skip to Main Content

بهترین ترجمه‌های فارسی از کتاب فیزیولوژی گایتون + معرفی ۷ کتاب

فیزیولوژی گایتون

فیزیولوژی گایتون یکی از معروف‌ترین کتب درسی و حتی خودآموز در زمینه فیزیولوژی می‌باشد که توسط نویسنده پرآوازه آمریکایی، آرتور کلیفتن گایتون به نگارش درآمده است. کتاب فیزیولوژی گایتون به ‌طور کلی به دستگاه عصبی، اصول کلی و فیزیولوژی دستگاه‌های حسی، دستگاه عصبی، حس‌های ویژه، دستگاه عصبی، نوروفیزیولوژی حرکتی و… می‌پردازد.

تاریخچه کتاب فیزیولوژی گایتون

همانطور که گفتیم کتاب فیزیولوژی پزشکی که در ایران به فیزیولوژی گایتون معروف است اولین بار توسط آرتور کلیفتن گایتون، در ۶۵ سال پیش، نوشته شده است و بعدها جان ای هال نیز در اتمام و ویرایش کتاب به او یاری رساند. عمده مطالعات گایتون در ابتدا در زمینه قلب بود و تئوری برون‌ده قلب نیز از مقاله‌های بسیار مشهور وی است.

اما او در سال آخر دوره رزیدنتی خود به بیماری فلج اطفال دچار می‌شود و حرکت پای راست، دست چپ و شانه‌های خود را از دست می‌دهد و به همین دلیل نمی‌تواند دوره رزیدنتی خود را تکمیل کند. همین موضوع باعث می‌شود وی شاخه مطالعاتی خود را به فیزیولوژی تغییر دهد و در سال ۱۹۵۶ شروع به نوشتن کتاب فیزیولوژی گایتون کرد.

وی پس از سال‌ها مطالعه و ارائه مطالب ارزنده در زمینه قلب و فیزیولوژی در سال ۲۰۰۳ در یک سانحه رانندگی درگذشت.

از این کتاب ویرایش‌های مختلفی نیز به چاپ رسیده‌اند که هشت ویرایش اول آن توسط خود شخص گایتون نوشته شدند و سپس این مسئولیت توسط همکاران و شاگردانش ادامه پیدا کرد. دکتر هال یکی از همکاران وی بود که بعد از ویرایش دهم آن، در ویرایش کتاب نقش مخصوصی داشت و به همین دلیل یکی از نویسندگان اصلی کتاب به شما می‌رود.

هرچند که فیزیولوژی گایتون پی دی اف آن نیز وجود دارد و شما می‌توانید آن را به سادگی تهیه کنید، اما برای کتاب مرجعی مانند فیزیولوژی گایتون بهتر است که کتاب چاپی آن را تهیه کنید تا بهتر بر مطالب تسلط داشته باشید.

در سراسر جهان ترجمه‌های مختلفی نیز توسط افراد مختلف انجام شده است تا هیچ یک از دانشجویان از مطالب این کتاب بی‌بهره نمانند. در ایران نیز برگردان فیزیولوژی گایتون به زبان فارسی توسط مترجمین مختلفی انجام شده است در ادامه به‌طور مفصل به آن‌ها می‌پردازیم.

ترجمه‌های کتاب فیزیولوژی گایتون

هر کتاب مطرحی که پرآوازه می‌شود همیشه ترجمه‌های مختلفی نیز دارد، اما کدام یک از این ترجمه‌ّها بهتر می‌باشد؟

اولین ترجمه کتاب فیزیولوژی گایتون توسط دکتر فرخ شادان انجام شد و پس از آن نیز افراد مختلفی سعی کردند ویرایش‌های به‌روز آن را به چاپ برسانند. اما امروزه ترجمه‌های مشهور این کتاب در پنج گروه تقسیم می‌شوند.

