skip to Main Content

رزیدنت کیست ؟ انترن کیست ؟ | مراحل تحصیل دانشجویان در رشته پزشکی

رزیدنت کیست ؟ معرفی دوره تحصیل پزشکی

تفاوت رزیدنت و اینترن چیست ؟ انترن و رزیدنت چیست ؟ به طور کلی رزیدنت درطول دوره رزیدنتی در یک مرکز درمانی مستقراست و به صورت تمام وقت مشغول مهارت آموزی است در گرایش رشته تخصصی که انتخاب نموده است .

دوره رزیدنتی و انترنی با هم متفاوت است . همانطور که شنیده اید همه ی پزشکان پس از اینکه دوره عمومی پزشکی خود را تمام میکنند در صورتی که بخواهند برای اخذ فوق تخصص اقدام کنند باید در دوره رزیدنتی یا دستیاری تخصصی پزشکی شرکت کنند. متخصصین پزشکی نیز برای دریافت فوق تخصص در رشته مورد نظر می بایست در دوره دستیاری فوق تخصص پزشکی شرکت کنند . در ادامه مقاله رزیدنت کیست به جزییات مربوط به دوره های تحصیلی در رشته پزشکی میپردازیم. در آخر مقاله نیز رفرنس های آزمون دستیاری یا رزیدنتی نیز به تفکیک تخصص ارائه شده است . به زودی در آپدیت مقاله در مورد آزمون دستیاری دندانپزشکی نیز اطلاعاتی به روز ارائه خواهیم کرد.

در ایران مراحل تحصیل پزشکی شامل ۴ دوره می‌باشند:

  • دوره علوم پایه
  • فیزیوپاتولوژی
  • کارآموزی بالینی
  • کارورزی بالینی

گذراندن تمامی این دوره‌ها حدود ۷ سال طول می‌کشد. لازم به ذکر است که برای اخذ مدرک تخصص در رشته پزشکی به مدت ۲ الی ۳ سال زمان نیاز است. برای اطلاع از جزئیات هر مرحله در ادامه هر یک را توضیح می‌دهیم.

دوره علوم پایه۲ سال
فیزیوپاتولوژی۱ سال
کارآموزی بالینی۲۰ تا ۲۷ ماه
کارورزی بالینیحدود ۱ سال و نیم

این دوره نخستین مرحله دوره پزشکی است که حدودا ۲ سال طول می‌کشد که در آن دانشجویان دروس پایه و عمومی را می‌گذرانند. هدف از این دوره یادگیری مباحث اولیه و پایه در رابطه با:

  • علل بیماری‌ها و شیوه‌های دفاعی بدن در برابر بیماری‌ها
  • شرایط سلامت عمومی بدن
  • آشنایی با ساختمان بدن
  • آشنایی با اصول مسائل بهداشتی
  • اصول آسیب‌های بدن انسان است.

دوره علوم پایه از مهم‌ترین مراحل تحصیل در رشته پزشکی است. چرا که در این دوره اطلاعات پایه محصلین پزشکی در رابطه با بدن انسان و وضعیت سلامت او کامل می‌شود و اگر این موارد را به درستی نیاموزند در دوره‌های بعدی صد در صد با مشکل مواجه خواهند شد. برای آشنایی با کتاب های علوم پایه میتوانید به مقاله کتاب های ترم اول علوم پزشکی مراجعه بفرمایید.


فیزیوپاتولوژی

پس از گذراندن دوره علوم پایه، وارد این مرحله خواهید شد. طول تحصیل در این دوره ۱ سال است. در این دوره با موارد زیر آشنا می‌شوید:

  • انواع بیماری‌های هر یک از بخش‌های بدن و شیوه درمان آن‌ها
  • چگونگی عملکرد طبیعی بدن در بیماری
  • تغییر بافت‌ها در هنگام ورود عوامل مضر

لازم به ذکر است دانشجویان رشته پزشکی در این دوره با مفاهیمی چون فارماکولوژی، پاتولوژی، داخلی و سمیولوژی نیز آشنا می‌شوند.

پس از این دوره دوران تحصیل شما در دانشگاه به پایان می‌رسد و برای شما جشنی با روپوش سفید و گوشی مخصوص برگزار می‌شود که آغازگر ورود شما به بیمارستان و گذراندن دوره‌های کارآموزی و کارورزی است.


