‌ها کتاب انگل‌شناسی مارکل است.

انگل شناسی پزشکی مارکل ۲۰۰۶

 

۶ – بافت شناسی

یادگیری جزئیات ساختمانی ارگانها و اعضای مختلف برای فهم فعالیت فیزیولوژیک و تغییرات پاتولوژیک آن‌ها ضروری است. بنابراین بافت‌شناسی نه تنها به عنوان علمی مستقل نمی‌تواند مطرح گردد بلکه بهتر است مرتبط با سایر شاخه‌های علم پزشکی و به عنوان یکی از پایه‌های اصلی علوم پایه پزشکی مورد توجه قرار گیرد. ابزار کار اصلی در زمینه بافت‌شناسی انواع میکروسکوپها می‌باشد.

برای درس بافت‌شناسی یا هیستولوژی دو عنوان معرفی‌شده است که اصلی ترین آن کتاب بافت‌شناسی پزشکی جان کوئیرا است. این کتاب تقریبا هر سه سال یکبار ویرایش می‌شود و آخرین ویرایش آن ویرایش ۱۶ است .

کتاب بافت شناسی جان کوئیرا ۲۰۱۸ – ترجمه دکتر شیرازی

رفرنس دوم که برای آزمون علوم پایه معرفی‌شده است کتاب بافت‌شناسی دکتر سلیمانی راد است که توسط انتشارات گلبان به چاپ رسیده است و جزو خلاصه ترین و جامع ترین کتب برای بخش بافت‌شناسی است .

بافت شناسی دکتر سلیمانی راد انتشارات گلبان 1398 اشراقیه

بافت شناسی سلیمانی راد

کتاب بافت شناسی تالیف دکتر سلیمانی راد استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز یکی از قوی ترین و البته جدیدترین کتاب های تالیفی در حوزه ی علوم پایه و بافت شناسی است . در مبحث هیستولوژی یا بافت شناسی دانشجویان با تصاویر مربوط به بافت های بخش های مختلف بدن سر و کار دارند , لذا وجود شکل های رنگی در کتاب بسیار مورد نیاز است . کتاب بافت سلیمانی راد نیز با توجه به رنگی بودن و خلاصه بودن یکی از بهترین انتخاب ها برای دانشجویان ترم اول پزشکی میباشد .

کتاب بافت شناسی جاتن کوئیرا ۲۰۲۱ ویرایش شانزدهم نیز توسط انتشارات اشراقیه به صورت چاپ افست تهیه و در اختیار دانشجویان قرار گرفته است . علاقمندان میتوانند کتاب بافت شناسی جان کوئیرا ویرایش ۲۰۲۱ را از طریق سایت سفارش تهیه نمایند .

بافت شناسی جان کوئیرا ۲۰۲۱ | Junquira Histology

بافت شناسی جان کوئیرا 2021 - basic histology junquira 16th edition

۷ – جنین شناسی یا همان رویان شناسی

به‌طور کلی جنین‌شناسی (Embryology) یکی از اصلی ترین دروس علوم پایه در رشته های مرتبط با علوم پزشکی و پیراپزشکی محسوب می‌گردد که به بررسی نحوه تکامل و تشکیل رویان در دوران بارداری و همچنین ایجاد ناهنجاری‌های مادرزادی می‌پردازد. بنابراین یادگیری دقیق و اصولی این علم تأثیر بسیار فراوانی در درک بهتر آناتومی ساختارهای مختلف بدن و همچنین چگونگی ایجاد ناهنجاری‌های مادرزادی و ناقص‌الخلقه زایی ها خواهد داشت. در این درس به‌طور کامل چگونگی تکامل یک انسان از زمان لقاح و تشکیل سلول تخم تا زمان تولد به‌صورت روز به‌روز و هفته‌به‌هفته همراه با تصاویر واقعی و شماتیک شرح داده‌شده است.

