skip to Main Content

سال نو مبارک ، سفارش های کتب فارسی که از تاریخ ۲۶ اسفند ثبت میشوند از تاریخ ۶ فروردین و کتاب های زبان اصلی از ۱۸ فروردین ارسال خواهند شد.

کتاب های ترم اول اتاق عمل

آشنایی با کتاب های رشته اتاق عمل - ترم اول

امروزه بیشتر از گذشته اهمیت نقش پرسنل جراحی آموزش‌دیده و ماهر در سیستم بهداشتی درمانی بر همگان روشن شده است. تکنولوژیست های اتاق عمل عضو مهمی از تیم جراحی و مراقبتی هستند که در ارتباطی نزدیک با جراحان ، متخصصان بیهوشی و پرستاران در مسیر تأمین مراقبتی مطلوب برای بیماران فعالیت دارند .

آشنایی با رشته اتاق عمل

رشته اتاق عمل شاخه‌ای از علوم پزشکی است که در طول دوره کارشناسی، دانشجویان با اصول جدید اتاق عمل و تکنولوژی‌های جراحی برای جراحی‌های تخصصی و فوق تخصصی آشنا می‌شوند و آموزش‌های لازم جهت مراقبت و کمک به مدیریت بیمار در دوران قبل، حین و بعد از عمل را فرامی‌گیرند. اگر از علاقه‌مندان به رشته اتاق عمل هستید در نظر داشته باشید با توجه به طولانی بودن زمان برخی از جراحی‌ها، لازم است تا برای فعالیتی مفید و مطلوب در این رشته، از انگیزه و توان جسمی نسبتاً بالایی برخوردار باشید.

در ادامه می‌توانید با منابع مطالعاتی این رشته در ترم اول آشنا شوید.

فیزیولوژی

در فیزیولوژی به بررسی کارکرد اندام‌های (ارگان) مختلف بدن مثلاً وظیفه سیستم خون رسانی در بدن، وظیفه کلیه در بدن، اعمال ششها در بدن و غیره و درک دقیق عملکرد این ارگانها و سیستم‌ها با کمک روابط و اصول فیزیک و ریاضی، پرداخته می‌شود. فیزیولوژی در آموزش پزشکی اهمیت بسیار دارد و در طی دوره علوم پایه به دانشجویان تدریس می‌شود

ضروریات فیزیولوژی پزشکی

QR خلاصه فیزیولوژی پزشکی گایتون – هال ۲۰۱۶

خلاصه گایتون - خرید کتاب فیزیولوژی

آناتومی تشریح عمومی

در این درس به صورت گام به گام تمام مفاهیم ضروری درس آناتومی بدن انسان، توضیح داده شده است، این آموزش پیش نیازی کاملاً ضروری در جهت درک مفاهیم درس آناتومی که مورد نیاز دانشجویان پزشکی و رشته های مرتبط با آن نظیر اتاق عمل می باشد .

کلیات آناتومی – دکتر مهدی زاده ( آناتومی عمومی + آزمون )

کلیات آناتومی عمومی دکتر مهدی زاده

آناتومی عمومی – نراقی

آناتومی عمومی به همراه اطلس - دکتر نراقی و مهدی زاده و پاسبخش

بیوشیمی

بیوشیمی علم گسترده و پیچیده ای است که با توجه به فرار بودن مطالب، فراگیری آن مشکل می باشد. این موضوع برای دانشجویان کلیه مقاطع علوم پزشکی و البته رشته هایی نظیر اتاق عمل مشکل ساز است . با توجه به این که این درس عملا زیر بنای فراگیری علوم پزشکی و زیست شناسی و فهم بسیاری از مفاهیم زیستی می باشد، یادگیری آن امری مهم و ضروری خواهد بود.

کتاب بیوشیمی به زبان ساده

GBS بیوشیمی هارپر ۲۰۱۵

خلاصه بیوشیمی برای رشته علوم پزشکی - خرید کتاب بیوشیمی هارپر

روانشناسی عمومی

روان شناسان عمومی برای کسب دانش بالینی به صورت حرفه ای تعلیم دیده اند و آنها به وسیله ی این تجربه و رشته سعی در کمک به بیمار دارند . برای دانشجویان رشته های مرتبط با علوم پزشکی به جهت قرار داشتن بیمار در شرایط بحرانی ( بیماری ) عملا درک این موضوع که چکونه میتوان بیمار را به لحاظ روحی و عاطفی کنترل کرد بسیار حائز اهمیت است . لذا حتی پرسنل درمانی اتاق عمل نیز باید در این راستا مفاهیم کلی را بیاموزند .