کارآموزی بالینی

طولانی‌ترین دوره در مراحل تحصیل پزشکی دوره کارآموزی بالینی است. این دوره از دو دوره‌ی اکسترنی و استودنتی شامل دروس نظری و کار عملی تشکیل می‌شود. شما در این دوره در بالین بستر بیمار با نشانه‌های بیماری آشنا می‌شوید و با گرفتن شرح حال کامل بیمار نوع بیماری را تشخیص داده و اقدام به درمان او می‌کنید.

بنابراین اقدامات عملی لازم در این دوره شامل موارد زیر است:

  • شناسایی علائم بیماری
  • گرفتن شرح حال بیمار
  • معاینه بیمار
  • نسخه‌نویسی
  • کنفرانس صبحگاهی در مورد بیماران
  • انجام کارهای شخصی
  • صحبت در بالین بیمار با حضور استاد

پس از پایان دوره کارآموزی بالینی لازم است در آزمون پره انترنی شرکت کنید و در صورت کسب موفقیت در این آزمون وارد مرحله انترنی خواهید شد. در این دوره کتاب های متعددی مورد نیاز است . برای آشنایی بهتر با این کتاب ها میتوانید به مقاله معرفی کتاب های تشخیص افتراقی مراجعه بفرمایید


کارورزی بالینی

برای ورود به دوره انترنی باید در آزمون انترنی نمره قبولی کسب کنید. این دوره جزو سخت‌ترین دوره‌ها است چونکه دانشجو باید به صورت مستقیم با بیماران سر‌و‌کار داشته باشد و تمرین کند. علاوه بر آن دانشجو می‌تواند به صورت مستقل با بیمار در تماس باشد و با انجام معاینه‌های بالینی و تشخیص بیماری به درمان وی بپردازد. در دوره کارورزی بالینی دانشجو باید در کنار رزیدنت‌های تخصصی بخش فعالیت کند. در این دوره یک مهر با پیشوند دکتر به دانشجو داده می‌شود که بسیار ارزشمند است.


آزمون رزیدنتی یا همان آزمون دستیاری پزشکی همان آزمونیست که برای پذیرش دانشجویان تخصص‌های مختلف پزشکی برگزار می‌شود. این آزمون در تمام نقاط دنیا و به شیوه‌های گوناگونی برگزار می‌شود. در ایران آزمون دستیاری هر ساله توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می‌گردد. آزمون دستیاری که هر ساله برگزار می‌شود شامل ۲۰۰ سؤال تستی است که به ازای هر پاسخ درست، سه نمره‌ مثبت و برای هر پاسخ اشتباه، یک نمره منفی به شرکت کننده تعلق می‌گیرد. افراد زمانی اجازه‌ی انتخاب رشته در آزمون دستیاری را کسب می‌کنند که از ۶۰۰ نمره خام، حداقل ۱۵۰ نمره را در این آزمون کسب کنند.


بیماری‌های داخلی

مباحث انتخابی زیر از کتاب اسنشیال سیسیل منابع مرجع آزمون‌ها هستند:

بیماری‌های قلب و عروق: ۱۰، ۹، ۷، ۶انکولوژی: ۶۱، ۶۰، ۵۹، ۵۸، ۵۶، ۵۵
بیماری‌های ریه: ۲۳، ۲۲، ۲۰، ۱۹، ۱۳غدد: ۷۵، ۷۴، ۶۹، ۶۸، ۶۷، ۶۵، ۶۴، ۶۲
بیماری‌های کلیه: ۳۰، ۲۹، ۲۸، ۲۶روماتولوژی: ۱۲۲، ۸۵، ۸۲، ۸۱، ۸۰، ۷۹، ۷۸، ۷۷
گوارش: ۵۷، ۴۴، ۴۳، ۴۲، ۳۸، ۳۷، ۳۵، ۳۳ (قسمت C و A)خون: ۵۲، ۵۱، ۵۰
سایر موارد: ۱۲۵،۱۲۶، ۱۲۴، ۲۴ 

مباحث انتخابی زیر از کتاب اصول طب داخلی هاریسون منابع مرجع آزمون‌ها هستند:

غدد۱ .Diseases of Thyroid Gland (375 – 378) 2 .Diabetes Mellitus (396,397,398)۳ .Hypoglycemia (399) 4 .Metabolic Syndrome (401)
خون۱.Anemia and Polycythemia (59) 2.Iron Deficiency Anemia. (93) 3. Disorders of hemoglobin (94) 4. Hemolytic anemia and anemia due to acute blood loss (96) 5.Bone Marrow Failure Syndromes (98).۶ Acute and chronic Myeloid Leukemia(100,101) 7.Transfusion Biology and therapy(109) 8.Megaloblastic anemias (95) 9. Paraneoplastic Syndromes: Endocrinologic /Hematologic (89)
گوارش۱. Diarrhea & Constipation (42) 2.Gastrointestinal   Bleeding (44) 3. Jaundice (45) 4.Peptic ulcer disease and related disorders  (317) (به جز مبحث Ellison – Zollinger)۵.Irritable Bowel Syndrome (320) 6. Acute Viral Hepatitis (332) 7.Approach to the patient with Liver Disease (329) 8.The Hyperbilirubinemias(331)
روماتولوژی۱.Back & Neck Pain (14) 2. Osteoarthritis (364) 3. Infectious Arthritis (125)۴. Periarticular Disorders of the extremeties (368) 5.Approach to Articular & Musculoskeletal Disorders(363)
ریه۱.Asthma(281) 2. Pneumonia [lung Abscess]) (121) 3.Chronic obstructive Pulmonary disease (286)۴. Cough and hemoptysis (34, 35) 5. Deep Venous Thrombosis and Pulmonary Thromboembolism(273)
قلب۱. Oedema (37) 2. Physical examination (234) 3.Heart failure (252 , 253) 4. Hypertensive Vascular Disease (271) 5.Ischemic Heart Disease(267)۶. Non-ST elevation myocardial infarction AMI (268) 7.ST–Segment elevation myocardial infarction (269) 8. Syncope (18)
کلیه۱. Fluid and Electrolyte 2.Disturbances (49) Acidosis & Alkalosis (51)  3.Hypocalcemia & Hypercalcemia (50)۴.Acute Kidney Injury (304) 5. Chronic Kidney Injury (305) 6. Urinary Tract Infections, Pyelonephritis, and Prostatitis (130)
اورژانس– Cardiogenic shock & Pulmonary Edema (298) 

* کتاب “بیماری‌های قلب و عروق” تالیف دکتر ابراهیم نعمتی پور و همکاران، انتشار سال -۱۳۹۴ به استثنای فصل های ۳،۶،۸،۱۳،۱۹،۲۱،۲۲،۲۸، ۳۲،۳۴، ۳۵ و قسمت‌هایی که به رنگ آبی نوشته شده اند نیز، منبع آموزش و مرجع آزمون پیش کارورزی خواهد بود.

توجه: از شهریور ۱۴۰۰ کتاب “بیماری‌های قلب و عروق” تالیف دکتر ابراهیم نعمتی پور و همکاران، ویراست دوم انتشار سال ۱۳۹۹ – به استثنای فصل‌های ۱،۱۰،۱۹، ۲۵،۳۱،۳۲،۳۴،۳۵،۳۶  و بخش هایی که بر روی رنگ زمینه آبی نوشته شده‌اند و از فصل‌های ۹،۲۴،۲۷،۲۸،۳۳  فقط صفحات «منتخبی از نکات برگزیده» مرجع سوالات آزمون‌ها‌ی پیشکارورزی می‌باشند. برای آزمون چهل و نهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی کل کتاب به استثنای فصل های ۲۵،۳۱،۳۲،۳۴،۳۶ و بخش‌هایی که بر روی رنگ زمینه آبی نوشته شده‌اند مرجع سوالات آزمون هستند.


بیماری‌های عفونی و گرمسیری

مباحث انتخابی زیر از کتاب هاریسون به عنوان منابع مرجع آزمون ها هستند:

