skip to Main Content

کتاب های ترم اول مامایی

مامایی

رشته مامایی، دلهره‌آور ولی جذاب. شاید خیلی از دانشجوها به امید اینکه خب میرم رشته مامایی و روزی چندتا بچه گوگولی دنیا میارم و پولمو می‌گیرم و میام خونه استراحت می‌کنم بروند سمت این رشته. اما می‌خوام بگم که دانشجوی عزیز، زهی خیال باطل!

اگه بخوام یه پروسه کوچیک از این رشته رو بهتون بگم باید برگردیم قبلتر از زایمان. میگم قبلتر یعنی خیلییی قبلتر یعنی حدودای آشنایی ازدواج! در واقع وظایف یک ماما شامل مشاوره قبل و بعد و حین ازدواج، آموزش نحوه تنظیم خانواده و مراقبت از کودک در دوران بارداری و زایمان طبیعی و سزارین و همچنین مراقبت بهداشتی مادر و کودک در زمینه‌های بهداشت هست.

قبل از دوره حاملگی ماما این موضوع رو بررسی می‌کنه که آیا یک خانم توانایی باردار شدن رو داره یا نه؟ و اگر باردار شدن براش خطر داشته باشه و یا برای فرزندش مشکلی به وجود بیاره مثلا اگر فرد دیابتی باشه یا بیماری قلبی پیشرفته داشته باشه و یا سابقه خانوادگی ناهنجاری‌های ژنتیکی در مادر وجود داشته باشه و یا اینکه چندبار بچه سقط کرده باشه باید قبل از بارداری با ماما مشورت کنه و آزمایش‌های لازم را انجام بده تا بارداری و زایمان بی‌خطری داشته باشه.

تازه اینایی که تا الان گفتیم بخش کوچیکی از کارهای یه ماما هست. با این وجود هنوزم میخاین وارد این رشته بشین؟ اگه آره که بزن بریم میخوام کتاب‌هایی که قراره ترم اول این رشته بخونی رو بهت معرفی کنم.

خب دانشجوهای مامایی طی ۸ ترمی که دارن یه سری دروس عمومی و نظری رو باید بگذرونن. حالا تازه ترم اول اکثر درسا تخصصی عمومی علوم پزشکی هستن که شامل دروس زیر میشه:

  • آناتومی تشریح عمومی
  • فیزیولوژی
  • بیوشیمی
  • اصول و فنون پرستاری و مامایی
  • سلول و بافت شناسی
  • روانشناسی عمومی

هر کدوم از این درسا، یه سری منبع و کتاب دارن که خوندنشون به یادگیری بیشتر و گرفتن نمره‌های بالاتر کمک می‌کنن که در ادامه مقاله معرفیشون می‌کنیم.

درس آناتومی تشریح عمومی

توی این درس قدم به قدم آناتومی بدن انسان تشریح داده شده که یک پیش نیاز ضروری برای دانشجوهایی هست که بیشتر کارشون تو اتاق عمله. منابع این درس جذاب شامل:

کتاب آناتومی تشریح عمومی

این منبع بر اساس سرفصل‌هایی که داره، ترکیبی از جدیدترین منابع در زمینه آناتومی عمومی هست. طراحی کتاب و رنگ‌بندی که داره، کتاب رو جذاب و خوانا کرده که همین باعث شده جزء منابع اصلی و مهمی باشه که دانشجویان باید بخونن.

کتاب آناتومی عمومی نراقی

توی این کتاب دانشجو با تشریح اعضای بدن و طرز کارشون آشنا میشه که باعث میشه توی اتاق زایمان وقتی با مادر روبرو میشه یه چیزایی راجع به بدنش بدونه و هول نکنه!

کتاب آناتومی عمومی دکتر شیرازی

این کتابم از اسمش پیداست که چیه. یه سری اطلاعات عمومی ولی دقیق از آناتومی بدن و نحوه کار اعضای بدن هست. کتاب شامل سرفصل‌هاییه که هر فصل به طور کامل عنوان مورد نظر رو توضیح میده.

درس فیزیولوژی

فیزیولوژی یکی از اون درسای شیرینه که سر کلاس غرقش میشی و سر هر فکتی که از استاد می‌شنوی، دهنت از تعجب باز میمونه! فیزیولوژی باعث میشه راجب سازوکارهای بدن بیشتر آشنا شید و تو اتاق عمل با اعتماد به نفس حضور داشته باشین.