روانشناسی عمومی و اجتماعی برای پرستار

روانشناسی عمومی اتاق عمل

بهداشت در اتاق عمل

این درس به عنوان درسی تخصصی از دانش بهداشت در اتاق عمل می باشد . دانشجویان رشته های مرتبط با علوم پزشکی هر یک به نحوی با مسائل بهداشتی خاصی برخورد دارند و در همین راستا باید برای هر یک از این موضوعات دانش خون را به طور تخصصی به کار گیرند . بهداشت عمومی و فردا که افراد در نظام درمان با آن رو به رو هستند در دروس بهداشت عمومی مورد بررسی قرار میگیرد

کلیات بهداشت عمومی

پرستاری سلامت ( جامعه/ فرد و خانواده/ محیط )

اصول و فنون و مهارت

کارشناسان و تکنسین های اتاق عمل همگی بایستی با اصول اولیه مهارتی برای اتاق آشنا باشند . در این درس دانشجویان این رشته هنر درمان بالینی در اتاق عمل را فرا میگیرند . البته این بخش از آشنایی مهارتی در واقع اولین مرحله از آشنایی آنها با روش کار در اتاق عمل میباشد . در ترم های بعدی این اصول به تفکیک برای دانشجویان ارائه خواهد شد .

اصول و فنون مهارت های بالینی اتاق عمل

اصول استریلیزاسیون و ضد عفونی

یکی از مهم ترین بخش های درمان , جلوگیری از افزایش خطر ریسک بیماری به وسیله ی آلودگی های محیط بیمارستانی است . در واقع هر یک از پرسنل درمان باید با این نکته آشنا باشند که بیماران به خاطر کاهش ایمنی بدن در حین بیماری ممکن است با آلودگی های دیگری نیز دجار مشکل شوند . لذا دانش استریلیزاسیون تجهیزات و محیط بیمارستانی بسیار حائز اهمیت است

اصول استریلیزاسیون و ضدعفونی

تکنیک های ضدعفونی و استریل برای تکنولوژیست های جراحی

تجهیزات الکتریکی اتاق عمل و واحد استریلیزاسیون

فناوری اطلاعات

درس فناوری اطلاعات یا در اصطلاح انگلیسی Information technology به عنوان یکی از مهم ترین و البته به روز ترین مباحث در علوم پزشکی به دانشجویان و به خصوص تکنسین های این رشته این امکان را میدهد که با استفاده از به روز ترین امکانات و تکنولوژی ها اقدام به سهولت کار در اقدامات درمانی خود کنند . از فناوری اطلاعات بیشتر در حوزه ی نظام سلامت و ارتقای کیفیت سیستم درمانی استفاده میشود لذا اکثریت رشته های علوم پزشکی به دانش این رشته نیازمند هستند .

فناوری اطلاعات در پرستاری

مقدمه ای بر تکنولوژی جراحی

در این درس تکنولوژیست های جراحی یا همان تکنسین اتاق عمل که به عنوان فرد اسکراب هم معرفی میشوند اصول اولیه و مقدماتی تکنولوژییست جراحی برای ارئه خدمات در بالین بیمار را فرا میگیرند . در این درس تکنولوژیست لتاق عمل که همان تکنسین اتاق است آموزش هایی در رابطه با استفاده از آخرین تکنیک ها و فناوری های روز جراحی میبیند که به او و جراح کمک میکند تا بهترین و اصولی ترین پروسیجر را برای درمان بیمار در اتاق عمل به اجرا گذارند . همانطور که از ابتدا ذکر کردیم اتاق عمل فقط با جراح کارایی ندارد . وجود تکنسین ها و کمک جراحان بسیار در روند درمان حائز اهمیت است . یکی از معتبرترین رفرنس هایی که به تکنسین های جراحی کمک میکند کتاب اصول جراحی شوارتز است که اکثریت جراحان از آن بهره میبرند .

تکنولوژی جراحی عمومی

مقدمه ای بر تکنولوژی جراحی

راهنمای بالینی تکنولوژی جراحی

در این مقاله ما سعی داشتیم که عناوین مهم و معتبری که برای ترم اول رشته اتاق عمل مورد استفاده اساتید و دانشجویان سراسر کشور است را به شما مخاطبین معرفی نماییم . این سلسه مقالات سعی دارد که با ارائه ی کلیاتی از این رشته هم دانشجویان و هم متقاضیان و علاقمندان به این رشته را با منابع اصلی و رفرنس های معتبر آشنا سازد . شما میتونید در ادامه در مقالات بعدی با دروس ترم های بعد این رشته و بالطبع کتب مورد استفاده دانشجویان در ترم های بعدی آشنا شوید .

کتاب « ضروریات فیزیولوژی پزشکی » بر اساس چه کتاب‌هایی تألیف شده و برای چه گروهی از دانشجویان پزشکی و داوطلب آزمون‌ها مناسب است؟

این کتاب بر اساس نکات مهم و کاربردی دو کتاب « فیزیولوژی پزشکی» گایتون و « کلیات فیزیولوژی پزشکی» گانونگ نوشته‌شده است و محتوای آن بر اساس سرفصل‌های معرفی شده توسط وزارت بهداشت برای آمادگی داوطلبان جهت شرکت در آزمون‌های کاردانی به کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های پرستاری، اتاق عمل، هوشبری و سایر رشته‌های پیراپزشکی مناسب است.