عنوانفصل
Fever of unknown origin۱۷
Approach to the acutely III infected febrile patient۱۱۷
Infective Endocarditis۱۲۳
Infections of the Skin, Muscles, and Soft Tissues۱۲۴
Acute infections diarrheal disease and bacterial food poisoning۱۲۸
Clostridium difficile infection , including pseudomembranous colitis۱۲۹
Sexually transmitted infections overview and clinical approach۱۳۱
Treatment and prophylaxis of bacterial infections۱۳۹
Pneumococcal infections۱۴۱
Staphylococcal infections۱۴۱
Streptococcal infections۱۴۳
Tetanus۱۴۷
Botulism۱۴۸
Salmonellosis۱۶۰
Shigellosis۱۶۱
Cholera and other vibrioses۱۶۳
Brucellosis۱۶۴
Tuberculosis۱۷۳
Leptospirosis۱۷۹
Varicella – Zoster virus infections۱۸۸
Common viral respiratory infections۱۹۴
Influenza۱۹۵
Human immunodeficiency virus disease: AIDS and related disorders بجز صفحات ۱۴۳۵ تا آخر۱۹۷
Measles (Rubeola)۲۰۰
Rubella (German Measles)۲۰۱
Mumps۲۰۲
Rabies and other Rhabdovirus infections۲۰۳
Candidiasis۲۱۱
Aspergillosis۲۱۲
Amebiasis and infection with free-living amebas۲۱۸
Malaria۲۱۹
Toxoplasma infections۲۲۳
Protozoal intestinal infections and Trichomoniasis۲۲۴
ntestinal nematode infections۲۲۷
Cestode infections۲۳۰
Viral Gastroenteritis۱۹۸
Severs Sepsis and Septic Shock۲۹۷
Meningitis۱۳۳
Infections Acquired in Health Care Facilities۱۳۷

آمار و اپیدمیولوژی بیماری‌های شایع در ایران:

Introduction to Biostatistics and Research Methods /fifth Edition/ P.S.S. Sundar Rao, DR. PH/2012 by PHI Learning Private Limited, New Delhi؛ فصول: ۱ تا ۹، ۱۱، ۱۲، ۱۴، ۲۱ تا ۲۴ و ۲۶.

فصول منتخب از کتاب ” اپیدمیولوژی بیماری‌های شایع در ایران” – دکتر پروین یاوری و همکاران آخرین چاپ موجود شامل:

جلد اول – فصول ۱ تا ۱۷، ۲۶ تا ۲۸ و فصل ۳۲

جلد دوم – فصول ۱ تا ۱۶، فصل ۲۶ و فصول ۴۲ تا ۴۵

 جلد سوم – فصول ۲، ۴ تا ۶، ۹ و ۱۰


جراحی عمومی

بخش‌های زیر مرجع سوالات آزمون‌های پیشکارورزی و پذیرش دستیار تخصصی هستند. کتاب اصول جراحی لارنس :

فصل های ۱ تا ۲۳ بصورت کامل
فصل ۲۴ (Plastic Surgery): از ابتدای صفحه ۴۲۷ تا صفحه ۴۳۵ (تا ابتدای مبحث Flap (  از ابتدای مبحث  (Injury Thermal (صفحه ۴۶۳ تا ۴۶۷ (تا ابتدای مبحث Congenital  ( Defects
فصل ۲۵ (Cardiothoracic Surgery): از ابتدای صفحه ۴۹۸ تا صفحه ۵۰۹
فصل ۳۰ (Neurosurgery): از ابتدای مبحث((Injury Head  صفحه ۶۸۴ تا ۶۸۹ (تا ابتدای مبحث  Attack Brain)  از ابتدای مبحث ((spine the of Disease Degenerative صفحه ۷۰۸ تا صفحه ۷۱۱ تا ابتدای مبحث (Vascular Spine Disease)

فصل‌های ۲۶، ۲۷، ۲۸ و ۲۹ از آزمون حذف شده‌اند.


اعصاب و روان

درسنامه روانپزشکی بالینی و علوم رفتاری چاپ ۱۳۹۶ (چاپ جدید منبع فعلی) که متناسب با برنامه

درسی ملی جدید به‌روزرسانی شده: فصل‌های ۱، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۲، ۲۴، ۲۵، ۲۸، ۳۲ برای آزمون پیش کارورزی و کل کتاب برای آزمون پذیرش دستیار تخصصی

 Pocket handbook of psychiatry/Kaplan & Sadock’s/6th edition/Lippincott Williams & Wilkins/2018

شامل: فصل ۲۹ – بخش دارو درمانی


بیماری‌های پوست

درسنامه بیماری‌های پوست | مولفین دکتر حسین مرتضوی، دکتر علیرضا فیروز و دکتر محمد

* بر اساس نظر گروه تخصصی کمیته تعیین منابع آزمون‌های جامع پزشکی در صورتیکه منبع نامبرده به‌روزرسانی و در دسترس نباشد در دوره‌های بعد منبع مناسب و به روز جایگزین تعیین خواهد شد.