منابع این درس شیرین شامل:

کتاب فیزیولوژی برای پرستاری و مامایی

این کتاب مطالب پایه و بنیادی فیزیولوژی رو به صورت ساده و با شکل‌ها و جداول آورده که بتونین راحت‌تر با ترکیب نوشته و عکس لپ مطلب رو بفهمین.

کتاب ضروریات فیزیولوژی پزشکی

احتمال زیاد گایتون و گانگوگ و منابعی که دارن معرف حضورتون هستن. این کتاب هم یه سری نکات مهمی که این دو بزرگوار توی کتاباشون گفتن رو داره که خیلی به درد می‌خوره و خوندنش خالی از لطف نیست.

کتاب چکیده فیزیولوژی گایتون و هال

این کتاب چندین و چند ساله که جزو منابع پرفروش فیزیولوژی به حساب میره. این منبع بیشتر روی مطالب بالینی و پیش بالینی مانور میده و مطالب پیچیده رو یه جورایی قابل فهم توضیح و تفسیر می‌کنه.

کتاب QR خلاصه فیزیولوژی پزشکی گایتون ۲۰۲۱

این کتاب یکی از معدود کتاباییه که تو حیطه فیزیولوژی، مطالب رو در عین سادگی توضیح میده و در عین حال حاوی نکات مهم و روزمره‌ای در مورد فیزیولوژی پزشکی هست.

بیوشیمی

بیوشیمی از اون درسای پیچیده و مفهومیه که یه جورایی مطالبش فراره و باید همش مرور بشه. از اونجایی که دانشجوهای مامایی باید با اصول بیوشیمی بدن آشنا بشن، خوندن این درس با منابع قوی خیلی مهمه. منابع معرفی شده این درس هم شامل موارد زیر میشه:

کتاب GBS بیوشیمی هارپر

همونطور که گفتیم بیوشیمی یه درس مهم تو علوم پایه هست و موضوعاتی مثل متابولیسم کربوهیدرات‌ها، اندوکرین‌ها، آنزیم‌ها چرخه اسید سیتریک رو به صورت کامل و جامع توضیح میده که خیلی به درد دانشجوهای رشته مامایی میخوره.

کتاب بیوشیمی مصور هارپر۲۰۲۳

این کتاب به متن ساده و در عین حال شیوایی که داره معروفه. اخیرا هم یه سری مفاهیم جدید مثل «بیوشیمی سرطان»، «بیوشیمی بالینی» و «بیوشیمی پیری»، به سرفصل‌هاش اضافه شده که برای تکمیل اطلاعات توی این زمینه عالیه.

اصول و فنون پرستاری و مامایی

یکی از مقدماتی‌ترین دروس تو رشته مامایی، همین درس اصول و فنون پرستاری و مامایی هست. هدف اصلی این درس آشنایی با اصول اولیه درمان و خدمات بالینی پرستاری از بیمارانه. برای این درس کتاب‌های متعددی به‌عنوان منبع معرفی می‌شه که ما چندتا از منابع اصلی رو بهتون معرفی می‌کنیم:

کتاب اصول و فنون پرستاری – نظری و عملی

این کتاب یه منبع کاملی در زمینه‌ی اصول تئوری و مهارت‌های پایه‌ی پرستاری به شمار میاد که چون از تصاویر و نمودارهای هدفدار برای درک بهتر استفاده کرده، بیشتر مورد استقبال قرار گرفته.

کتاب اصول و فنون مامایی و روش کار در اتاق عمل

این منبع سعی کرده تمامی مهارت‌های بالینی پایه‌ای رو که دانشجویان مامایی و بقیه رشته‌های بالینی به عنوان مبنای مهارت‌ها لازم دارن، به طور یک جا ارائه بده و کاملا هم موفق بوده و یک منبع کامل و جامع هست.

کتاب اصول و فنون پرستاری (ویراست دوم)

کتاب اصول و فنون پرستاری شمارو با تمام نقش‌های پرستارا توی حوضه‌های مختلف آشنا میکنه و تمام فرایندهایی که پرستار برای بهبود افراد و جامعه انجام میده به طور کامل توی این کتاب توضیح داده شده.