برای این درس تنها یک رفرنس اعلام شده است که با توسط مترجمین مختلف ترجمه شده است . جدیدترین ویرایش از کتاب جنین شناسی لانگمن در سال ۲۰۲۳ ارائه شده که توسط انتشارات های مختلفی نظیر اندیشه رفیع , آرتین طب و ابن سینا به فارسی برگردان شده است . گروه های مترجمین مختلفی برای ترجمه این کتاب فعالیت کرده اند که در لیست زیر میتوانید تمامی این ناشرین و مترجمین را ملاحظه بفرمایید.

جنین شناسی پزشکی لانگمن ۲۰۱۹ | مهدی زاده

۸ – بیوشیمی

بیوشیمی ، که گاهی به آن شیمی بیولوژیکی نیز گفته می‌شود ، مطالعه فرایندهای شیمیایی موجود در بدن و موجودات زنده است.  ازآنجایی‌که تمام گیاهان و جانوران از ترکیبات شیمیایی ساخته‌شده‌اند دانش بیوشیمی بسیار حائز اهمیت است و وظیفه بیوشیمیست ها بررسی و شناخت ساختمان ترکیبات شیمیایی و نقش آن‌ها در حیات موجودات زنده است.

برای دروس بیوشیمی سه کتاب به عنوان رفرنس‌های اصلی معرفی‌شده است. اما مهم ترین رفرنس برای مبحث بیوشیمی کتاب بیوشیمی هارپر ۲۰۲۳ می باشد که توسط انتشارات های مختلفی به فارسی ترجمه شده است . ترجمه بیوشیمی هارپر ۲۰۲۳ از دکتر پاسالار و انتشارات اندیشه رفیع جزو پر فروش ترین عناوین در میان کتاب های بیوشیمی است

کتاب بیوشیمی هارپر تک جلدی 2023 - ترجمه دکتر محمدنژاد و پاسالار از انتشارات اندیشه رفیع
کتاب بیوشیمی هارپر تک جلدی ۲۰۲۳ – ترجمه دکتر محمدنژاد

بیوشیمی مصور هارپر ۲۰۲۳ | تک جلدی

بیوشیمی دولین با کاربرد بالینی – دوره ۲ جلدی

جلد کتاب خلاصه لنینجر 2021 نشر اندیشه رفیع

QR خلاصه اصول بیوشیمی لنینجر ۲۰۱۷

۹ – میکروب شناسی یا همان میکروبیولوژی

میکروب‌شناسی یا ریز زیست‌شناسی یا میکروبیولوژی دانشی است که دربارهٔ شکل، ترکیب، ویژگی‌ها و بیماری‌زایی (میکروارگانیسم‌ها) یا جانداران بسیار ریز بحث و گفتگو می‌کند. جاندارانی که در میکروبیولوژی بیشتر بررسی می‌شوند. در این درس دانشجویان با چهار مبحث باکتری , ویروس , انگل و قارچ آشنا می‌شوند که تمام اینها در دو کتاب میکروب‌شناسی پزشکی جاوتز و میکروب‌شناسی مورای برای آن‌ها ارائه می‌گردد .

ترجمه کامل میکروب شناسی پزشکی جاوتز ۲۰۱۹ | دوره ۲ جلدی

ترجمه کامل میکروب شناسی پزشکی جاوتز ۲۰۱۹ – ۲ جلدی

کتاب میکروب شناسی مورای | ۲۰۲۱ | ترجمه دکتر عباس بهادر

کتاب میکروب شناسی مورای یکی از مهم ترین و البته پر فروش ترین کتاب های رفرنس در مبحث باکتری شناسی میباشد . این کتاب که از دو بخش عمومی و اختصاصی تشکیل شده در کنار کتاب میکروبیولوژی جاوتز ۲۰۲۰ میتواند منبع مفیدی برای دانشجویان در دوره ی علوم پایه باشد .