مترجمناشرتعداد صفحه هر جلدقیمت هر جلد
دکتر روحانی و حوری سپهریاندیشه رفیع۷۲۰ + ۷۲۰۳۶۰ + ۳۶۰ تومان
دکتر قاسمیاطمینان۷۵۶ + ۷۲۰۳۴۲ + ۳۴۲ تومان
دکتر نیاورانیآرتین طب۴۴۳ + ۶۶۰۳۷۵ + ۳۷۵ تومان
گروه مترجمینابن سینا۷۹۱ + ۷۷۶۲۸۰ + ۲۸۰ تومان
دکتر فرخ شادانچهر۸۰۰ + ۷۲۶۱۹۰ + ۱۹۰ تومان

ترجمه دکتر سیدعلی حائری روحانی و حوری سپهری

این ترجمه از کتاب احتمالا بهترین و کامل‌ترین ترجمه‌ای است که تاکنون به چاپ رسیده است و با خواندن آن، شما دیگر نیازی به جزوات دیگر ندارید. شاید برای شما سوال پیش بیاید که فیزیولوژی گایتون ۲۰۲۱ اندیشه رفیع چند جلد است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

فیزیولوژی گایتون اندیشه رفیع ترجمه دکتر روحانی در دو جلد به چاپ رسیده است که مترجمان آن هر دو از اساتید خبره دانشگاه تهران هستند. جلد سومی که از این مترجمان به چاپ رسیده است خلاصه کتاب می‌باشد که بر بسیاری از جزوات و خلاص‌ها ارجحیت دارد و در ادامه به معرفی آن نیز می‌پردازیم. جلد چهارم نیز بانکی از بهترین و جامع‌ترین سوالات فیزیولوژی می‌باشد که به معرفی آن نیز می‌پردازیم. به طور کلی از دکتر روحانی و حوری سپهری ۴ جلد کتاب فیزیولوژی به چاپ رسیده است.

فیزیولوژی پزشکی جلد اول دکتر روحانی شامل فصل اول تا هشتم کتاب اصلی است و فیزیولوژی پزشکی جلد دوم از فصل نهم تا پانزدهم را دربر می‌گیرد. این کتاب کاملا رنگی است و چشم شما نیز در هنگام مطالعه آن خسته نمی‌شود.

ترجمه دکتر حائری و سپهری ۱۵ سال است که دائم در حال ویرایش است و کتابی که امروزه در بازار موجود است بهترین و کامل‌ترین آن است که مدت‌ها افراد بسیاری بر روی آن کار کرده‌اند.

بانک آزمون فیزیولوژی گایتون ۲۰۲۱ | شامل ۱۱۵۶ سوال

این کتاب یک بانک سوال جامع است که شامل نمونه سوالات فیزیولوژی پزشکی گایتون و مطالبی است که برای کسب آمادگی حضور در آزمون‌های مختلف عالی می‌باشد؛ مخصوصا افرادی که قصد شرکت در بخش فیزیولوژی مرحله USMLE گام اول را دارند. شما در این کتاب بیش از ۱۰۰۰ سوال فیزیولوژی می‌بینید که برای گسترش درک شما از مباحث اصلی کتاب بسیار مفید است.

خلاصه کتاب فیزیولوژی پزشکی گایتون

کتاب خلاصه گایتون اندیشه رفیع شامل مطالبی است که قطعا شما به آن نیاز پیدا خواهید کرد. خلاصه‌سازی این کتاب به‌صورتی انجام شده که به محتوای اصلی کتاب خدشه‌ای وارد نشده است و شما می‌توانید نکات مهم آن را کاملا درک کنید. خلاصه فیزیولوژی گایتون حوری سپهری برای دانشجویانی که فرصت کافی برای مراجعه به متون اصلی گایتون و هال را ندارند بسیار سودمند است. استفاده از این کتاب برای آزمون المپیاد زیست‌شناسی نیز مفید است.

ترجمه دکتر قاسمی

کتاب فیزیولوژی پزشکی گایتون و هال توسط دکتر قاسمی نیز ترجمه شده است که سال‌ها این کتاب را تدریس می‌کرده و به کم‌ و کاستی‌های آن کاملا واقف بود. البته چاپ این کتاب به اندازه ترجمه دکتر روحانی نیست ولی یکی از ترجمه‌های خوب موجود در بازار می‌باشد.

