skip to Main Content

کتاب های ترم دوم رشته علوم آزمایشگاهی

کتاب های ترم اول علوم آزمایشگاهی - معرفی رشته علوم آزمایشگاهی

در این مقاله سعی داریم تا به طور خلاصه شما مخاطبان عزیز را با دروس و کلیات رشته ی علوم آزمایشگاهی آشنا کرده و در کنار آن دروس اختصاصی این رشته در دوره ی کارشناسی برای ترم دوم را معرفی کنیم .
رشته علوم آزمایشگاهی یکی از مهم ترین رشته های پیراپزشکی است . رشته علوم آزمایشگاهی به علت اهمیت آن در تشخیص اختلالات و بیماری ها بسیار برای روند درمان حیاتی است . اصولا پزشکان با توجه به آزمایشات بالینی و آزمایشگاهی است که میتوانند علت بیماری را پیدا و رویه ی درمانی را آغاز کنند.

حالا به سراغ تعریف اصلی این رشته میرویم :
رشته علوم آزمایشگاهی از پرطرفدارترین رشته های گروه علوم تجربی است که جزو شاخه های علوم پزشکی به حساب می آید که تاثیر زیادی در بهداشت و کاهش هزینه‌های درمان داشته است. این رشته برای تشخیص و درمان و همچنین پیشگیری و پیگیری بیماری‌های مختلف علوم پزشکی کمک بسیاری کرده است. زمینه فعالیت این رشته بیشتر در ارتباط با آنالیز آزمایشگاهی خون و مایعات بافتهای بدن است.

افرادی که در رشته علوم آزمایشگاهی تحصیل می کنند با آزمایش های بیوشیمیایی و هماتولوژی می توانند پزشک در تشخیص بیماری یاری کنند. قبل از انقلاب این رشته هم به صورت کارشناسی دایر بود و بعد از آن در مقطع کاردانی و همچنین دکترای حرفه ای نیز دانشجو می پذیرد.

بازار کار این رشته در ایران به جهت تخصصی بودن آن مثل تمام کشورهای دیگر بسیار خوب است . هر رشته ای در زمینه ی درمان به جهت نیاز طبیعی انسان همواره جزو لاینفک احتیاجات انسان ها است .
این زمینه های شغلی را میتوان در فرصت های شغلی زیر خلاصه کرد


  • آزمایشگاه‌های مراکز بهداشتی درمانی
  • آزمایشگاه‌های تشخیص طبی خصوصی و غیر خصوصی
  • انستیتوها و مراکز تحقیقاتی و آموزشی
  • کارخانه‌های تولید وسایل و مواد آزمایشگاهی
  • شرکت های پخش فراورده‌های بیولوژیکی و آزمایشگاهی
  • پزشکی قانونی
  • سازمان انتقال خون

کتاب های ترم اول علوم آزمایشگاهی

درس هایی که در رشته علوم آزمایشگاهی تدریس می شود تا حد زیادی مشابه دروس پایه در پزشکی هستند. دانشجویان در رشته علوم آزمایشگاهی در مقطع کارشناسی پیوسته ۱۳۰ واحد را می‌گذراند که ۱۶ واحد آن کارآموزی است. درس هایی که مورد مطالعه قرار می گیرد شامل دو قسمت و تخصصی هستند. حالا به سراغ دروس ترم دوم این رشته در مقطع لیسانس یا همان کارشناسی میرویم .

۱ – بیوشیمی عمومی و آزمایشگاه بیوشیمی

در این درس با مبانی بیوشیمی عمومی بر اساس اصول و پایه شیمی عمومی که در ترم قبل آموخته ایم آشنا میشویم . این مبحث شامل دروس نظری و عملی است که در بخش آزمایشگاهی به مباحث عملی آن در آزمایشگاه پرداخته میشود .

مجموعه کتابهای علوم آزمایشگاهی بیوشیمی عمومی تئوری + CD

خلاصه دروس علوم آزمایشگاهی : بیوشیمی ( ALS )

۲ – فیزیولوژی نظری و عملی

فیزیولوژی دانش بررسی نحوه کارکرد اندام های مختلف بدن می باشد. فیزیولوژی از شاخه های زیست شناسی که خود به زیرشاخه های فیزیولوژی جانوری، فیزیولوژی گیاهی، فیزیولوژی سلولی، نوروفیزیولوژی تقسیم می شود. فیزیولوژی همچنین یکی از دانش های پایه ای در پزشکی است که ارتباط تنگاتنگی با دانش کالبد (آناتومی) دارد.

QR خلاصه فیزیولوژی پزشکی گایتون – هال ۲۰۱۶

چکیده فیزیولوژی گایتون هال ۲۰۱۶

خلاصه فیزولوژی خرید کتاب فیزیولوژی گایتون

۳ – فیزیک و آمار حیاتی

دانش آمار حیاتی و احتمالات یکی از شاخه‌های ریاضیات است که ما از آن به عنوان یک تکنیک محاسباتی در حوزه مهندسی پزشکی استفاده می‌کنیم. یکی از اهداف عمده ما در کاربرد این ابزار، ساختن مدل‌های ریاضی از پدیده‌هایی است که بخشی از عوامل مؤثّر در رفتار آن‌ها برای ما ناشناخته و مجهول است تا بتوانیم در این پدیده‌ها نیز بر اساس دانسته‌های موجود، بهترین تصمیم آماری ممکن را بگیریم.  در مسیر کسب این تکنیک ریاضی، با شگفتی‌های متعدّدی هم برخورد می‌کنیم و تلاش می‌کنیم با تفکر در عرصه حیات، از برخی از رازهای آفرینش رازگشایی کنیم.

مبانی و روشهای آمار زیستی – فلاح زاده

DRS مرور جامع آمار زیستی

۴ – روانشناس عمومی

برای این درس کتاب های مختلفی از طرف اساتید معرفی میشود که ما در اینجا به اصلی ترین ها میپردازیم .

روانشناسی عمومی اتکینسون و هیلگارد – جلد هارد

۵ – انگل شناسی به همراه آزمایشگاه انگل

انگل شناسی پزشکی مارکل ۲۰۰۶

انگل شناسی پزشکی مارکل ۲۰۰۶

تک یاخته شناسی پزشکی ویرایش دوم – تک رنگ

برای کنکور انگل ‌شناسی

۶ – بافت شناسی و آزمایشگاه بافت شناسی

کتاب سلول شناسی و بافت شناسی عمومی انسان

بافت شناسی جان کوئیرا ۲۰۱۸ – ترجمه اساتید دانشگاه تهران

0 دیدگاه

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top