۱۰ – ویروس شناسی

ویروس‌شناسی علمی مطالعه ویروس‌ها می‌باشد، که ذراتی بسیار ریز و غیر میکروسکوپی می‌باشند. ویروس‌ها انگل‌های داخل سلولی بوده در مواد ژنتیکی آن‌ها در پوششی پروتئینی جای دارند. ویروس‌ها را از لحاظ ساختار آن‌ها، طبقه‌بندی و تکامل، نحوه عفونی کردن و چگونگی تخریب سلول میزبان، چگونگی تعامل با ارگانیسم میزبان و سیستم ایمنی آن، بیماری‌هایی که ایجاد می‌کنند، تکنیک‌های جداسازی و کشت آن‌ها و استفاده آن‌ها در مطالعات تحقیقاتی و درمان، مورد مطالعه قرار می‌دهند. ویروس‌شناسی در دو زیرشاخه میکروبیولوژی و پزشکی مورد مطالعه قرار می‌گیرد.
برای این درس دو رفرنس مشخص‌شده است . اولی کتاب ویروس‌شناسی پزشکی جاوتز و دومی ویروس‌شناسی مورای . البته کتاب ویروس‌شناسی زینسر هم جزو رفرنس هاست ولی چندان به آن رجوع نمی‌شود.

میکروب شناسی پزشکی جاوتز ۲۰۱۹ – جلد دوم ( ویروس )

کتاب میکروب شناسی پزشکی مورای 2021 | ویروس شناسی

میکروب شناسی پزشکی مورای ۲۰۲۱ | جلد ۲ : ویروس -انگل- قارچ

ویروس شناسی پزشکی زینسر

 11 – ژنتیک

علم ژنتیک یکی از شاخه‌های علوم زیستی است. بوسیله قوانین و مفاهیم موجود در این علم می‌توانیم به تشابه یا عدم تشابه دو موجود نسبت به یکدیگر پی ببریم و بدانیم که چطور و چرا چنین تشابه و یا عدم تشابه در داخل یک جامعه گیاهی و یا جامعه جانوری ، به وجود آمده است. علم ژنتیک علم انتقال اطلاعات بیولوژیکی از یک سلول به سلول دیگر ، از والد به نوزاد و بنابراین از یک نسل به نسل بعد است. ژنتیک با چگونگی این انتقالات که مبنای اختلالات و تشابهات موجود در ارگانیسم‌هاست، سروکار دارد. علم ژنتیک در مورد سرشت فیزیکی و شیمیایی این اطلاعات نیز صحبت می‌کند. کتاب‌های معرفی‌شده برای این مبحث کتاب‌های ژنتیک پزشکی امری Emery و ژنتیک پزشکی کانر است . البته به‌طور کلی این دو کتاب همپوشانی بسیاری دارند برای همین کتاب امری برای بیشترین دانشجویان، به لحاظ کیفیت ترجمه،  به‌روز بودن و خلاصه بودن مطلب، کارایی بهتری دارد .

کتاب ژنتیک پزشکی امری 2022 - کتاب اصول ژنتیک پزشکی و ژنومیکس | ترجمه فارسی Emery's Elements of Medical Genetics and Genomics ویرایش 16 - دکتر کرامتی پور | اندیشه رفیع

اصول ژنتیک پزشکی و ژنومیکس امری ۲۰۲۲ | ترجمه دکتر کرامتی پور

ژنتیک پزشکی کانر ۲۰۱۱

برای این درس خلاصه های فراوانی تهیه شده است که به همین خاطر بسیاری از دانشجویان در انتخاب این خلاصه ها دچار سردرگمی میشوند . ما به شما دو کتاب را پیشنهاد میکنیم که از بقیه پر فروش تر و البته معروف تر هستند .