بهترین منبع و مرجع به شکل خلاصه برای مبحث فیزیولوژی چیست؟

معمولاً منابع معتبری که در فیزیولوژی وجود دارند کتاب‌های قطور و حجیمی هستند که فیزیولوژی هرکدام از اندام‌ها و دستگاه‌های بدن را به‌طور مفصل شرح می‌دهند. مراجعه به این منابع برای دانشجویان و محققانی که زمان کافی دارند بسیار سودمند است اما برای کسانی که زمان زیادی برای خواندن منابع حجیم ندارند، « خلاصه فیزیولوژی پزشکی گایتون- هال ۲۰۱۶» بهترین منبع برای مبحث فیزیولوژی است که می‌توانند سریع‌تر به پاسخ سؤالات خود، به شکل مختصر دست پیدا کنند.

چاپ سوم کتاب آناتومی عمومی- نراقی شامل چه فصل‌هایی است؟

کتاب آناتومی عمومی در چاپ سوم خود ازنظر فصل‌بندی، ترکیب عناوین، ویراستاری و محتویات دستخوش تغییرات بسیاری گردیده است که فهرست مطالب آن به شرح زیر است:
فصل اول: استخوان‌شناسی
فصل دوم: عضله‌شناسی
فصل سوم: دستگاه تنفس
فصل چهارم: دستگاه گردش خون
فصل پنجم: دستگاه گوارش
فصل ششم: دستگاه ادراری ـ تناسلی
فصل هفتم: غدد مترشحه‌ی داخلی
فصل هشتم: بینایی و شنوایی
فصل نهم: پوست
فصل دهم: دستگاه عصبی

منبع مناسب برای درس روانشناسی عمومی و یادگیری مفاهیم کلی روانشناسی در رشته اتاق عمل چیست؟

به دلیل امکان قرار گرفتن بیمار در شرایط بحرانی در طول جراحی، درک مفاهیم روانشناسی برای پرسنل اتاق عمل از اهمیت بالایی برخوردار است. به‌طوری‌که توانایی کنترل بیمار ازلحاظ روحی و عاطفی را داشته باشند. کتاب «روان شناسی عمومی و اجتماعی برای پرستار» با پرداختن به آموزش تشخیص و درمان مشکلات سلامتی در ابعاد وجودی انسان، منبع مفیدی برای دانشجویان رشته اتاق عمل است.

ویژگی‌هایی که کتاب « اصول و فنون مهارت های بالینی اتاق عمل » را از دیگر منابع درس اصول و فنون مهارت‌ها متمایز می‌کند چیست؟

این کتاب مرجعی کاربردی و قابل‌استفاده برای تمامی اساتید، دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل و تکنولوژیست‌های اتاق عمل شاغل در بالین است که در آن رایج‌ترین پروسیژرهای موردنیاز یک تکنولوژیست جراحی به شکل واضح و گام‌به‌گام شرح داده‌شده است. استفاده از تصاویر باکیفیت برای هر پروسیژر به سهولت درک این مفاهیم افزوده است. همچنین در این مجموعه برای اولین بار، معادل تمامی اختصارات پزشکی به‌طور کامل استفاده‌شده تا به فهم بهتر کمک نماید و آن را به یکی از جامع‌ترین منابع در زمینه آموزش اصول و فنون مهارت‌های بالینی برای تکنولوژیست‌های اتاق عمل تبدیل کند.

منبعی شامل واژگان و اصطلاحات پرکاربرد جراحی و اتاق عمل مناسب برای دانشجویان رشته اتاق عمل چیست؟

کتاب « راهنمای بالینی تکنولوژی جراحی» مرجعی کامل برای درک لغات و اصطلاحات جراحی است که بر اساس نیاز دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی به‌خصوص دانشجویان اتاق عمل تهیه‌شده است، که می‌توانید در آن واژگان پرکاربرد مرتبط با رشته اتاق عمل را با قلمی ساده بیابید. ازآنجاکه آشنایی با اصطلاحات کاربردی جراحی‌های عمومی و تخصصی از اهداف درس اصطلاحات پزشکی دانشجویان اتاق عمل است، مطالبی در ارتباط با این هدف در کتاب قرار داده‌شده است. همچنین مباحث پایه‌ای موردنیاز دانشجویان اتاق عمل مانند: ابزارها، داروها، تجهیزات، روش‌های بخیه و پروسیجرهای رایج جراحی در کتاب گنجانده‌شده است.

در ترم اول از دوره کارشناسی اتاق عمل، چه درس‌هایی به‌عنوان دروس تخصصی ارائه می‌شوند؟

دروس تخصصی ارائه‌شده در ترم اول کارشناسی رشته اتاق عمل به شرح زیر است:
فیزیولوژی
آناتومی تشریح
اصول و فنون مهارت‌ها
بیوشیمی
روانشناسی عمومی
بهداشت اتاق عمل
اصول استریلیزاسیون فن‌آوری اطلاعات
مقدمه‌ای بر تکنولوژی جراحی

0 دیدگاه

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
preloader