کتاب اصول و فنون پرستاری پوتر و پری

این کتاب متنی ساده و روون داره و با توضیحاتی که در خصوص مراقبت بالینی از بیمار میده باعث میشه دانشجو موفقیت زیادی در خصوص پرستاری از بیمار کسب کنه.

درس سلول و بافت شناسی

دانشجویان تمامی رشته‌های علوم پایه پزشکی باید درباره بافت‌شناسی و بیولوژی انسان اطلاعات آپدیت و به‌روزی داشته باشن. بافت‌شناسی انسانی و نکات سلولی و مولکولی از مباحثی هست که تو این درس مورد بررسی قرار می‌گیره. این درس منابع زیادی داره که مهم تریناشو معرفی می‌کنیم:

کتاب سلول شناسی و بافت شناسی عمومی انسان

تو این کتاب دانشجو درباره سلول و بافت‌های مختلف به کمک انواع روش‌های میکروسکوپی مطالبی رو یاد میگیره و در ادامه با قوانین اساسی فیزیک نور کوانتم در رابطه با انواع روش‌های میکروسکوپی آشنا میشه.

کتاب مبانی بافت شناسی نظری و عملی

هدف از معرفی این کتاب آشنایی دانشجو با مفاهیم اساسی بافت شناسی بر اساس متن روان و قابل فهمه. تو این کتاب سعی شده با بهره‌گیری از تصاویر میکروسکوپ نوری و الکترونی به مطالب بافت شناسی پرداخته بشه.

کتاب چکیده و نکات کلیدی زیست شناسی سلولی مولکولی و ضروریات مهندسی ژنتیک

این کتاب حاصل ترکیبی از بیولوژی‌های سلولی و مولکولی لودیش، آلبرت، واتسون، کوپر، ویور و مهندسی ژنتیک و کلونینگ ژن تی. براون و پریمرز هست که خلاصه‌ای کامل از رفرنس‌های اصلی محسوب میشه.

درس روانشناسی عمومی

واضحه که هرکسی توی محیط بیمارستان میره و به هر دلیلی بستری میشه، از لحاظ روحی و روانی ممکنه به هم بریزه. برای همین دانشجوی این رشته باید به‌طور دقیق با شرایط روحی و روانی بیمار آشنا بشه تا درک بهتری از حال بیمار داشته باشه و خدمات بهتری بده. به همین دلیل درس روانشناسی عمومی ارائه میشه که منابعش رو بهتون معرفی میکنم:

کتاب روانشناسی عمومی و اجتماعی برای پرستار

این کتاب همونجور که از اسمش پیداست برای درک بهتر پرستار از بیمار تالیف و تدریس میشه و دانشجو یاد میگیره که توانایی مشاوره و برقراری ارتباط با بیمار و مددجو چقد مهمه.

از جمله سایر دروسی که دانشجوهای این رشته در ترم اول باید بگذرونن، دروس عمومی مثل زبان شیرین انگلیسیه که البته برای دانشجویان این رشته به لحاظ آشنایی با منابع زبان خیلی اهمیت داره.

خب اینم خلاصه‌ای از منابع دروس ترم اول مامایی بود که ارائه دادیم. مرسی که تو این مقاله باهامون همراه شدین.

بخش سؤال‌ها و جواب‌های کاربردی

سؤال: بهترین منابع درس آناتومی تشریح عمومی برای رشته مامایی کدام است؟

جواب: تسلط بر دانش آناتومی پیش‌نیازی بسیار ضروری برای دانشجویان پزشکی و رشته‌های مرتبط با آن ازجمله رشته مامایی است. کتاب‌های « کلیات آناتومی – دکتر مهدی زاده ( آناتومی عمومی + آزمون )» ، « آناتومی عمومی – نراقی» و « آناتومی عمومی دکتر شیرازی» سه مورد از بهترین منابع برای یادگیری دانش آناتومی هستند که اکثر دانشجویان پزشکی از این منابع بهره می‌برند.