خرید کتاب چکیده ژنتیک پزشکی امری 2021 | ویرایش شانزدهم - تالیف : دکتر نجات مهدیه نشر برای فردا

چکیده ژنتیک پزشکی امری ۲۰۲۲ | ترجمه دکتر نجات مهدیه

کتاب خلاصه اصول ژنتیک و ژنومیک پزشکی امری ۲۰۲۱

خلاصه اصول ژنتیک پزشکی امری ۲۰۲۱ | ترجمه دکتر مدرسی

۱۲ – فیزیک پزشکی

فیزیک پزشکی به معنی کاربرد فیزیک در حرفه پزشکی است، مانند رادیوگرافی ، سونوگرافی ، بینایی‌سنجی و غیره. چون بیوفیزیک به معنی فیزیک حیات است، فیزیک پزشکی درباره فیزیک حیات بشر بحث می‌کند. مانند گردش خون ، آناتومی گوش ، آناتومی چشم و غیره. از طرفی به‌کارگیری اصول و قوانین این گروههای علمی در طرح‌ریزی و یا ساختن یک سیستم ، به ترتیب مهندسی پزشکی و بیومهندسی نامیده می‌شود.

فیزیک پزشکی به معنی کاربرد فیزیک در حرفه پزشکی است، مانند رادیوگرافی ، سونوگرافی ، بینایی‌سنجی و غیره. چون بیوفیزیک به معنی فیزیک حیات است، فیزیک پزشکی درباره فیزیک حیات بشر بحث می‌کند. مانند گردش خون ، آناتومی گوش ، آناتومی چشم و غیره. از طرفی به‌کارگیری اصول و قوانین این گروههای علمی در طرح‌ریزی و یا ساختن یک سیستم ، به ترتیب مهندسی پزشکی و بیومهندسی نامیده می‌شود.

برای این درس دو رفرنس اعلام‌شده است . کتاب فیزیک پزشکی تالیف دکتر عقابیان و فیزیک پزشکی کامرون که ترجمه خود دکتر عقابیان است .
البته دانشجویان بعضی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مثل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از رفرنس فیزیک پزشکی و مامایی دکتر شوشتریان استفاده می‌کنند .

فیزیک پزشکی | ویرایش جدید | دکتر عقابیان

فیزیک پزشکی ویژه دانشجویان پزشکی و مامایی | دکتر شوشتریان

فیزیک پزشکی کامرون | ترجمه دکتر عقابیان

۱۳ – بهداشت عمومی

سلامت (بهداشت) عمومی اشاره به «علم و هنر پیشگیری از بیماری، طولانی کردن عمر و ارتقاء سلامت انسان از طریق تلاش‌های سازمان‌یافته و انتخاب آگاهانه جامعه، سازمان‌ها، دولتی و خصوصی، جوامع و افراد دارد». سازمان بهداشت جهانى، بهداشت را چنین تعریف مى‌کند: بهداشت عبارت است از علم و فن پیشگیرى از بیمارى‌ها، افزایش طول عمر، آموزش بهداشت فردى به اشخاص، ارائهٔ خدمات پزشکى و پرستارى به‌منظور تشخیص فورى درمان، توسعه و تکمیل خدمات اجتماعى جهت رفع نیازمندى‌هاى مردم و تأمین وسایل زندگى به‌نحوى که هر فرد بتواند از سلامت و طول عمر بیشترى برخوردار گردد. بهداشت، حالت بهبود و سلامت کامل جسمانى و روانى و اجتماعى است و تنها به فقدان بیمارى یا عدم نقص عضو محدود نمى‌شود .

انشجویان برای این مبحث نیاز به استفاده از دو رفرنس دارند . اولی در بخش بهداشت عمومی و دومی که با عنوان بهداشت ۲ در دفترچه ی آزمون علوم پایه عنوان شده است بهداشت تخصصی عنوان میشود .

کتاب جامع بهداشت عمومی (سه جلدی)

مطالب عنوان شده در جدول زیر را باید از این رفرنس مطالعه کرد :