منبع آموزش پیشنهادی برای مطالعه بیشتر:

Lookingbill and Marks’ Principles of Dermatology James G. Marks JR , Jeffry J. Miller , 6thEdition, 2019


پاتولوژی

رفرنس پاتولوژی یا آسیب شناسی کتاب پاتولوژی رابینز میباشد که در دو جلد توسط انتشارات های محتلف به چاپ رسیده است . کتاب آسیب شناسی رابینز عمومی و آسیب شناسی رابینز اختصاصی هر دو جزو رفرنس های آزمون دستیاری میباشند .

 Robbins Stanley L, et al. Basic Pathology/9th Edition/ W. B Saunders/ 2013

شامل فصل‌های: ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۳ به طور کامل و فصل ۱۰ از صفحه ۳۶۵ تا ۳۸۶ و فصل ۲۲ از صفحه ۸۴۲ تا انتهای فصل.

* بر اساس نظر گروه تخصصی کمیته تعیین منابع آزمون‌های جامع پزشکی در صورتیکه منبع نامبرده به‌روز رسانی و در دسترس نباشد در دوره‌های بعد منبع مناسب و به روز جایگزین تعیین خواهد شد.


اخلاق پزشکی

پزشک و ملاحظات اخلاقی – جلد اول: پزشی و ملاحظات اخلاقی/ تالیف دکتر باقر لاریجانی و دکتر

آرامش / انتشارات برای فردا / چاپ دوم / ۱۳۹۵

* بر اساس نظر گروه تخصصی کمیته تعیین منابع آزمون‌های جامع پزشکی در صورتیکه منبع نامبرده به‌روز رسانی و در دسترس نباشد در دوره‌های بعد منبع مناسب و به روز جایگزین تعیین خواهد شد.


گوش و حلق و بینی

دو کتاب رفرنس اصلی برای مبحث گوش و حلق و بینی هستند . رفرنسی که جدیدا به آزمون اضافه شده است کتاب گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن گلدنبرگ میباشد که مباحث منتخب آن که برای آزمون مورد استفاده است در ویرایش اخیر آن توسط انتشارات اندیشه رفیع ترجمه و چاپ شده است . رفرنس قدیمی تر این مبحث هم کتاب گوش و حلق و بینی بهربهم است که از سال ۲۰۰۹ رفرنس آزمون بوده است .

 Ear, nose & throat disease with head & neck surgery/Behrbohn, Kaschke, Nawaka, Swift/ edition/Thieme/2009/ (Date of Publication: 2010) 3rd


بیماری‌های کودکان

برای آزمون پیشکارورزی بخش‌های مندرج در جدول زیر و برای آزمون پذیرش دستیار تخصصی کل کتاب مرجع سوالات خواهد بود. رفرنس اصلی این مبحث کتاب مبانی طب کودکان نلسون است که ویرایش جدید آن یعنی ۲۰۲۳ به تازگی توسط انتشارات اندیشه رفیع به چاپ رسیده اسن

 Karen Marcdante, et al. Nelson Essential of Pediatrics./۸th edition. W. B. Saunders/ 2019