از مزایای فیزیولوژی گایتون قاسمی می‌توان به برجسته کردن نکات کلیدی به رنگ قرمز داخل متن، وجود معادل‌های فارسی نگاشته شده، چاپ چهار رنگ و… اشاره کرد. وجود معادل‌های فارسی به تقویت زبان انگلیسی دانشجویان کمک شایانی می‌کند و باعث می‌شود شما دایره لغات گسترده‌ای پیدا کنید. همچنین چاپ چهار رنگ این کتاب نیز کیفیت مطالعه را افزایش می‌دهد.

جلد اول این کتاب شامل بخش‌های اول تا چهارم و جلد دوم شامل مابقی بخش‌ها می‌باشد.

کتاب فیزیولوژی گایتون دکتر نیاورانی

کتاب فیزیولوژی گایتون نیاورانی در دو جلد و زیر نظر دکتر نیاورانی به چاپ رسیده است. این کتاب نیز یکی از ترجمه‌های پیشنهادی ما است که برای دانشجویان و علاقه‌مندان به این رشته کاملا مناسب می‌باشد. جلد اول این کتاب شامل فصل‌های اول تا هفتم و جلد دوم شامل فصول هشت تا پانزده می‌باشد. ناشر این کتاب آرتین طب است و شما می‌توانید جلد‌های اول و دوم آن را از سایت اشراقیه تهیه کنید.

کتاب فیزیولوژی گایتون فرخ شادان

فیزیولوژی پزشکی تالیف آرتون گایتون و ترجمه دکتر فرخ شادان نیز مانند مابقی ترجمه‌ها در دو جلد به چاپ رسیده است که جلد اول آن شامل فصول اول تا هشتم و جلد دوم شامل مابقی فصول می‌باشد. شما می‌توانید جلد اول و دوم فرخ شادان را از سایت اشراقیه تهیه کنید. اما نکته مهم این است که گرچه ترجمه فرخ شادان از اولین ترجمه‌هاست ولی شاید بهترین آن نباشد و شما در ترجمه دکتر روحانی بتوانید بهتر و جامع‌تر بر مطالب مسلط شوید.

فیزیولوژی گایتون انتشارات ابن سینا

شاید برای شما جالب باشد که این ترجمه به نام ثابتی ارجاع داده نمی‌شود؛ دلیل این است که این ترجمه مترجم ثابتی ندارد و توسط مترجمین مختلفی به زبان فارسی برگردانده شده است. شاید همین موضوع عیب این ترجمه باشد! چرا که مطالب به صورت منسجم ترجمه نشده‌اند و ممکن است همین موضوع در مطالب دوگانگی ایجاد کرده باشد.

با این حال اگر قصد تهیه فیزیولوژی گایتون از انتشارات ابن سینا را دارید می‌توانید جلد اول و دوم آن را از سایت اشراقیه تهیه کنید.

نتیجه‌ نهایی

شما به عنوان یک دانشجو که احتمالا در ترم‌های آینده با کتب و منابع درسی بسیار متفاوتی مواجه می‌شوید بهتر است که تجربه خواندن کتاب‌های زبان اصلی را نیز داشته باشید. چرا که نمی‌توان تضمین کرد در ترم‌های آینده ترجمه‌های خوبی از تمام منابع درسی‌تان به دستتان برسد.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای داشتن یک تجربه خوب و همواری مسیرتان، کتاب زبان اصلی را نیز تهیه کنید. کتاب تکس و زبان اصلی گایتون حدودا ۱۱۵۲ صفحه دارد و در چهار رنگ (تمام رنگی) و در قطع وزیری به چاپ رسیده است. شما می‌توانید اشکال مختلف و نمودارهای جامعی را برای درک بهتر مطالب در این کتاب مشاهده کنید. برای تهیه کتاب فیزیولوژی گایتون زبان اصلی می‌توانید از این قسمت اقدام کنید.

برای دانلود فیزیولوژی گایتون فارسی رایگان نیز می‌توانید به سایت طاقچه مراجعه کنید.

0 دیدگاه

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top