ردیفمباحثشروع صفحهتعداد صفحهملاحظات
۱کلیات بهداشت عمومی۱۶پزشکی و دندانپزشکی
۲سلامت و بیماری۴۴۱۴پزشکی و دندانپزشکی
۳بهداشت برای همه ومراقبتهای بهداشتی اولیه۷۶۱۲پزشکی و دندانپزشکی
۴نقش سازمان های فراملی در توسعه سلامت۱۱۸۱۶پزشکی و دندانپزشکی
۵آموزش بهداشت و ارتقای سلامت۲۰۴۱۸پزشکی
۶کلیات بهداشت محیط۲۵۴۲۶پزشکی
۷بهداشت حرفه‌ای۵۴۴۹پزشکی
۸بهداشت دهان و دندان۶۴۸۲۷پزشکی و دندانپزشکی
۹مروری برواژه های رایج در بهداشت عمومی۷۷۴۲۸پزشکی و دندانپزشکی
۱۰مبانی و اصول اپیدمیولوژی۸۰۲۷۰پزشکی و دندانپزشکی
۱۱نظام مراقبت و گزارش دهی۸۷۲۱۶پزشکی
۱۲وضعیت موجود نظام مراقبت بیماری‌های واگیر۹۰۸۶پزشکی و دندانپزشکی
۱۳سطوح پیشگیری۹۱۴۲۲پزشکی و دندانپزشکی
۱۴بررسی و کنترل همه‌گیری‌ها۱۰۱۰۱۴پزشکی
۱۵اپیدمیولوژی وکنترل هپاتیت‌های ویروسی۱۱۴۰۳۰دندانپزشکی
۱۶جمعیت‌شناسی پزشکی۱۵۴۶تاپایان۱۵۶۰۱۴پزشکی و دندانپزشکی

۱۷روش‌های پیشگیری از بارداری۱۵۹۶۲۶پزشکی
۱۸بهداشت باروری۱۶۶۶۲۸پزشکی
۱۹تغذیه با شیر مادر۱۷۴۴۱۴پزشکی و دندانپزشکی
۲۰رشد ونمو کودکان۱۷۷۶۱۶پزشکی
۲۱بهداشت بلوغ و نوجوانی۱۸۲۰۱۵پزشکی
۲۲بهداشت روان۱۹۰۶۱۰پزشکی و دندانپزشکی

رفرنس دوم کتاب بهداشت تخصصی یا بهداشت ۲ است که کتاب آن اپیدمیولوژی گوردیس است .

اپیدمیولوژی گوردیس 2019 - ترجمه دکتر صباغیان

اپیدمیولوژی گوردیس ۲۰۱۹ | ترجمه دکتر صباغیان و هلاکویی

درسنامه بهداشت عمومی خالد رحمانی - خرید کتاب - نشر اشراقیه - نشر سماط

درسنامه جامع بهداشت عمومی | تالیف خالد رحمانی

۱۴ – تغذیه

تغذیه چیست؟ نیاز انسان به غذا یکی از احتیاجات ذاتی یا فیزیولوژیک است که مهم‌ترین عامل بقای زندگی و طول عمر می‌باشد. احتیاج به غذا دائمی است و ارگانیسم را مجبور می‌کند تا برای بدست آوردن غذا و رفع گرسنگی کوشش کند.
ترکیب شیمیائی غذای انسان باید شامل پروتئین‌ها، چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها، مواد معدنی ، ویتامین و آب باشد تا رشد و سلامت یاخته‌های بدن تامین شود.این مواد با تغییراتی که در لوله گوارش حاصل می‌کند قابل جذب می‌شوند و برای تامین احتیاجات حیاتی مورد استفاده یاخته‌های بدن قرار می‌گیرند.

این در س به‌طور کلی تمام جوانب تغذیه‌ای انسان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد . رفرنس‌های این درس بسیار متفاوت و زیادند اما دو رفرنس اصلی وجود دارد که اکثریت دانشجویان از آن استفاده می‌کنند :

ترجمه فارسی اصول تغذیه کراوس ۲۰۲۱ | دوره کامل ۳ جلدی

کتاب اصول تعذیه رابینسون

از این درس در آزمون علوم پایه فقط ۶ سوال می‌آید برای همین اکثر دانشجویان به کتاب‌های خلاصه رجوع می‌کنند . یکی از بهترین کتاب‌های خلاصه که در میان دانشجویان علوم پایه بسیار محبوب است کتاب GBS تغذیه است .