فصلبخش
۵،۶،۷،۸،۹Section2: Growth and development
۱۱،۱۲،۱۳،۱۴،۱۵Section 3: Behavioural disorders
۲۱،۲۲،۲۳Section 5: Psychosocial
۲۷،۲۸،۲۹،۳۰،۳۱Section 6: Ped. Nutrition And nutritional disorders
۳۲،۳۳،۳۴،۳۵،۳۶،۳۷Section 7: Fluid and electrolytes
۳۸،۳۹،۴۰،۴۱،۴۲،۴۳،۴۴،۴۵،۴۶Section 8: The acutely ill child
۴۷،۴۸،۴۹،۵۰  Section9: Human genetics and dysmorphology
۵۱،۵۲،۵۳،۵۴،۵۵،۵۶،۵۷Section 10: Metabolic disorders
۵۸،۵۹،۶۰،۶۱،۶۲،۶۳،۶۴،۶۵،۶۶Section 11: Fetal and Neonatal Medicine
۷۳،۷۴،۷۵،۷۶Section 13: Immunology
۷۷،۷۸،۷۹،۸۰،۸۱،۸۲،۸۳،۸۴،۸۵Section 14: Allergy
۸۶،۸۷،۸۸،۸۹،۹۰،۹۱،۹۲Section 15: Rheumatic disease of childhood
۹۳،۹۴،۹۵،۹۶،۹۷،۹۸،۹۹،۱۰۰،۱۰۱،۱۰۲ ۱۰۳،۱۰۴،۱۰۵،۱۰۶،۱۰۷،۱۰۸،۱۰۹،۱۱۰ ۱۱۱،۱۱۲،۱۱۳،۱۱۴،۱۱۵،۱۱۶،۱۱۷،۱۱۸،۱۱۹ ۱۲۳،۱۲۴،۱۲۵Section 16: Infectious disease
۱۲۷،۱۲۸،۱۲۹،۱۳۰،۱۳۱،۱۳۲Section 17: The Digestive System
۱۳۵،۱۳۶،۱۳۷،۱۳۸Section 18: The Respiratory System
۱۳۹،۱۴۰،۱۴۱،۱۴۳،۱۴۴،۱۴۵،۱۴۶Section 19: The cardiovascular System
۱۴۹،۱۵۰،۱۵۱،۱۵۲Section 20: Hematology
۱۵۳،۱۵۵،۱۵۶،۱۵۷،۱۵۸،۱۵۹Section 21: Oncology
۱۶۱،۱۶۲،۱۶۳،۱۶۴،۱۶۵،۱۶۶،۱۶۷،۱۶۸،۱۶۹Section 22: Nephrology and Urology
۱۷۰،۱۷۱،۱۷۲،۱۷۳،۱۷۴،۱۷۵،۱۷۶،۱۷۷،۱۷۸Section 23: Endocrinology
۱۷۹،۱۸۰،۱۸۱،۱۸۲،۱۸۳،۱۸۴Section 24: Neurology
۱۸۸،۱۹۱Section 25: Dermatology
۱۹۹، ۲۰۱Section 26: Orthopedics

*درسنامه مراقبت‌های حیاتی و احیای پیشرفته کودکان – سال۱۳۹۳

*کتابچه مراقبت ادغام یافته کودک سالم – ویژه پزشک – سال ۱۳۹۵

*راهنمای مشاوره با مادر در مورد سلامت و تغذیه کودک – سال ۱۳۹۵

*خلاصه کتاب تازه‌های تغذیه با شیر مادر برای متخصصین کودکان و پزشکان – ترجمه کتاب the for Updates Breastfeeding

*Pediatricians  انجمن علمی تغذیه با شیر مادر – فوریه سال ۲۰۱۳

*خلاصه بعضی از فصول کتاب راهنمای تغذیه با شیرمادر برای پزشکان (آکادمی اطفال و کالج زنان ومامایی امریکا سال ٢٠١۴)

*برنامه و راهنمای ایمن سازی – کمیته کشوری ایمن سازی- سال ۱۳۹۴

*کتابچه مراقبت‌های ادغام یافته ناخوشی‌های اطفال  2(مانا) زیر ماه

*کتابچه مراقبت‌های ادغام یافته ناخوشی‌های اطفال ۲(مانا) ماه تا ۵ سال – ویژه پزشک – سال ۱۳۹۵

*چاپ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی – اداره سلامت کودکان

*نسخه اصلی بر روی سایت دبیرخانه شورای آموزش پزشکی عمومی در دسترس است.


زنان و زایمان

رفرنس جدیدی که اخیرا برای مبحث زنان معرفی شده است کتاب بیماری های زنان و زایمان بکمن میباشد که ویرایش جدید آن توسط انتشارات های اندیشه رفیع و آرتین طب به چاپ رسیده است . البته نسخه چاپ افست کتاب زنان بکمن زبان اصلی نیز از طریق سایت نشر اشراقیه قابل تهیه است. البته خلاصه این کتاب هم توسط دکتر زادمهر تالیف و تدوین شده است که میتوانید از آن برای خلاصه خوانی استفاده کنید . رفرنس قدیمی هم کتاب دنفوث است که به شرح جدول زیر جزو مطالب آزمون بوده است

Danforth David N,et al. Danforth Obstetrics and Gynecology.10th edition. Lippincot, Williams & Wilkins 2008

