skip to Main Content

سال نو مبارک ، سفارش های کتب فارسی که از تاریخ ۲۶ اسفند ثبت میشوند از تاریخ ۶ فروردین و کتاب های زبان اصلی از ۱۸ فروردین ارسال خواهند شد.

آشنایی با آزمون پزشکی آمریکا یا همان USMLE

آزمون پزشکی آمریکا

رویای پزشکی و ذوق آن بماند، زندگی و تحصیل در آمریکا مقوله دیگری است که هوش از سر و عقل از جان می‌برد!

کیست که نخواهد در آمریکا تحصیلات پزشکی خود را ادامه دهد و یا برای خدمت به کشورش برگردد، یا برای اقامت و زندگی در آنجا قدم بردارد؟

اگر شما هم با خواندن این مقدمه کوتاه به وجد آمده‌اید پس حتما شوق این موضوع را در دلتان دارید.

آزمون پزشکی آمریکا چیست؟

این آزمون یک راه برای دانشجویان پزشکی است که دوره عمومی خود را تمام کرده‌اند و برای ادامه تحصیل می‌خواهند به آمریکا بروند. بعد از اتمام دوره شما دو راه دارید. یا برای خدمت به کشور خودتان برگردید، یا پس از قبولی در قدم سوم، در خاک آمریکا مشغول به خدمت شوید.

مراحل آزمون پزشکی آمریکا

هر کسی مراحل این آزمون را برطبق سلیقه خود می‌چیند!! اما بگذارید یک بار برای همیشه موضوع را روشن کنیم.

آزمون پزشکی آمریکا ۳ مرحله کلی دارد. مرحله ۲ خود شامل ۲ قسمت است.

مرحله سوم هم برای کسانی است که می‌خواهند بعد از اتمام تحصیل در آمریکا بمانند و در آن جا طبابت کنند.

قدم اول

اولین قدم همانطور که انتظار می‌رود ساده‌تر از مراحل‌ دیگر است. شما در این مرحله باید اطلاعات علوم پایه خود را به معرض نمایش بگذارید، اطلاعات مربوط به آناتومی، فیزیولوژی و بیوشیمی و همه ی مواردی که در کتاب های دوره ی علوم پایه مثل فیزیولوزی گایتون و اطلس آناتومی نتر و آناتومی گری و بیوشیمی هارپر با آن دست و پنجه نرم کرده بودید

بنابراین خیلی نگران این مرحله نباشید، چرا که اگر در دانشگاه های ایران مطالعه خوبی داشته باشید و مباحث درسی را به‌طور کامل فرا گرفته باشید، به‌راحتی از این مرحله عبور می‌کنید. برای این دوره معمولا مرور کتاب های علوم پایه یا خواندن کتاب هایی نظیر First aid Usmle step 1 میتواند کاملا کافی باشد

 

عکس جلد کتاب First aid 2022 چاپ افست رنگی از نشر اشراقیه | هارد کاور

قدم دوم خود شامل دو قسمت می‌شود، Clinical Knowledge و Clinical Skills . در ادامه هر یک را کاملا توضیح می‌دهیم.

قدم دوم CK | Clinical Knowledge

اگر در ایران دوره ی رزیدنتی را گذرانده باشید پس می‌توانید مرحله Clinical Knowledge را هم به‌خوبی پشت سر بگذارید. تنها سختی این مرحله این است که باید نمره بالای ۹۰ کسب کنید، وگرنه حتی با نمره ۸۹ هم ممکن است شما را قبول نکنند. برای این دوره هم کتاب های متنوعی وجود دارد ولی بهترین کتابی که میتوانید با آن به طور خلاصه کل موضوعات مربوط به این دوره را ببنید کتاب First aid USMLE Step2 CK است .

آزمون پزشکی آمریکا

پس هرچند که ساده است، اما نمره بالا می‌خواهد.

قدم اول و قسمت اول قدم دوم این امتحان با کامپیوتر انجام می‌شود.

برای گذراندن این دو مرحله شما باید ۸ ساعت پای سیستم باشید. هفت ساعت امتحان و یک ساعت استراحت، که استراحت به ۶ زمان ۱۰ دقیقه‌ای میان امتحان تقسیم می‌شود.

قدم دوم CS | Clinical Skills

از مرحله Clinical Skills دیگر افرادی که اطلاعات عمومی کاملی دارند جدا شده و آمریکا به دنبال بهترین‌ها می‌گردد. پس باید خودتان را برای مرحله هفت خان رستم حاضر کنید.

شاید برایتان جالب باشد که برای این آزمون شما اصلا نیازی به مدرک آیلتس، تافل و… ندارید! دلیل آن هم همین مرحله است.