سؤال: بهترین منبع به شکل خلاصه از کتاب « فیزیولوژی گایتون و هال ۲۰۱۶» کدام است؟

جواب: یکی از مهم‌ترین منابع درس فیزیولوژی پزشکی که در اکثر دانشگاه‌های دنیا تدریس می‌شود «کتاب فیزیولوژی گایتون و هال ۲۰۱۶» است. ازآنجایی‌که مطالعه کامل این کتاب برای بسیاری از دانشجویان دشوار است، سال‌هاست که خلاصه این کتاب موردتوجه اساتید و دانشجویان قرارگرفته است. هرچند ترجمه‌های فارسی بسیاری از این کتاب در بازار وجود دارد، اما دو کتاب «چکیده فیزیولوژی گایتون هال ۲۰۱۶» و «QR خلاصه فیزیولوژی پزشکی گایتون – هال ۲۰۱۶» منابع مناسبی به شکل خلاصه برای مبحث فیزیولوژی پزشکی به شمار می‌روند.

سؤال: منبع مناسب درس بیوشیمی برای رشته مامایی چیست؟

جواب: ازآنجایی‌که درس بیوشیمی زیربنای آموختن علوم پزشکی و زیست‌شناسی است، یادگیری آن امری مهم و ضروری است. دانشجویان رشته مامایی نیز بنا به‌ضرورت آشنایی اولیه با اصول بیوشیمیایی بدن انسان نیاز است که این درس را به‌خوبی فراگیرند .دو کتاب « GBS بیوشیمی هارپر ۲۰۱۵» و « مروری بر بیوشیمی مصور هارپر ۲۰۱۵» منابع مناسبی برای تسلط بر دانش بیوشیمی هستند.

سؤال: برای تسلط بر درس اصول و فنون پرستاری و مامایی چه کتاب‌هایی بخوانیم؟

جواب: درس اصول و فنون یکی از مقدماتی‌ترین دروس تخصصی رشته پرستاری و مامایی است و یکی از مشترکات دو رشته پرستاری و مامایی به شمار می‌رود . در این درس دانشجویان اصول اولیه درمان و خدمات بالینی پرستاری از بیماران را فرامی‌گیرند. برای تسلط هر چه بیشتر و بهتر بر این درس مهم، در ادامه تعدادی از منابع مفید در این زمینه را معرفی می‌کنیم:
• اصول و فنون پرستاری – نظری و عملی، نشر اندیشه رفیع
اصول و فنون مامایی و روش کار در اتاق عمل – مهری شمسی، مریم کشاورز
اصول و فنون پرستاری (ویراست دوم) – بابک روزبهان ، شادی دهقان زاده
اصول و فنون پرستاری پوتر و پری – مترجم طاهره نجفی

سؤال: کتاب «روانشناسی عمومی و اجتماعی برای پرستار» برای چه گروهی از دانشجویان پزشکی مناسب است؟

جواب: این کتاب برای یادگیری مفاهیم کلی روانشناسی و شناخت ساختار روانشناسی انسان مناسب بوده و برای درس روانشناسی عمومی توسط اساتید معرفی می‌شود و علاوه بر رشته مامایی می‌تواند منبع مناسبی برای دانشجویان پرستاری، اتاق عمل و هوشبری باشد.

5 دیدگاه

  1. سلام،خیلی ممنون بابت معرفی کتاب ها
    ولی لطفا اجازه بدین یه نکته ای رو خدمت همه دانشجویان مامایی که ترم اول هستن بگم،دروس ترم اول اکثرا به شکل دروس علوم پایه هستن،عملا تهیه کتاب برای این دروس واجب نیست،اما خب هستن دروسی هم که لازمه کتاب براشون تهیه بکنید مثل آناتومی که نیاز به عکس هاش دارید،در این صورت می تونید اطلس کتاب های معتبر رو خریداری کنید که هم به لحاظ قیمت به صرفه تر هست و هم کاربردی تر چون فهم مطالب خیلی از این کتاب ها مشکله و عملا برای دانشجویان پزشکی ضروری هست که کامل و جامع حتی با مطالعه کتاب اونا رو بخونن،شما اگر جزوه کاملی بنویسید یا از جزوات اساتید استفاده کنید کافی هست،عزیزانی که نیاز به راهنمایی بیشتری دارن یا مطمئنم نیستن که فقط نوشتن جزوه کامل هست یا نه می تونن با دانشجویان ترم های بالاتر مشورت کنن،موفق باشید

    1. با سلام .
      پس از گذراندن دروس علوم پایه عملا دروس تخصصی آغاز میشوند . کتاب ویلیامز هم جزو همین کتب تخصصی میباشد .

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
preloader