GBS – خلاصه تغذیه (علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی)

۱۵ – قارچ شناسی

برای درس قارچ‌شناسی رفرنسی که معرفی‌شده کتاب قارچ‌شناسی دکتر امامی و دکتر مهبد است که بسیار حجیم است و تقریبا بیست سال پیش توسط انتشارات دانشگاه تهران چاپ‌شده است . تقریبا در میان هر یک میلیون دانشجوی علوم پایه فقط یک نفر به این کتاب مراجعه می‌کند بنابراین ما یکباره سراغ خلاصه‌هایی میرویم که جایگزین مناسبی برای این درس و کتاب هستند .

خلاصه قارچ شناسی ABS | دکتر داوود رمزی

۱۶ – زبان تخصصی پزشکی

برای درس زبان تخصصی هم اصولا کتاب Medical Terminology برای دانشجویان استفاده می‌شود . در این کتاب بخش‌هایی وجود دارد که پاسخ آن و همچنین ترجمه‌ی بعضی از متون آن عموما بر عهده دانشجویان و اساتید گذاشته‌شده است. برای همین بعضی از دانشجویان از ابتدا نیاز به یک کتاب راهنما برای این درس دارند تا هم پاسخنامه آن را داشته باشند و هم برای ترجمه‌ی متون به مشکل نخورند .
در زیر هر دو کتاب , یعنی کتاب اصلی و کتاب راهنما برای شما آورده شده :

کتاب ترمینولوژی پزشکی کوهن ۲۰۲۱ | Medical Terminology

جلد کتاب ترجمه کتاب ترمینولوژی پزشکی 2021

راهنمای جامع اصطلاحات پزشکی ( ترمینولوژی ) کوهن ۲۰۲۱

در انتها همانطور که گفته بودیم تعداد سؤالات هر درس را برای شما آورده‌ایم تا بتوانید با توجه به تعداد سوالات و اهمیت دروس کتاب موردنیاز خود را انتخاب کنید .

نام درسپزشکیدندان‌پزشکی
آناتومی۲۸۰
فیزیولوژی۲۶۲۸
بیوشیمی۱۷۲۵
پاتولوژی۱۵۱۵
بهداشت و اپیدمیولوژی۱۷۰
ایمونولوژی۹۱۵
بافت‌شناسی۱۰۰
روان‌شناسی۶۱۰
انگل‌شناسی (انگل+قارچ+حشره)۱۲۶
میکروب‌شناسی (باکتری+ویروس)۱۳۲۴
فیزیک پزشکی۶۵
جنین‌شناسی۶۰
تغذیه۶۰
ژنتیک۶۱۰
معارف و انقلاب۱۰۱۰
زبان انگلیسی۱۳۰
علوم تشریحی۰۴۲
سلامت دهان و جامعه۰۱۰
مجموع۲۰۰۲۰۰

امیدواریم که این مقاله برای شما دانشجویان کارایی لازم را داشته باشد .در صورت داشتن هر پیشنهاد یا انتقاد نسبت به دروس و مطالب عنوان‌شده در مقاله میتوانید با نشر اشراقیه – واحد پشتیبانی آنلاین ارتباط برقرار کرده و ما را از نظراتتان بهره‌مند سازید.

این مقاله به‌زودی به‌روزرسانی خواهد شد تا در صورت تغییر هر رفرنس در طول زمان بتوانیم جدیدترین و بروزترین عناوین را خدمت شما مخاطبین ارائه دهیم .