در این مرحله بازیگرانی به عنوان بیمار پیش شما می‌آیند و شما نه‌تنها باید برای صحبت به زبان انگلیسی کاملا مسلط باشید، بلکه باید بتوانید کاملا درد و مشکل آن‌ها را متوجه شوید. خودتان درنظر بگیرید که آن‌ها می‌آیند تا تسلط شما را بسنجند، پس ممکن است برای امتحان شما هم که شده از اصطلاحات و واژه‌هایی استفاده کنند که در کتاب‌های عادی وجود نداشته باشند.

خلاصه که آن‌ها سعی می‌کنند شما را در مراحل دشوار قرار دهند.

مثلا ممکن است با ناراحتی، احساس درد و مایوسی از شما درخواست یک قرص مسکن کنند و شما نباید به‌خاطر حفظ احترام به آن‌ها قرص دهید، بلکه باید اول به شرایط طرف دقت کنید و ببینید که قرص مسکن، یک لیوان آب یا هر چیز دیگری برایشان ضرری دارد یا خیر!

خلاصه که این مرحله دیگر از دانش بالاتر می‌رود و شخصیت، مهارت، میزان احترام به بیمار و… را با هم می‌سنجد و در نهایت باید گفت که باید دست به سینه در خدمت بیمار باشید و از هر راهی برای حفظ سلامت او استفاده کنید.

قدم سوم

همانطور که گفتیم،‌ اگر بخواهید در خاک آمریکا به طبابت ادامه دهید و از مرحله رزیدنتی فراتر روید، باید این مرحله را بگذرانید، درغیراینصورت نیازی به گذراندن این مرحله نیست.

شما برای این قسمت باید یک معضل کامل را مدیریت کنید، اصل و بنای این قسمت هم همین است. همین که بتوانید یک بیمار اورژانسی را معاینه کنید، آزمایش‌ها و عکسبرداری‌هایی که باید انجام دهد را بنویسید و تا آخر کار که سلامت خود را به‌دست می‌آورد، کنار او باشید.

خبر بد هم اینجاست که اگر در هر یک از این مراحل اشتباهی کرده باشید، سریعا برایتان پیغام می‌آید که بیمار شما فوت کرد! و شما این قدم را از دست می‌دهید.

نکاتی که باید بدانید

  • آزمون پزشکی آمریکا در کشور ایران برگزار نمی‌شود و برای شرکت باید به یک کشور دیگر بروید. مثلا ترکیه و…

  • انتخاب زمان ازمون: قبل از اینکه دوره خودتان را انتخاب کنید به شما اجازه می‌دهند که دوره سه ماهه‌ای را با توجه به شرایط و زمان آن انتخاب کنید اما پس از انتخاب دوره دیگر نمی‌توانید زمان آن را تغییر دهید. پس در انتخاب دقت بسیاری داشته باشید.

  • آیا می‌توانیم زمینه تخصصیمان را انتخاب کنیم؟ خلاصه و مفید خیر!

این اساتید شما هستند که مشخص می‌کنند شما باید در چه زمینه‌ای ادامه تحصیل دهید. معمولا هم بر اساس دانشگاهی که دوره عمومیتان در آن گذشته و نمره‌ها و میزان فعالیتتان رشته را مشخص می‌کنند. پس سعی کنید تا آنجا که می‌شود نمره‌های بالا کسب کنید و در اجتماع باشید. 🥰

  • آیا نمره بالا در این آزمون به معنای مهاجرت به آمریکاست؟ باز هم خیر!

آمریکاست دیگر! توقع ندارید که با یک نمره عالی به شما مجوز اقامت دهند؟ 😄

شما حتی اگر در آزمون‌ها بهترین نمره را هم کسب کنید، باز هم خودتان باید سختی‌های مهاجرت را به جان بخرید و کارهای ویزا و اقامتتان را انجام دهید.

 

 

 

آزمون پزشکی آمریکا در ایران برگزار میشود ؟

آزمون پزشکی آمریکا در کشور ایران برگزار نمی‌شود و برای شرکت باید به یک کشور دیگر بروید

برای آزمون USMLE چه کتابی را بخوانیم ؟

برای آزمون های مرحله ی اول و دوم کتاب های First aid USMLE step1 2022 و Pathoma ۲۰۲۱ معمولا بهترین هستند . البته میتوانید از سری کامل کتاب های USMLE STEP 1 و سری کامل کتاب USMLE Step 2 کاپلان هم استفاده کنید .

بعد از قبولی در ازمون های مرحله اول و دوم , آیا می‌توانیم زمینه تخصص را انتخاب کنیم ؟

خیر , بر اساس قوانین این اساتید شما هستند که مشخص می‌کنند شما باید در چه زمینه‌ای ادامه تحصیل دهید

دیدگاه

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
preloader