صفحاتسرفصل
همه صفحات Care Prenatal -1
همه صفحات۴- Early Pregnancy Loss
۷۱-۷۷۵- Ectopic Pregnancy
همه صفحات۸- Drugs in Pregnancy
همه صفحات۱۱- Preterm Labor and Post-Term Delivery
۱۸۶-۱۸۹۱۲- Premature Rupture of the Membranes
۱۹۸-۲۰۵۱۳- Intrauterine Growth Restriction
همه صفحات۱۴- Multiple Gestation
همه صفحات۱۵- Diabetes Mellitus and Pregnancy
همه صفحات۱۶- Hypertensive Disorders of Pregnancy
همه صفحات۱۷- Medical and Surgical Complications of Pregnancy
همه صفحات۲۱- Placenta Previa and Abruption
همه صفحات۲۳- Stillbirth and Intrauterine Fetal Demise
همه صفحات۲۴- Complications of Labor
۴۵۲-۴۵۴۲۵- Complications of Delivery
همه صفحات۳۲- Contraception
همه صفحات۳۳- Induced Abortion
همه صفحات۳۴- Pelvic and Sexually Transmitted Infections
همه صفحات۳۵- Benign Vulvovaginal Disorders
همه صفحات۳۶- Amenorrhea
همه صفحات۳۷- Abnormal Uterine Bleeding
همه صفحات۳۸- Syndrome Premenstrua
۷۰۵-۷۱۰۴۰- Infertility
۷۱۶-۷۱۸۴۱- Endometriosis
همه صفحات۴۲- Menopause
۹۱۶-۹۲۱۵۵- Leiomyomata
۹۸۹-۹۹۷۵۹- Human Papillomavirus and the Management of the Abnormal Pap Test
همه صفحات۶۲- Management of the Adnexal Mass
همه صفحات۶۳- Gestational Trophoblastic Neoplasms

علاوه بر موارد بالا فصل‌های زیر از کتاب کارنت ۲۰۱۳ منبع آزمون پذیرش دستیار تخصصی خواهند بود:

(Current Diagnosis and Treatment Obstetrics and Gynecology-2013)

*فصل ۳۶- Imaging in Gynecology

*فصل ۳۷- Pediatrics and Adolescent Gynecology

*فصل ۴۶- Therapeutic Gynecologic Procedures

بر اساس نظر کارگروه تخصصی کمیته تعیین منابع آزمون‌های جامع پزشکی آخرین چاپ کتاب :

Obstetrics & Gynecology – Charles R. B. Beckmann et. al., American College of Obstetricians and Gynecologists- 2019

به عنوان منبع آموزش مباحث بالینی زنان و زایمان اعلام شد و برای آزمون‌های پیش کارورزی از سال ۱۴۰۰ و چهل و هشتمین دوره پذیرش دستیار تخصصی به استثنای فصل‌های ۳۳و ۳۴ و (صفحات ۱۰۳۳ تا آخر کتاب Appendices) مرجع اصلی خواهد بود.


چشم پزشکی

چشم پزشکی عمومی/ مولفین: محمدعلی جوادی، دکتر سپهر فیضی و دکتر دانیال نجدی/ نشر فرهنگ فردا/ ویراست دوم ۱۳۹۷

شامل: همه فصل‌های کتاب به استثنای فصل‌های: ۱۰،۱۹، ۲۰، ۲۳،۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۸، ۲۹ برای آزمون‌های پیش کارورزی و همه فصل‌های کتاب به استثنای فصل ۱۰ برای آزمون پذیرش دستیار تخصصی.


ارتوپدی

منبع آموزش و مرجع سوالات مباحث بالینی ارتوپدی در آزمون‌های جامع پیشکارورزی و آزمون صلاحیت بالینی دوره دکترای پزشکی عمومی کتاب ” درسنامه ارتوپدی و شکستگی‌ها” تالیف دکتر بهادر اعلمی هرندی و همکاران – ویرایش ششم – چاپ سال ۱۳۹۸ به استثنای موارد زیر خواهد

بود:

فصل ۱۴ از صفحه ۲۷۶ (از ابتدای مبحث گیرکردن فمور و استابولوم) تا آخر فصل

فصل ۱۸

فصل ۲۰

فصل ۲

مرجع سوالات مباحث بالینی ارتوپدی در چهل و هشتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی کل کتاب نامبرده خواهد بود.


