skip to Main Content

سال نو مبارک ، سفارش های کتب فارسی که از تاریخ ۲۶ اسفند ثبت میشوند از تاریخ ۶ فروردین و کتاب های زبان اصلی از ۱۸ فروردین ارسال خواهند شد.

آشنایی با آزمون جایابی دندانپزشکی

مجموعه سوالات آزمون های جایابی دندانپزشکی + پاسخ تشریحی

آزمون جایابی دانش آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور ( آزمون جایابی دندانپزشکی )

آزمون جایابی چیست؟

آزمون جایابی دانش آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور (یا به اختصار آزمون جایابی دندانپزشکی )، آزمونی است که همه ساله در دو نوبت ( معمولا تابستان و زمستان) به منظور سنجش سطح معلومات دانش آموختگان رشته دندانپزشکی فارغ التحصیلان دندانپزشکی خارج از کشور برگزار می شود.

هدف نهایی این آزمون – همچنان که از نامش پیداست – توزیع دانشجویان مذکور در بین دانشگاههای داخلی است تا این افراد نسبت به گذراندن واحدهای درسی که طبق قانون مکلف به آن هستند، اقدام کنند.

اهمیت آزمون جایابی دندانپزشکی چیست؟

همانند آزمون دستیاری , و نیز  آزمون علوم پایه  دندانپزشکی، آزمون جایابی دندانپزشکی نیز نقش مهمی در ادامه تحصیل و آینده شغلی متقاضیان دارد و از این رو از اهمیت بالایی در بین دانشجویان دندانپزشکی خارج از کشور و به ویژه دانش آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور برخوردار است.

مسوولان وزارت بهداشت با این رویکرد که فارغ التحصیلان علوم پزشکی با جان و سلامتی مردم سروکار دارند، ارزشیابی دانش و مدارک آنان را ضروری می دانند. به گفته آنان مواردی دیده می شود که متاسفانه افرادی با معدل‌های بسیار پایین که در داخل کشور در هیچ دانشگاهی پذیرفته نمی‌شوند در دانشگاه‌های غیر معتبر درس خوانده‌اند و پس از بازگشت به کشور انتظار ارزشیابی مدرک خود را دارند. در همه جای دنیا به همین شکل است و در کشورهای دیگر مانند آمریکا یا انگلیس حتی از ایران که دارای دانشگاه‌های معتبری است به راحتی مدارک پذیرفته نمی‌شود. از این رو آنان آزمون هایی همچون آزمون جایابی دندانپزشکی را روشی برای سنجش اعتبار مدرک و دانش این افراد می دانند.
این آزمون که سالها از برگزاری نخستین دوره آن می گذرد (سی و یکمین دوره آن آذر ماه امسال -۹۶- برگزار می شود) فراز و نشیب ها و گاهی حواشی نیز داشته است. از جمله این که سابقا شرکت در این آزمون به منزله قبولی و نهایتا جایابی بود اما در یکی دوسال اخیر محدودیتهایی برای داوطلبان ایجاد شده و صرف شرکت نمی تواند ضامن موفقیت و ورود به بازارکار باشد.

جزئیات آزمون جایابی و حدنصاب قبولی

در آزمون، نمره منفی اعمال نمی شود. داوطلبان  دانش آموخته  از  دانشگاه های  مورد تأیید وزارت بهداشت،  باید ۶۰ درصد نمره کل آزمون را کسب کنند و پس از آزمون نمره و رتبه کسب شده داوطلبان از  طریق  سایت اینترنتی مرکز سنجش آموزش پزشکی www.sanjeshp.ir اعلام خواهد شد.

منابع آزمون جایابی دندانپزشکی

منابع آزمون جایابی دندانپزشکی خارج از کشور از طریق سایت مرکز سنجش پزشکی ( www.sanjeshp.ir )، بخش منابع آزمون ها،لینک منابع آزمون جایابی دندانپزشکی  قابل دسترسی است.


تعداد شرکت کنندگان آزمون جایابی دندانپزشکی

تعداد شرکت کنندگان آزمون جایابی معمولا حدود ۸۰ نفر است. در دوره۲۹ام آزمون که دیماه ۹۵ برگزار شد ۸۰ نفر و در ۳۰ امین دوره که مرداد ۹۶ برگزار شد، ۷۷ نفر (۲۹ نفر زن و ۴۸ نفر مرد ) شرکت کرده بودند.

ارتباط آزمون جایابی دندانپزشکی با آزمون ملی دانش آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور

طبق مصوبه دویست و بیست و هشتمین جلسه شورای عالی ارزشیابی ( ۱۷ اسفند ۱۳۹۵)، آخرین دوره آزمون جایابی دندانپزشکی تابستان ۱۳۹۷ برگزار خواهد شد. تمامی دانش آموختگانی که تاریخ شروع تحصیل آنان قبل از آگوست ۲۰۰۹ بوده و جهت ارزشیابی مدارک خود ملزم به شرکت و قبولی در آزمون جایابی و گذراندن واحدهای تکمیلی هستند، چنانچه تا تابستان ۱۳۹۷ (آخرین دوره برگزاری آزمون جایابی) موفق به قبولی در آزمون مذکور نشوند جهت ارزشیابی مدارک خود ملزم به شرکت و قبولی در آزمون ملی دانش آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور خواهند بود .

بنابراین به زودی آزمون ملی دندانپزشکی جایگزین آزمون جایابی دانش آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور خواهد شد.

0 دیدگاه

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
preloader