خرید بسته ویژه کتاب های ترم اول پزشکی به زبان اصلی

بسته و پکیج کتاب های ترم اول پزشکی به زبان انگلیسی | نشر اشراقیه | شامل کتاب های گری نتر لانگمن ترمینولوژی گایتون جان کوئیرا

این بسته شامل کتاب های زیر میباشد . برای تهیه این بسته اینجا را کلیک نمایید :

آناتومی گری | اطلس آناتومی نتر | فیزیولوژی پزشکی گایتون | بافت شناسی جان کوئیرا | جنین شناسی لانگمن | ترمینولوژی کوهن

بخش سوال و جواب‌های کاربردی

لیست کتاب‌های سال اول پزشکی کدام است؟

جواب: ترتیب ارائه سر فصل‌ها بسته به برنامه درسی دانشگاه‌ها و همچنین منابع ارائه‌شده از طرف اساتید ممکن است متفاوت باشد؛ اما تمامی کتاب‌های معرفی‌شده از سمت اساتید بر اساس منابع اصلی هر درس هستند. در ادامه به معرفی برخی از مهم ترین کتابها برای دروسی که معمولاً در سال اول پزشکی ارائه می‌شوند می‌پردازیم:
آسیب‌شناسی: آسسب شناسی عمومی رابینز ۲۰۲۲
آناتومی: Gray’s Anatomy for Students – Gray 2024آناتومی گری
فیزیولوژی پزشکی:  کتاب‌های فیزیولوژی پزشکی گایتون
ایمنی‌شناسی: ایمونولوژی – وجگانی ( چاپ سیزدهم – ویرایش ۱۳۹۷ )
انگل‌شناسی: انگل‌شناسی پزشکی مارکل ۲۰۰۶
بافت‌شناسی: کتاب بافت‌شناسی جان کوئیرا ۲۰۲۱ – ترجمه اساتید دانشگاه تهران
جنین‌شناسی: جنین‌شناسی پزشکی لانگمن – مهدی زاده ( ۲۰۱۹ )
بیوشیمی: بیوشیمی دولین با کاربرد بالینی – دوره ۲ جلدی
میکروب‌شناسی: ترجمه کامل میکروب‌شناسی پزشکی جاوتز ۲۰۱۹ – ۲ جلدی
ویروس‌شناسی: میکروب‌شناسی پزشکی جاوتز ۲۰۱۹ – جلد دوم ( ویروس )
ژنتیک:  اصول ژنتیک پزشکی امری ۲۰۲۲
فیزیک پزشکی: فیزیک پزشکی – عقابیان
بهداشت عمومی: کتاب جامع بهداشت عمومی (سه جلدی)
تغذیه: اصول تعذیه کراوس
قارچ‌شناسی: قارچ‌شناسی ABS
زبان تخصصی پزشکی: Medical Terminology : An Illustrated Guide – Cohen –۲۰۲۰

کتاب‌های ترم اول پزشکی دانشگاه اصفهان چیست؟

جواب: دروس علوم پایه ای که در ترم اول پزشکی دانشگاه اصفهان ارائه می‌شود در یک مورد با دیگر دانشگاه‌ها متفاوت است و سایر دروس مشابه دیگر دانشکده‌های پزشکی ارائه می‌شوند.
دانشگاه اصفهان تنها دانشگاهی است که در ترم اول پزشکی، درس «بیولوژی مولکولی» را برای دانشجویان خود ارائه می‌دهد و کتابی که اساتید معمولاً معرفی می‌کنند کتاب «کلون سازی و آنالیز DNA براون» است.
درس بافت‌شناسی: کتاب بافت‌شناسی جان کوئیرا ۲۰۲۱ – ترجمه اساتید دانشگاه تهران
درس بیوشیمی: بیوشیمی مصور هارپر ۲۰۱۸ – تک جلدی
درس بهداشت عمومی: معمولاً کتابی که ارائه می‌شود بسته به استاد متفاوت است.

کتاب‌های ترم اول پزشکی دانشگاه یاسوج چیست؟

جواب: دروس علوم پایه ای که در ترم اول پزشکی دانشگاه یاسوج ارائه می‌شوند شامل: روان‌شناسی، آناتومی بدن تئوری، آناتومی بدن عملی، بیوشیمی و فیزیک پزشکی هستند که برخی از مهم ترین کتاب‌هایی که می‌توانید برای هر درس مطالعه کنید را در ادامه معرفی می‌کنیم:
آناتومی: کتاب آناتومی گری از مهم ترین منابع درس آناتومی است که از طریق  این لینک می تونید کتاب‌های گری از جمله خلاصه‌ها و تمام ترجمه‌های موجود از این کتاب را پیدا کنید. همچنین کتاب « آناتومی بالینی اسنل ۲۰۱۹ : ترجمه کامل سه جلدی – عمیدی» از دیگر رفرنس‌های مهم و معتبر برای دانشجویان علوم پایه پزشکی مناسب است.
بیوشیمی: QR خلاصه اصول بیوشیمی لنینجر ۲۰۱۷
فیزیک پزشکی: فیزیک پزشکی ویژه دانشجویان پزشکی و مامایی