اورولوژی

اورولوژی عمومی/ مولفین: دکتر ناصر سیم فروش، دکتر اکبر نورعلیزاده، دکتر محمد حسین سلطانی با همکاری اعضای هیات علمی منتخب سراسر کشور/ انتشارات تیمورزاده / ویراست دوم – چاپ اول/ ۱۳۹۶

شامل فصل‌های: ۱،۲،۷،۸،۹،۱۰،۱۱،۱۲،۱۳،۱۵،۱۶،۱۷،۱۹،۲۰،۲۱،۲۲،۲۶۷۲۷،۲۸،۲۹،۳۰،۳۱،۳۲،۳۴،۳۵،۳۷،۳۹،۴۱،۴۲،۴۳،۴۶


فارماکولوژی

برای مبحث فارماکولوژی کتاب آزمون و خلاصه فارماکولوژی کاتزونگ ۲۰۲۱ به عنوان رفرنس معرفی شده است . این کتاب هم به صورت زبان اصلی و هم به صورت ترجمه فارسی در دسترس است . برای مشاهده مطالب کتاب خلاصه و آزمون های فارماکولوژی کاتزونگ میتوانید اینجا را کلیک کنید

Katzung Bertam G. Pharmacology: Examinatoin & Board Review/ Mcgrawhill/10th edition/ 2013

سرفصل‌هاعناوین و زیر فصل‌ها
قسمت ۲- داروهای اتونومیکلوکرهای کولینوسپتور و بازیاب های کولین استراز ۸ بلوکرهای آدرنوسپتور ۱
قسمت ۳- داروهای قلبی – عروقیداروهای مورد استفاده در هیپرتانسیون ۱۱ وازودیلاتورها و درمان آنژین ۱۲ نارسائی قلبی ۱۳ داروهای دیورتیک ۱۵
قسمت ۴- داروهای مؤثر بر عضلات صافهیستامین، سروتونین و آلکالوئیدهای ارگوت ۱۶ داروهای متسع کننده برونش و سایر داروهای مورد استفاده در آسم ۲
قسمت ۵- داروهای سیستم عصبی مرکزیداروهای آرامبخش – خواب آور ۲۲ داروهای ضد صرع ۲۴ داروهای موثر در پارکینسون ۲۸ داروهای موثر در درمان آلزایمر داروهای ضدجنون ۲۹ داروهای ضد افسردگی ۳۰ داروهای مخدر/ شبه تریاک (اپیوئیدی) و آنتاگونیست‌ها ۳
قسمت ۶- داروهای مؤثر بر خون، التهاب و نقرسداروهای مورد استفاده در اختلالات انعقاد خون ۳۴ داروهای مورد استفاده در درمان هیپرلیپیدمی ۳۵ داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، استامینوفن ۳
قسمت ۷- داروهای آندوکرینتیروئید و داروهای ضد تیروئیدی ۳۸ کورتیکواستروئیدها و آنتاگونیست های مربوطه ۳۹ هورمون های گنادی ۴۰ هورمون‌های پانکراس و داروهای ضد دیابت ۴۱
قسمت ۸- داروهای شیمی درمانیپنی سیلین‌ها و سفالوسپورین‌ها ۴۳ کلرامفنیکل و تتراسیکلین‌ها و ماکرولیدها ۴۴ آمینوگلیکوزیدها ۴۵ سولفونامیدها و تری متوپریم، فلوئوروکینولون‌ها ۴۶ داروهای ضدمیکوباکتری ۴۷ داروهای ضد ویروس (ضد هرپس و آنفلوانزا) ۴۹ کاربرد بالینی داروهای ضدمیکروبی ۵۱
قسمت ۱۰ – مباحث ویژهاداره بیمار مسموم ۵۸ داروهای مورد استفاده در بیماری‌های گوارشی ۵۹ مکمل‌ها و داروهای گیاهی ۶۰

بر اساس نظر گروه تخصصی کمیته تعیین منابع آزمون‌های جامع پزشکی در صورتیکه منبع نامبرده به‌روز رسانی و در دسترس نباشد در دوره‌های بعد منبع مناسب و به روز جایگزین تعیین خواهد شد.

دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر . میشه خلاصه بگید که فرق اینترن و اکسترن چیه ؟ فرق اینترن و اکسترن توی شرح وظیفه ست یا صرفا سال تحصیلی ؟ مرسی

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
preloader