بهترین ترجمه‌های کتاب «جنین‌شناسی پزشکی لانگمن» برای ترم اول پزشکی چیست؟

جواب: از این کتاب ترجمه‌های بسیاری در بازار موجود است که یکی از ترجمه‌های روان و خوب آن را در ادامه معرفی می‌کنیم:
جنین‌شناسی پزشکی لانگمن – مهدی زاده ( ۲۰۱۹ )

بهترین خلاصه برای درس ژنتیک رشته پزشکی چه کتاب‌هایی هستند؟

جواب: دو کتاب « خلاصه اصول ژنتیک پزشکی امری-  QR» و « چکیده ژنتیک پزشکی امری – ۲۰۲۱( نجات مهدیه ) » از خلاصه‌های پرفروش و معروفی میان دانشجویان پزشکی برای درس ژنتیک هستند.

منبع مناسب درس قارچ‌شناسی برای دانشجویان رشته پزشکی چه کتابی است؟

رفرنسی که برای این درس معرفی می‌شود بسیار حجیم است؛ بنابراین دو کتاب به شکل خلاصه، که دانشجویان پزشکی از آن‌ها استقبال کرده اند: « قارچ‌شناسی ABS» و « جمع‌بندی علوم پایه در ۲۰ روز – قارچ‌شناسی – Prognosis» هستند .

بهترین ترجمه کتاب آناتومی گری کدام است ؟

کتاب آناتومی گری توسط ناشرین و گروه مولفین متعددی به فارسی ترجمه شده است . اما پرفروش ترین و تا حدودی بهترین ترجمه ی آن مروبط به انتشارات ابن سینا میباشد . کتاب آناتومی گری ترجمه دکتر حسن زاده و همکاران را میتوانید از نشر اشراقیه تهیه بفرمایید .

بهترین کتاب اطلس برای آناتومی کدام است؟

برای دانشجویان پزشکی در مبحث شناخت آناتومی کتاب های اطلس متفاوتی ارائه شده است . بهترین کتاب های اطلس آناتومی به ترتیب اطلس آناتومی نتر , اطلس آناتومی زوبوتا , اطلس آناتومی گری و اطلس آناتومی تیمه میباشد

10 دیدگاه

    1. سلام . هر دو تا کتاب تازه اومدن و خلاصه ای از ویرایش جدیدشون هنوز نیومده . منتظر بمونید کتاب QR پاتولوژی رابینز ۲۰۲۴ و خلاصه جنین شناسی لانگمن ۲۰۲۴ به زودی ارئه خواهد شد.

    1. سلام ترجمه های ویرایش جدید آناتومی گری ۲۰۲۴ هنوز نیومدن ولی به زودی ترجمه کتاب آناتومی گری تنه ۲۰۲۴ و آناتومی گری اندام ۲۰۲۴ و آناتومی گری سروگردن ۲۰۲۴ به بازار ارئه خواهد شد . ترجمه های انتشارات ابن سینا , آرتین طب و اندیشه رفیع از بقیه ترجمه ها بهترن.

    1. با سلام . این کتاب خلاصه ای از مبانی ژنتیک پزشکی است که به طور کلی برای همه ی دانشجویان علوم پایه و متقاضایان شرکت در آزمون های المپیاد قابل استفاده میباشد . البته برای المپیاد زیست و بیولوژی توصیه مییشود که کتاب های بیولوژی کمپبل و سولومون را استفاده کنید .

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
preloader